Andelsbolig - hjemmel til valg af værdians~
Fra : Peter

Dato : 28-11-02 07:48

Jeg er bekendt med andelsboligforeningslovens bestemmelser
om værdiansættelse af andelsboliger.

Jeg har fået den opfattelse, at det er op til den enkelte
andelshaver at vælge mellem de lovlige værdiansættelses-
principper, MED MINDRE andelsboligforeningens vedtægter
giver generalforsamling eller bestyrelse hjemmel til at
vælge/fravælge nogle af lovgivningens mulige principper.

Jeg er klar over, at mange andelsboligforeninger netop har
vedtægter, hvorefter generalforsamlingen vedtager et
værdiansættelsesprincip - men der findes også foreninger
UDEN en sådan vedtægtsbestemmelse.

Hvis en andelsboligforenings vedtægter alene pålægger
bestyrelsen at efterse, "at vilkårene er i overensstemmelse
med lovgivningen", er det min opfattelse, at en sælger lovligt
kan anvende fx værdiansættelse efter handelsværdi - selv
om generalforsamling eller bestyrelse hellere ser en lavere
offentlig ejendomsvurdering anvendt.

Er det korrekt forstået, at generalforsamling eller bestyrelse
skal have vedtægtshjemmel for at kunne begrænse
andelshaverens valg mellem lovlige værdiansættelsesprincipper?

Jeg er klar over, at der også er diverse praktiske problemer
forbundet med ovenstående. Jeg vil dog blive rigeligt glad for
et svar på det principielle spørgsmål - gerne underbygget med
kildehenvisning.

På forhånd mange tak!