Priser på ISDN og hvordan der afregnes
Fra : Kristian Bønnelykke ~

Dato : 27-11-02 00:20

Min far har dummet sig i sin butik og ladet sit modem stå natten over
(tilsyneladende i LANG tid) og den har ikke foretaget nogen
som helst aktivitet. Betaler en udbyder pr MB når det gælder ISDN eller pr
sekund/minut/time ???

Lyder det ikke af meget når man betaler 7500,- kr for højst? 3 måneders
forbrug - selvom den skulle have været på nettet hele tiden?? Får det til at
man betaler ca 1500,- for 1 måned hvis man er konstant på med ISDN med
Tiscali (hans udbyder) ....

--

Mvh,
Kristian Bønnelykke Nielsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-11-02 00:35

"Kristian Bønnelykke Nielsen" <beanluck@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (tilsyneladende i LANG tid) og den har ikke foretaget nogen
> som helst aktivitet. Betaler en udbyder pr MB når det gælder ISDN

Det er en kredsløbskoblet forbindelse så der betales for linjen pr.
minut.
Udgiften til transit videre i nettet har så været begrænset, men den
udgør typisk en mindre del for ISDN-opkoblinger.

> [...]
til at
> man betaler ca 1500,- for 1 måned hvis man er konstant på med ISDN med

I de tilfælde jeg har set har det været opkaldsafgifterne der har været
de dyre. Sådan et modem kan forsøge at kalde op 50-100 gange i minuttet.
Det koster op mod 25 kroner.
Alle udbydere skal udbyde udsvingskontrol, der advarer om sådant. _Alle_
bør abonnere på en sådan tjeneste.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-11-02 07:34

Kristian Bønnelykke Nielsen skrev:

>Lyder det ikke af meget når man betaler 7500,- kr for højst? 3 måneders
>forbrug - selvom den skulle have været på nettet hele tiden?

Nej. Hvis telefonlinjen koster 12 øre/minut, vil det koste 7'500
kr. om måneden at have en permanent åbnet linje. ISDN afregnes
som almindelig telefoni pr. tidsenhed. Trafikken er ligegyldig.

--
Bertel