PowerBook OS 9.1
Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 26-11-02 23:16

hej
Jeg har forgæves forsøgt at installere OS 9.1 på min iMac G4. Jeg får en
besked om at det ikke kan installeres på denne computer. Kan det skyldes
at det er den CD der fulgte med min Pismo og kun kan installeres på en
sådan?
Mvh Hans Jørgen Hvid

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-02 23:25

In article <1fma2yy.197nmjw3vmxosN%hj.hvid@teliamail.dk>,
hj.hvid@teliamail.dk (Hans Jørgen Hvid) wrote:

> [...]
> besked om at det ikke kan installeres på denne computer. Kan det skyldes
> at det er den CD der fulgte med min Pismo og kun kan installeres på en

Nej, det skyldes at din iMac ikke kan køre med OS 9.1, men skal have en
nyere version.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-11-02 23:29

> Nej, det skyldes at din iMac ikke kan køre med OS 9.1, men skal have en
> nyere version.

....og det er Mac OS 9.2.2. Men ellers kører OS X jo også godt på en iMac
G4?!

--
vh Jesper

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-02 04:59

Hej Hans Jørgen

- Den kommer du let udenom... Gå ind i mappen 'Installer software' ->
'Systemsoftware ' og start den installer, der ligger derinde istedet for
den 'main installer' der ligger i hovedvinduet på CD'en. - Og så følger du
blot alm. installationsprocedure.

mhv. Erik Richard

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 27-11-02 09:32

Erik Richard Sørensen wrote on 27/11/02 4:59:

> [...]
> den 'main installer' der ligger i hovedvinduet på CD'en. - Og så følger du

Umiddelbart er dette ikke nogen god idé.
Da Mac OS 9.1 blev udviklet, fandtes iMac G4 jo ikke.
Hvis det lykkes dig at installere 9.1, vil du stadig mangle system-software,
der er specifikt til iMac G4 - drivere til bl.a. grafikkort, authoring
support (CD-RW/SuperDrive) osv.

Hvorfor egentlig ikke bare installere den Mac OS 9.2.2, der fulgte med
iMac'en?

--
Med venlig hilsen / Best Regards

Richard Kruse Nees
Email: REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com
Danish Dock Menu Fix for Mac OS X 10.2.x:
<http://www.sectionurbaine.com/downloads/software/DanishDockMenuFix.dmg.bin>

Fra : Michael Holm

Dato : 27-11-02 10:47

Richard Kruse Nees <REMOVE_richard@REMOVE_sectionurbaine.com> wrote:

> Hvorfor egentlig ikke bare installere den Mac OS 9.2.2, der fulgte med
> iMac'en?

som desværre ikke ligger som en løs CD mere.. men du kan gøre det via
Softwarerestore CD'erne.
--
Michael T. Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 27-11-02 10:51

> [...]

> support (CD-RW/SuperDrive) osv.
>
> Hvorfor egentlig ikke bare installere den Mac OS 9.2.2, der fulgte med
Jeg har lavet 3 partitioner på min harddisk, hvor OS X er installeret på
den ene. Det var så min plan at have 9.1 på den anden, fordi min USB
uFlash Cardreader ikke fungerer på 9.2.2 ligesom MicroTechnology
USB/SCSi ikke virker. Derfor kan jeg ikke bruge hverken min dias-scanner
eller min flatbed-scanner og når jeg tilslutter mit Olympus kamera
direkte til computeren åbner iPhoto automatisk hvilket irriterer mig ad
h til da jeg foretrækker Olympus Camedia, som heller ikke virker
optimalt i OS X. Jeg bliver nok nødt til at droppe mit forehavende og
bruge min gamle Power Mac, der har SCSI-stik, indtil videre, når noget
skal scannes. Det var bare ikke det jeg havde forestillet mig da jeg
købte en 20k iMac.
Mvh
Hans Jørgen Hvid
Hans Jørgen Hvid

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-11-02 14:36

Hej Richard

Richard Kruse Nees wrote:

> [...]
> der er specifikt til iMac G4 - drivere til bl.a. grafikkort, authoring

Det har ingen betydning. Alle relevante arkiver bliver stadig installeret.
Forskellen er, at du med 'main installeren' får foretaget nogle automatiske
instaaleringer og opdateringer, - allerede _før_ du begynder på selve
installationen. - Det kan fx. være rettelser i harddisken, som foretages af
Diskværktøj, fuldstændig kontrol af HD osv. Rent softwaremæssigt er der ingen
forskel på, hvilken installer, du starter. Installeren finder selv ud af, hvad
der specifikt skal bruges af de forskellige tome arkiver.

Jeg har faktisk lavet den slags installationer mange gange med div.
model-specifikke CD'ere . Fx. har jeg da ofte brugt en 9.1 CD til en G3 til en
PM 7600 og 9600, - og det sker der ingen ting ved. Fx. bliver både iTunes og
DiskBurner installeret på en 7600....

Men du mister automatiseringen i installationen.

> Hvorfor egentlig ikke bare installere den Mac OS 9.2.2, der fulgte med
> iMac'en?

Det er så en hel anden sag, men der er altså stadig nogen, der ikke kan
bekvemme sig til at opgradere til 9.2.2, men hellere vil køre med 9.1, - selvom
alle mine erfaringer siger, at 9.2.2 er væsentlig bnedre og hurtigere end 9.1.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-11-02 01:45

Hej igen...

Jeg glemte en lille, men væsentlig tilføjelse - og en rettelse. Så jeg beklager,
hvis det har ført til misforståelser

Jeg skrev:

> [...]
> DiskBurner installeret på en 7600....
>
> Men du mister automatiseringen i installationen.

"Men du mister automatiseringen i installationen." - her skulle have stået "Og du
mister _kun_ automatiseringen i...."

Glemte her at tilføje, - at ved brug af opgradringen til 9.2.1 og 9.2.2
installeres alle de ekstra relevante arkiver, når først 9.1 er installeret. Main
installeren virker her både på iMac2 og eMac

mhv. Erik Richard

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 28-11-02 13:02

> [...]
> installeres alle de ekstra relevante arkiver, når først 9.1 er
> installeret. Main installeren virker her både på iMac2 og eMac

Tak for svarene, men jeg kan heller ikke bruge den
> installer og jeg kan ikke få CDen til at boote, heller ikke i den ny
> partition. Foreløbig har jeg givet op og har kastet mig over Eric´s
> Solitarie Sample istedet, den lykkes da indimellem
Mvh Hans Jørgen Hvid