Udregn lige en ligning for mig.
Fra : The King

Dato : 27-11-02 19:32

-22-3*(2x+6)=8*(4-3x)

Jeg vil gerne have mellemregninger med, så jeg kan finde ud af hvor jeg
laver fejl.

Hygsom
Leo

---

Fra : Rune Bang Lyngsoe

Dato : 28-11-02 00:15

"The King" <leo@leo.lir.dk> beskrev følgende ligningssystem:

> -22-3*(2x+6)=8*(4-3x)

> Jeg vil gerne have mellemregninger med, så jeg kan finde ud af hvor jeg
> laver fejl.

Hvis du poster de mellemregninger du har fundet frem til skal jeg nok
finde ud af hvor fejlen har sneget sig ind (men det her lugter lidt
for meget af `lav lige mine lektier for mig - vi skal i øvrigt have
mellemregninger med').

         1000Kys&Kram

            Rune Lyngsø

P.S. Jeg mener der er kutyme for at henvende sig i dk.videnskab når
man har problemer med matematikken - også selv om man måske ikke
mener at det er matematik af en kaliber der kan kaldes videnskab.
Under alle omstændigheder vil mange nok mene at dk.fritid ikke
lige er stedet at diskutere matematik.
--
------------------------------¬Sølystgade 42-----------------------------------
Disclaimer: The opinions expressed by the Department of Computer Science,

Fra : The King

Dato : 29-11-02 18:08

Yo Rune og andre.

Jeg skulle hjælpe min kærestes datter med noget matematik, og jeg kunne ikke
huske hvordan det lige var med ligninger, jeg har fået en enkelt personlig
mail, med følgende løsning, fra Trine

-22-3*(2x+6)=8*(4-3x)
66*(2x+6) = 32x-24x
132x + 396 = 32 - 24x
364 = 108x
364 / 108 = x
3,3703703703703703703703703703704 = x

Men jeg regner med at den løsning Michael er kommet med er rigtig.

min fejl var at jeg havde regnet -22-3 ud først, og så ganget den med
parantesen der efter, og det var forkert.

Tak for hjælpen

---

Fra : Rune Bang Lyngsoe

Dato : 29-11-02 20:12

"The King" <leo@leo.lir.dk> videregav:

>-22-3*(2x+6)=8*(4-3x)
> 66*(2x+6) = 32x-24x

Her er -22 og -3 fejlagtigt blevet ganget sammen. En gylden regel er
altid at starte med at gange parenteserne ud (og være omhyggelig med
at få fortegnene rigtige).

>132x + 396 = 32 - 24x
> 364 = 108x

Her bliver 132x lagt til på højresiden - det skulle have været trukket
fra. Man skal altid gøre det samme på begge sider af lighedstegnet, så
når vi trækker 132x fra på venstresiden (for at fjerne x på
venstresiden), så skal vi også trække 132x fra på højresiden.

> 364 / 108 = x
>3,3703703703703703703703703703704 = x

Men resultatet er under to tredjedele fra det rigtige.

>Men jeg regner med at den løsning Michael er kommet med er rigtig.

Det så den ud til at være.

    1000Kys&Kram

         Rune Lyngsø

Fra : Morten Vestergaard

Dato : 28-11-02 04:26

"The King" <leo@leo.lir.dk> wrote in message news:<3de50fb0$0$82081$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

Først ganges parenteserne ud, og dernæst isoleres x.

-22-3*(2x+6)=8*(4-3x)
-40-6x=32-24x
-6x=72-24x
-6x+24x=72