Gås-opskrift
Fra : TM

Dato : 27-11-02 22:00

Hej NG

Da jeg har været så heldig at vinde en gås på Carlsberg.dk, vil jeg lige
høre om nogen af jer har en god opskrift, da jeg jeg aldrig selv har lavet
gås før. Hvad kan man bruge af tilbehør dertil - jeg er ikke sikker på jeg
har smagt gås før, så hvordan kan man bedst beskrive smagen?

Mvh
Thomas

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 28-11-02 05:01

"TM" <Tomra@(NOSPAM)stofanet.dk> skrev i en meddelelse...

> [...]
> gås før. Hvad kan man bruge af tilbehør dertil - jeg er ikke sikker på jeg
> har smagt gås før, så hvordan kan man bedst beskrive smagen?

Smagen kan bedst karakteriseres som gåseagtigt.. *<|

Har du en gås som vejer ca. 5 kg, er den normalt beregnet til omkring
7-8 personer. Den steges som regel, - men som letsprængt og kogt er
den en stor herre-delikatesse, navnlig til gule ærter. Fedtet fra gåsen
kan smeltes og blandes med lidt svinefedt for at stivne.
NB: Opbevares de frosne gæs for længe, bliver fedtet harsk.

Herunder følger således den helt store (udførlige) jule-opskrift på stegt gås
med tilbehør..

Stegt gås m./ribbensteg og rødkål:
7-8 pers.

1 gås på ca. 4-5 kg
4 æbler
250 g udblødte svesker
salt, sukker, peber
vand
ca. 1-1½ kg ribbensteg

Til sovs:
evt. kråsesuppe, kulør, jævning, evt. kødekstrakt

Rødkål:
1 rødkålshoved
2 æbler
smør, salt, sukker, saft, eddike

Gåsen renses, "kråserne" som hjerte, lever, hals, vinger og kroen
skylles i koldt saltvand og koger møre i vand et par timer. Suppen
anvendes dels til sovs og dels til kråseragout. Fedtet omkring tarmene
pilles af sammen med noget af det fedt, der er aflejret indvendigt på selve
gåsen. Dette fedt skylles i koldt vand og smeltes af med lidt svinefedt
i forholdet 200 g gåsefedt og 50 g svinefedt, for at fedtet ved afkølingen
kan blive blive stift. Men man kan få fedtet stift alene ved at smelte det
af, komme det i en skål og afsvale det i et køleskab, men dette fedt flyder
ret hurtigt og egner sig fx ikke til at medbringe i en madpakke.

Gåsen skylles ind- og udvendig, aftørres og gnides derefter med en
blanding af salt, sukker og peber. Snittede æbler og udblødte svesker
kommes i, og gåsen lukkes med et spid eller sys sammen. Steger efter
"vidundermetoden", der giver velsmagende saftigt kød, sprød brunt skind,
ingen os i køkkenet - eller huset og gåsen skal ikke dryppes, men står og
passer sig selv.

Så vil nogen sikkert spørge sig selv, hvad er.. "vidundermetoden" ...

Vidundermetoden:
Gåsen lægges direkte i bradepanden - uden risten - og et stykke
ribbensteg evt. skåret i mindre stykker, så begge dele kan være der,
lægges ved siden af. Der hældes koldt vand ved, så dette står 2-3 cm
op i bradepanden. Denne stilles ind i ovnen, der er varm, 225°, og her
steger gås og ribbensteg sammen. Vandet kommer til at småpible, og
gåsen bliver enestående god på denne måde, ligesom ribbenstegen
bliver både brun og sprød. Kig næsten ikke til oven. Gåsen steger på
denne måde i ca. 2½-3 timer, alt efter størrelse.

Ribbenstegen bliver man nødt til at tage ud noget før, dette stykke kød
skal ikke stege mere end en times tid. Til sidst når gåsen er færdig,
tages bradepanden ud, og skyen hældes fra, og nu kan man lægge
ribbenstegen ned til gåsen igen og lune begge dele sammen.
Skyen hældes fra i en gryde og stilles koldt, og evt. fedtlag skummes
bort inden skyen varmes, tilsættes lidt kråsesuppe, kulør, krydderier
og evt. kødekstrakt. Jævnes og smages til.

Gåsen skæres for:
Lår og vinger skæres af, hver halvdel af brystet skæres løst langs
hele brystbenet og lægges over på et spækkebræt og skæres ud i
skiver på ca. 3 cm. Forsigtigt lægges kødet på plads igen på gåsen.
Den modsatte side af gåsen behandles på samme måde. Udenom
serveres hele fine kogte svesker og kvarte æbler, dampet i lidt
sukkerlage.

Kogning af rødkål:
Man kan koge kålen selv eller købe den frosne, eller få det hele
færdigt i glas og blot varme den og smage den lidt til med ekstra gelé
og saft.
Kålen snittes i fine stykker, efter at de yderste blade er fjernet, og
kommes så i en gryde med smør el. lidt af gåsefedtet og fedtes godt
igennem hvorefter sukker, salt og lidt saft, ca. 2 dl, tilsættes. Kålen
småkoger, og skal blive hurtig mør, kommer man 2 skrællede snittede
æbler i. Syren herfra gør hurtigt kålen mør.
Under låg småkoger kålen i ½ time, hvorefter gelé, eddike og evt. salt
tilsættes, og kålen koger ½-¾ time uden låg. Smages til.

Til stegt gås m./ribbensteg og rødkål serveres brunede kartofler.

And now you can put your feet up and read the paper with the
morning coffee!!...

*Haves: Opskrift på spængt gås - dog knapt så omfattende som
ovenstående. *<|

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 28-11-02 05:05

> [...]

Til stegt gås m./ribbensteg og rødkål serveres brunede kartofler.

And now you can put your feet up and read the paper with the

*Haves: opskrift på "gule ærter på spængt gås", - dog knapt så

Fra : Fru Hof

Dato : 28-11-02 17:41

> Har du en gås som vejer ca. 5 kg, er den normalt beregnet til omkring
> 7-8 personer.

Hej!

En gås omtales ofte på tysk som en hul fugl. Jeg havde f.eks. købt et
pragteksemplar på 6 kg, opdrættet hos en privat, men efter stegning levede
den til fulde op til sit tyske tilnavn, og selvom vi kun var 4 voksne om
den, var der kun vinger tilbage til 1. juledag! (og vi er ikke grovædere).

mvh
Tove

Fra : Rømer

Dato : 28-11-02 10:26

Her er en fantastisk lækker opskrift på:

Gås med whisky

1 gås, 1 flaske god whisky - og man skal ikke være fedtet her!, ¼ kg
svedsker, 3-4 æbler, salt&peber.

Fuglen renses godt.!!

Fuglen fyldes med udblødte svedsker og skrællede æbler i både, bindes
sammen.
Saltes og pebres godt . Tænd ovnen på ca. 200 grader.

Skænk så et glas whisky, og drik en skål på det kommende gode resultat.

Læg nu fuglen i en bradepande og skub den ind i ovnen.
Skænk igen to hurtige glas whisky - drik igejn på det kommende gode
resultat.
Efter 20 minutter sættes temperaturen til 250 grader, så fuglen får et
ordentlig pulver. Skænk nu tre glas whisky, og drik dem.
Efter en hal tims ti vænner du fuhlen og bliver ve mæ å hold øje med
stajningen. Snupp whiskyen og ta en lill en .

Etfr enm hla tsimms tio mere spankllerer du laaangssohmt hen til åwnen og
venner fuhgln omm. Pash nu ppå du ikk brrænnner da på den schkide own.

Å tså tjar vi lige en to tre fem syv sjisskkyy wusser mææhns piiihipfulgen
schtajer widre iæææn træhæææææ tsiihmer ( sjårn cirkkus - åååp i rææwwwenn
mæ det!) Huuuschk å gå ud å piss vær tiiihiiinnnnne minut!

Kaahan det åverhodet laa sa gør, schå kryww hæn til åvvn å prøøøøv
nåkkenganggg å få den sckide kræææ ud!

Samml så den schatajans forbanndede fuhhl åp fra døøhhrken og smid den på et
faahaad. Å Pasch så på a du ikk fahalller på det forbannndede fedtede
køøøkngål.

Kan duikk uuunnddgååh de, schå prøvvv ighennnnnn ååå oppp åå schtåå, nåh de
gik schku ikk schku åss pisslimajett.

Og tag så en lur!!

Fra : Sofie Kurland

Dato : 28-11-02 17:07

Hvis du er så heldig, at der følger en hals med gåsen, kan du farsere den
med hakket kød (kalv eller kalv/flæsk), et æg, lidt mel, salt, peber og
timian og stege sammen med gåsen. Det gør min mormor altid, og der er rift
om den sprøde "pølse", som skæres i skiver og serveres sammen med resten af
gåsen og æbler, svedsker, rødkål, ribsgele, brune og hvide kartofler samt
sovs lavet af fond kogt på vingerne, gulerod og løg, jævnet med mel og så
kulør og en smule rødvin i. Det er en ægte julemiddag for mig! (Vi får i
øvrigt som de måske sidste i DK risengrød FØR gåsen, med mandel i og hvidtøl
til, men i år skal jeg til svigerforældrene og må tage til takke med
flæskesteg, and og ris a la mande - uha!)
Venlig hilsen
Sofie

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-11-02 00:18

"Sofie Kurland" <sofie@kurland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til, men i år skal jeg til svigerforældrene og må tage til takke med
> flæskesteg, and og ris a la mande - uha!)

Synes i en tv-udsendelse sidste år at have set HM Dronningen vise lerkrusene
de drikker hvidtøl af når Familien får julerisengrøden på Marselisborg. Så
du er ikke alene
mvh
Jørgen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-02 07:03

Jørgen Hess skrev:

> [...]

Jeg kan fortælle at på plejehjem er det meget almindeligt at man får
risengrød, mannagrød m.m. FØR hovedretten, og med mørkt hvidtøl til.

// Klaus

Fra : TM

Dato : 28-11-02 23:57

Tusind tak for alle de fyldige svar - den med whisky kan vist bruges i det
fleste opskrifter Men tak skal i have - så må jeg se om jeg får et godt
resultat ud af det.

Jule-hilsner
Thomas