Alkoholfri øl
Fra : Ukendt

Dato : 27-11-02 19:06

Hej!

Uhm, jeg er kommet lidt ud på herrens mark - skal holde julefrokost
herhjemme, og får bla. besøg af to der ikke drikker alkohol.

Jeg går derfor og leder efter gode alkoholfri eller lette øl - ingen af
dem er alkoholikere, så der må godt være en smule alkohol i.

Jeg ville gerne hitte noget weissbier-agtigt noget, og har fundet frem
til at Erdinger har konstrueret sådan et bryg. Er der nogen der har
smagt den, og ved hvor man evt. kan købe dem i københavn?

Jeg tænkte, at jeg ville gå ned i den der forretning der ligger i
Naboløs i Kbh., eller måske Magasin eller lignende. Er der nogen, der
kender nogle gode steder, hvor de sælger andet end Tuborg Super Light
(for DET ser godt nok ikke specielt ophidsende ud!.

Jeg fandt denne tilsyneladende udmærkede liste:
http://www.beeradvocate.com/beer/style/5/0 - er der nogen, der har smagt
nogen af dem, og kan anbefale et eller andet?

Venlig hilsen,

Kristian

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-11-02 00:47

"Kristian Høgh" <stagh@fjerndette.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at Erdinger har konstrueret sådan et bryg. Er der nogen der har
> smagt den, og ved hvor man evt. kan købe dem i københavn?

Jeg har smagt Erdinger weissbier fadøl (da jeg var i frankrig) og er fuldt
tilfreds med den. Jeg var på studietur med en 2G klasse, og vi var omkring
10 gutter som drak Erdinger på "den lokale" og der blev da købt mere en 1
per mand, så de andre må heller ikke have synes den var helt dårlig :)
Du skal dog lige huske på at selvom det er "weissbier" så er der 5,3%
alkohol i drikken! ( kan dog være du kan finde diverse alkohol frie af dem?)
http://www.erdinger.de/biere/con_bier.asp?EWB

> [...]
> kender nogle gode steder, hvor de sælger andet end Tuborg Super Light
> (for DET ser godt nok ikke specielt ophidsende ud!.

Jeg er fra Svendborg så jeg kender intet til Københavnske butikker, men jeg
fandt følgene via google.com:
http://www.kroteket.dk/speciale/beer-erdinger.htm det ligner dog det kun er
fadøl, men det kan være de har dem på flaske også. Glasset man ser på linket
ligger rigtig godt i hånden

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-02 02:15

hej igen,

> [...]
> alkohol i drikken! ( kan dog være du kan finde diverse alkohol frie af dem?)

Hehe, jeg kender Erdinger i så alle afskygninger pånær den alkolholfrie

[klip]
> [...]
> fadøl, men det kan være de har dem på flaske også. Glasset man ser på linket

Åhja, glasset er alt!

Hvis du nu skulle komme omkring en Prinzregent Luitpold på din vej - så
køb! Det er min absolutte favorit, og kan sagtens drikkes af de fede
Erdinger-glas:)

/ Kristian

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 28-11-02 01:13

"Kristian Høgh" <stagh@fjerndette.vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> til at Erdinger har konstrueret sådan et bryg. Er der nogen der har
> smagt den, og ved hvor man evt. kan købe dem i københavn?

Man plejer at kunne få Erdinger Weizen, Erdinger Hefe-Weizen og Erdingen
Krystal Weizen i Irma. Prøv Irma under Illum - de har et pænt udvalg. Men
der er efterhånden mange supermarkeder der har Erdinger... Prima på hjørnet
af Enghavevej og Mattæusgade har et pænt udvalg og er rimelige med
priserne. Der er ingen grund til at gå i specialforretninger hvis du blot
skal ha' Erdingeren - men hvis det er den sydtyske weizenbier du går efter
er der flere muligheder. Min absolute ynglingsweisse er Weihenstephan
Hefe-Weisse. Den er fast inventar på systembolaget i Malmö, men mit gæt er
at du også kan købe den i ølhandlen på Gl.Strand... Er du til det belgiske
wit er BarleyWine i Læderstræde sagen. Alternativt kan du gå efter
Franziskaner weissebier som også fås i flere supermarkeder. Og så for
øvrigt! snyd ikke dig selv for en Kong Luitpold Weizen på fad hos Charlies i
Pilestræde. Det er klasse!

Mht. til de lav-alkoholiske vil jeg da på det kraftigste råde til at finde
et velassorteret svensk supermarked og gå efter de udenlandske
kvalitetsmærker de har på hylderne. De indeholder nemlig kun omkring 3-3,5 %
alc.vol. Men endnu bedre er at de har bevaret den gode smag... Og så er de
jo faktisk billigere. Især en øl som Pilsner Urquell er god i Sverige -
fordi dens karakter fra malten og saazer humllen er bevaret - det er kun
alkoholen der er mindre.

Danmark er desværre lidt underudviklet på lav-alkohol området. Øl har jo i
mange år været noget man drikker for at få en lille skid på - men det ændrer
sig jo med hastige skridt. SÅ måske vil udvalget af lav-alkohol øl - som man
kan drikke uden at gå død efter frokosten være fremtiden.

Ellers tjek www.ale.dk for mere info... de er godt nok ikke blevet opdateret
i nogle uger - men du kan finde de præcise adresser m.m

Bjarke (ØE Nr.731)

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-02 02:27

Hej!

[klip]

> Prima på hjørnet
> af Enghavevej og Mattæusgade har et pænt udvalg og er rimelige med
> priserne. Der er ingen grund til at gå i specialforretninger hvis du blot
> skal ha' Erdingeren

Jeps, kender supermarkedet fra dengang jeg boede lige ved siden af. De
har gode ting til fine priser! Kiggede lige forbi i dag - de havde
desværre ikke den alkoholfrie Erdinger...

[klip]
> snyd ikke dig selv for en Kong Luitpold Weizen på fad hos Charlies i
> Pilestræde. Det er klasse!

Det ER det nemlig - jeg holder selv mest af Dunkel, men det kommer
selvfølgelig lidt an på fadet...

Nu ved jeg ikke om du af og til kommer omkring Aalborg? Der ligger
nemlig en Charlies-fraktion kaldet The Wharf. På 25 meter bar serverer
de virkelig habilt Prinzregent - og eftersom de sælger så pokkers meget
er det simpelthen bare altid i orden! Prøv det, prøv det..!

> [...]
> jo faktisk billigere. Især en øl som Pilsner Urquell er god i Sverige -
> fordi dens karakter fra malten og saazer humllen er bevaret - det er kun

Mjah... kender godt Urquell - jeg ledte dog efter noget "tyndere" end
pilsner-styrke, men ellers tak!

> [...]
> sig jo med hastige skridt. SÅ måske vil udvalget af lav-alkohol øl - som man
> kan drikke uden at gå død efter frokosten være fremtiden.

Ja, det er jeg enig i - hvis man kigger på udvalget af sæsonøl (især
påske- og juleøller) i DK er der virkelig mange potente rent
procentmæssigt. Smagsmæssigt kniber det desværre...

> Ellers tjek www.ale.dk for mere info... de er godt nok ikke blevet opdateret
> i nogle uger - men du kan finde de præcise adresser m.m

Tak for linket - fedt site!

VH
Kristian

Fra : Krabsen

Dato : 28-11-02 10:52

Har du overvejet 'beriget danskvand':

2-3 dele danskvand med kulsyre
1 del hvidvin
½-1 del hyldeblomstdrik.

...vi ender vel på en procent i retning af 2-3, men det kan jo justeres..

mvh
Krabsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-02 02:29

Hej!

> Har du overvejet 'beriget danskvand':
>
> 2-3 dele danskvand med kulsyre
> 1 del hvidvin
> ½-1 del hyldeblomstdrik.

Tak, det lyder lækkert! Det vil jeg prøve!

> ..vi ender vel på en procent i retning af 2-3, men det kan jo justeres..

Det er jo det - jeg vil ned i nærheden af en til halvanden procent, men
det kan jo sagtens lade sig gøre....

VH
Kristian

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-11-02 23:16

> [...]
>
> Jeg går derfor og leder efter gode alkoholfri eller lette øl - ingen af
> dem er alkoholikere, så der må godt være en smule alkohol i.

Nu kender jeg ikke serveringen - men
- kunne cider være en ide?
- eller ½ dansk vand + ½ æblemost, tilsat lidt citronsaft, alt sammen
iskoldt, på grænsen til frost?
Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-02 02:35

Hej!

> Nu kender jeg ikke serveringen - men
> - kunne cider være en ide?

Jo absolut! Jeg har bare ikke rigtig fundet en af de milde >(ift.
alkoholprocent), der ikke var lidt for søde, desværre... Nogen ideer?

> - eller ½ dansk vand + ½ æblemost, tilsat lidt citronsaft, alt sammen
> iskoldt, på grænsen til frost?

Hehe, det kender jeg godt - en gusten variant - som godt nok er meget
sommer-agtig - er isthe med citron, æblemost og en smule druesukker +
vamd efter smag...

VH
Kristian

Fra : Olsen

Dato : 29-11-02 03:15

> [...]

> Jeg går derfor og leder efter gode alkoholfri eller lette øl - ingen af
> dem er alkoholikere, så der må godt være en smule alkohol i.

Jeg har et familiemedlem, som pga hjerteproblmer skal holde sig fra
alkohol og derfor nødtvunget er begyndt at drikke alkholfrit øl, og der
er kun en enkelt herhjemme, som han gider drikke: Tuborg Superlight (0,1
pct.), som smager næsten som almindeligt øl, når den er tilpas kold.
Lige så snart øllets temperatur stiger kommer der en mærkelig
sødlig, kunstig smag frem (der er tilsat aroma!). Den mærkelige søde
smag er også i Faxe Free og Albani Superlight, men det er uanset
temperatur.

Hvis der gerne må være en smule alkohol i er let-øl et muligt
alternativ, der er flere øl, som til forveksling smager som alm. øl. Jeg
fik engang i denne gruppe anbefalet den lyse øl fra Hancock, som
angiveligt skulle smage som en Urquell.

Hvis dine gæster er vant til at drikke alkoholfrit så generer det dem
næppe at drikke det næstbedste (efter øl) til en julefrokost: Danskvand
eller isvand. Hvidvin, cider eller andre let sødlige eller meget syrlige
drikke (blandet op eller ej) går skidt til sild, sylte og
(flæske-)steg.

Olsen

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 29-11-02 16:55

> [...]
> alternativ, der er flere øl, som til forveksling smager som alm. øl. Jeg
> fik engang i denne gruppe anbefalet den lyse øl fra Hancock, som

Hvis du referere til Gambrinus Light som er brygget på saazer humle og
derfor kan minde om Pilsner Urquell - vil jeg lige advare om, at den bestemt
ikke er en lavalkohol øl. Tværtimod indeholder den omkring 9-10 % alc. vol.
Hancock laver muligvis en lavalkohol øl - men pas på du ikke forveklser
Gambrinus Light med en lavalkohol øl! Det ville jo være kedeligt hvis
julefrokosten bliver ødelagt at en alkoholforgiftning ;)

Bjarke

Fra : Søren Lindholt

Dato : 29-11-02 13:14

Kristian Høgh <stagh@fjerndette.vip.cybercity.dk> wrote in article
<3DE5098D.4020408@fjerndette.vip.cybercity.dk>...

> Jeg fandt denne tilsyneladende udmærkede liste:
> http://www.beeradvocate.com/beer/style/5/0 - er der nogen, der har smagt
> nogen af dem, og kan anbefale et eller andet?

Thor lavede tidligere en rigtig god lav-% øl, den var lidt mørk i smagen
uden af være hvidtølsagtig. Men som alt andet godt er den jo udgået.
Men der findes jo andre hvidtøl som ikke er for søde, og som måske kunne
være en mulighed? Bl.a. Taffel fra Thor er ok.
Og Thisted bryghus laver 5 forskellige skattefri øl, men der sælges kun
sporadisk syd for Limfjorden.

Og så smagte jeg en Labatt 0.5 i Canada for nylig, (jeg skulle styre
bilen), den var også rigtig god synes jeg
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-11-02 17:49

"Kristian Høgh" <stagh@fjerndette.vip.cybercity.dk> wrote
> Uhm, jeg er kommet lidt ud på herrens mark - skal holde julefrokost
> herhjemme, og får bla. besøg af to der ikke drikker alkohol.

Ofte kan folk der ikke drikker alkohol ikke lide smagen af øl.

> Jeg ville gerne hitte noget weissbier-agtigt noget, og har fundet frem
> til at Erdinger har konstrueret sådan et bryg. Er der nogen der har
> smagt den, og ved hvor man evt. kan købe dem i københavn?

Erdinger laver en alkolfri hvedeøl som faktisk smager ret godt. Jeg ved ikke
om den importeres til danmark men den har sin egen hjemmeside her:

<http://www.erdinger-alkoholfrei.de/>

Jeg mener at kunne huske at jeg købte den i tyskland hos Guido
<http://www.ale.dk/indkob.htm#Tyskland> og der er jo ikke så langt derned
fra københavn når det kommer til stykket

--
Jakob Andersen

Fra : Pia J

Dato : 30-11-02 20:02

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message

> Ofte kan folk der ikke drikker alkohol ikke lide smagen af øl.

Nemlig! (sorry guys)

:Pia