Besvær med Canon S520 printer
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-11-02 22:52

.... på den måde, at den nu pludselig ikke vil printe. Den har virket OK
igennem flere uger, selvom den under Classic melder, at "BJ Print
Monitor did not sart up" og melder om en fejl M501 (der vist en er
lokaliseret Canon meddelelse?)

Har derfor hentet nye drivere hos Canon. To af dem: én til MacOS X
(installeret under X) og én til MacOS 8.x + (installeret mens maskinen
var bootet i 9.2.2)

Fejlmeddelelsen kommer stadigvæk, når jeg starter Classic eller booter i
9.2.2..

Og maskinen _vil_ ikke printe fra programmer, der er Classic/9.2.2
programmer.

Det er lidt kritisk - nej, det er meget kritisk - for jeg sidder og skal
printe nogle filer i Quark 3.31 ud .... no go, siger printeren. Har
genstartet og genstartet ... og meget af det andet nærliggende, lige
lidt hjælper det

Nogen hjælp at hente hos jer?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-02 23:22

In article
<1fma1tb.1nk4pbd1b9udz4N%mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk>,
mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Nogen hjælp at hente hos jer?

Har du prøvet at slette preferencefilen til "BJ Print
Monitor"?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-11-02 23:36

> Har du prøvet at slette preferencefilen til "BJ Print
> Monitor"?

Nej, men det vil da straks gøre - og du mener vel i 9.2.2. el Classic,
der åbenbart er the troublemaker?. Er det ikke noget med at trække de ud
på skrivebordet - og derefter til papirkurven?

Nå, jeg prøver om der ikke er en deletemulighed, når den bliver
markeret.

Tak (håber det hjælper)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-11-02 00:49

In article
<1fma43f.1j8nfyt1lrtd5uN%mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk>,
mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Nej, men det vil da straks gøre - og du mener vel i 9.2.2. el Classic,
> der åbenbart er the troublemaker?.

Det er jo der du har problemet.

> Er det ikke noget med at trække de ud
> på skrivebordet - og derefter til papirkurven?

Du kan sagtens trække den direkte til papirkurven.

> Nå, jeg prøver om der ikke er en deletemulighed, når den bliver
> markeret.
>
> Tak (håber det hjælper)

Det gør jeg også. Hvis det ikke gør, så husk at en genopbygning af
skrivebordet er en god ting når man har installeret ny software. Virker
det heller ikke, så find alle komponenterne til printersoftwaren og smid
det ud, geninstaller, genstart og se om det hjælper.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-02 22:19

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-02 22:19

> Du kan sagtens trække den direkte til papirkurven.

Gjort.

> [...]
> det heller ikke, så find alle komponenterne til printersoftwaren og smid
> det ud, geninstaller, genstart og se om det hjælper.

Skal prøve det.

Sidste: nu i aften lukker Quark ned, bare jeg rører ved det. Underligt,
for jeg har arbejdet i det hele dagen - uden problemer. Supper er også
lige brudt ned.

Nu har jeg logget ud og ind igen. Det hjalp tilsyneladende på SUppen.
Måske er det noget helt andet der er på færde? Kørte diskværtøjerne fra
sys CD'en i går (!?), mon ... ?
Det klemmer vist til med at anskaffe sig ND (version? til Mac OS X ?)
eller Disk Warrior ?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-11-02 00:44

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> Sidste: nu i aften lukker Quark ned, bare jeg rører ved det. Underligt,
> for jeg har arbejdet i det hele dagen - uden problemer. Supper er også
> lige brudt ned.

Hent nu OS X-versionen af MacSOUP. Du kører jo OS X, og det foregår mere
gnidningsløst, når man kører OS X-programmer.

> [...]
> sys CD'en i går (!?), mon ... ?
> Det klemmer vist til med at anskaffe sig ND (version? til Mac OS X ?)

Det plejer ikke at være livsnødvendigt. Jeg klarer mig normalt fint
uden. Jeg havde lige fået Tech Tool Pro, Spring Cleaning og alt muligt
andet efter i årevis at have klaret mig uden. Så skiftede jeg til OS X,
og nu klarer jeg mig atter uden. Du kan jo prøve at køre en FSCK eller
hvad det nu hedder. Det er et indbygget diskværktøj i OS X. jeg kører
det en gang imellem. Her er en engelsk vejledning, som jeg har sakset
her fra gruppen:

Launch OS X into single-user mode by holding down command-S during the
boot cycle. If this works, you'll see a big ugly black screen with white
text come into view. Lots of startup messages will go by, and you'll be
left at a command line prompt.

Type /sbin/fsck -y and press enter. Repeat until you get no more
reported errors. Once the errors are cleared out, type exit to restart
the machine in the normal OS X Aqua environment.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-11-02 22:40

> Hent nu OS X-versionen af MacSOUP. Du kører jo OS X, og det foregår mere
> gnidningsløst, når man kører OS X-programmer.

Doctor's order?

> [...]
> reported errors. Once the errors are cleared out, type exit to restart
> the machine in the normal OS X Aqua environment.

Jow, javel, det ser da Morten-lokker-mig i terminalen agtigt ud.
Men det virker vel kun på X'eren? Og det er tilsyneladende i classic,
jeg har problemer ....

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-11-02 23:27

> [...]

> Jow, javel, det ser da Morten-lokker-mig i terminalen agtigt ud.
> Men det virker vel kun på X'eren? Og det er tilsyneladende i classic,

Det reparerer hele disken med biblioteksstruktur og alt muligt andet,
jeg ikke aner noget om. Det tager ikke hensyn til, hvilke filer der
hører til hos OS 9 og OS X. Det er jo trods alt samme harddisk, de
befinder sig på. Men jeg ved egentlig ikke, hvad der sker, hvis man har
partitioneret harddisken i flere dele.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-02 22:28

> Du kan sagtens trække den direkte til papirkurven.

Mon ikke det var det her råd, der gjorde udslaget?
Det er netop lykkedes at udskrive en Quark 3.31 fil på printeren.

Tak for hjælpen, Martin.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-11-02 23:33

Mich. Ottosen wrote:

> Og maskinen _vil_ ikke printe fra programmer, der er Classic/9.2.2
> programmer.

Men den kan print fra OS X eller hvad ?

> Nogen hjælp at hente hos jer?

Har selv tidligere haft en Canon printer der en enkelt gang ikke ville
printe, dette blev løst ved at afbryde strømmen så den blev "nulstillet"

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-11-02 23:41

Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Men den kan print fra OS X eller hvad ?

Ja, det ser sådan ud. I hvert fald nogle enkelte programmer (har ikke
prøvet dem alle, da jeg jo er lidt focuseret på Classic -i denne her
situation)

> Har selv tidligere haft en Canon printer der en enkelt gang ikke ville
> printe, dette blev løst ved at afbryde strømmen så den blev "nulstillet"

afbryde strømmen så den blev "nulstillet" - det er jeg ikke helt med på?
Strømmen på printeren? Ved at hive netforsyningsstikket ud, mens den er
tændt? "Nødbremse 3"?

(Gid man kunne få en Apple StyleWriter til USB .... nå, ja, det var jo
osse Canon, men det var sgu' da til at finde ud af)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 27-11-02 00:29

Mich. Ottosen wrote:

> Ja, det ser sådan ud. I hvert fald nogle enkelte programmer (har ikke
> prøvet dem alle, da jeg jo er lidt focuseret på Classic -i denne her
> situation)

Der af kan du vel så udlede at det ikke er printeren den er gal med

> afbryde strømmen så den blev "nulstillet" - det er jeg ikke helt med på?
> Strømmen på printeren? Ved at hive netforsyningsstikket ud, mens den er
> tændt? "Nødbremse 3"?

Yep

Det var kun såfrem den slet ikke kunne printe. Har tjekket Gimp print
din printer er ikke understøttet, så det er formegentlig heller ikke
løsningen.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-02 22:19

Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Der af kan du vel så udlede at det ikke er printeren den er gal med

Ja, som du kan se af mit svar til Martin har jeg osse nogle andre
mistanker.

> Det var kun såfrem den slet ikke kunne printe. Har tjekket Gimp print
> din printer er ikke understøttet, så det er formegentlig heller ikke
> løsningen.

Den kan altså printe noget. Det den selv vil, men det er ikke altid
sammenfaldende med det, som _jeg_ ønsker, at den skal printe.

Det der Gimp print, hvad er det?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-11-02 22:28

Mich. Ottosen <mich.ottosen@INVALID15post5.tele.dk> wrote:

> Den kan altså printe noget. Det den selv vil, men det er ikke altid
> sammenfaldende med det, som _jeg_ ønsker, at den skal printe.

Mon det er noget med den der søde (?) juletid, hvor ens ønsker skal
blive opfyldt?
Det er lige lykkedes mig at printe en Quark fil på omtalte printer.

Håber det holder.

Tak for hjælpen til dig og Martin.

> Det der Gimp print, hvad er det?

Vikl jeg dog stadigvæk gerne vide lidt om.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 28-11-02 00:42

Mich. Ottosen wrote:

> Vikl jeg dog stadigvæk gerne vide lidt om.

Prøv at se her : http://www.allosx.com/1030154694/index_html

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-11-02 22:40

Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Prøv at se her : http://www.allosx.com/1030154694/index_html

Den tjekker jeg lige og bliver forhåbentligt klogere. Tak for hjælpen.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen