modtage en fil via com porten
Fra : Jan M

Dato : 27-11-02 09:08

HEJ NG

Jeg sender en række data fra en pic-processor via comporten til computeren -
og det virker.
For at modtage dataene har jeg ind til nu brugt hyperterminal programmet i
windows.

Men jeg kunne godt tænke mig at lave et lille program der automatisk
modtager dataene og gemmer dem i en txt fil.

Nu er jeg ikke den store C-haj og kunne derfor godt tænke mig et lille
startskud.

MVH
Jan

Fra : John Doe

Dato : 27-11-02 21:00

Hej Jan

Jeg benytter selv Microsoft Visual Studio version 6, og følgende forudsætte
denne kompiler. Har du en anden er det principielt det samme, du må bare
selv finde ud af hvordan du inkluderer og benytter en OCX.

I Visual Studio menu linien foroven vælger du Project->Add To
Project->Components And Controls...

I dialogen der åbner vælger du Registred ActiveX Controls i "Look in"
dropdown listbox'en foroven og endeligt finder du Microsoft Communication
Control, version 6.0. - eller hvad for en version du nu engang har -
nedenfor. Vælg insert og luk derefter vinduet igen. Skulle du ikke have den
valgmulighed (jeg kan ikke huske om den er med i alle versioner af Windows)
må du finde kontrollen MSCOMM32.OCX og registrere den med REGSVR32
programmet.

Bemærk: For at du kan benytte kontrollen skal dit program have support for
ActiveX. Det nemmeste er at benytte "MFC AppWizard (exe)" til at oprette et
nyt project og her sikre dig at der er kryds i checkbox'en for dette
(default afkrydset).

Når ovenstående er udført har du fået tilføjet en "mscomm.h" fil til dit
project med en røvfuld rutiner til RS232 kommunikation, lige til at kalde

Der burde være masser af godt materiale om hvordan du rent faktisk benytte
ocx'en du nu har fået adgang til ude på nettet. Der står f.eks. lidt om det
her: http://www.codeguru.com/mfc/comments/9565.shtml

Håber det hjalp.

Venlig hilsen
alias John Doe

Fra : Bertel K. Brander

Dato : 28-11-02 00:02

Jan M wrote:

> [...]
> modtager dataene og gemmer dem i en txt fil.
>
> Nu er jeg ikke den store C-haj og kunne derfor godt tænke mig et lille

Du kan bruge CreateFile() til at åbne for en comport, ReadFile() til at

læse fra com porten, SetCommConfig() og SetCommTimeouts() til at

konfigurere porten. Disse funktioner findes til Microsoft Visual C++,

Borland Builder og gcc (cygwin). Jeg tror at du skal bruge C++ for

at kunne bruge dem, med de kræver ikke at du laver et Windows program.

/bertel

Fra : Jan M

Dato : 28-11-02 08:14

"Bertel K. Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Borland Builder og gcc (cygwin). Jeg tror at du skal bruge C++ for
>
> at kunne bruge dem, med de kræver ikke at du laver et Windows program.

Tak for svaret. Jeg kaster mig over din vejledning med det samme.

Jeg kan godt se at jeg burde have skrevet at jeg bruger DEV-C++ hentet fra
www.bloodshed.net
Men det bude altså også virke efter din vejledning.

Jan