Ødelagt cpu
Fra : Mark Gjøl

Dato : 26-11-02 18:15

For en måneds tid siden købte min far en cpu i Fønix computer. Denne
virkede ikke i hans motherboard, så der gik lidt tid indtil han fik købt
et nyt. Nu sætter han så cpuen i sit nye motherboard, men heller ikke
her virker det. Ok, processoren må være i stykker, så han sætter den ned
i den æske han fik den i, og tramper ned til forhandleren. Manden i
forretningen tager cpuen, går ud i baglokalet og kommer kort tid efter
tilbage og siger at hjørnebenet på cpuen var bøjet, og da han prøvede at
rette det op knækkede det af. Forretningen nægter af denne grund at
bytte eller tilbagebetale den mindste smule af prisen på cpuen, på
trods af at det var manden i forretningen, der ved eget udsagn knækkede
benet på processoren.
Min far fik følgende på skrift et udsagn om hvad der var sket, fra
manden der havde betjent ham. hvordan står han i denne sag? Har butikken
handlet korrekt, eller har min far krav på at få pengene tilbage?
--
// Mark Gjøl
Is it better to abide by the rules until they're changed or help speed

Fra : David T. Metz

Dato : 27-11-02 02:16

Mark Gjøl skriblede:
> Manden i forretningen tager cpuen, går ud i baglokalet og kommer kort
> tid efter tilbage og siger at hjørnebenet på cpuen var bøjet, og da
> han prøvede at rette det op knækkede det af.

Tricky. Hvis benet er bøjet er det din fars fejl og ikke en fejl ved varen
(sandsynligvis). Derfor har butikken ingen forpligtelser. Ekspedienten
burde på det tidspunkt have givet din far besked om en afvisning af
reklamationen. I stedet prøvede han angiveligt at hjælpe, hvilket medførte
det knækkede ben - uklog ekspedient. Nu er der tvivl om om han lyver ofr at
dække over egen fejl.

> Har butikken handlet korrekt, eller har min far krav på at få pengene
> tilbage?

Jeg har ikke hørt om lignende sager, men umiddelbart lyder det som ord mod
ord. Ekspedienten kan ikke bevise at benet var bøjet og din far kan ikke
bevise at det /ikke/ var bøjet. Afhængigt af hvad din far kan godtgøre af
erfaring med håndtering af cpu'er står han nok svagest.

David

Fra : Claus P.

Dato : 27-11-02 05:34

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.eu> skrev i en meddelelse

> [...]
mod
> ord. Ekspedienten kan ikke bevise at benet var bøjet og din far kan

Til gengæld kan han sikkert bevise at benet var der, og nu er det væk.
Ekspedienten har været flink og påtaget sig ansvaret for en rep som
ikke lykkedes. Han burde have spurgt om han skulle prøve først og ellers
afvist sagen.

MVH CP

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-11-02 07:37

In article <3de3ac9d$0$213$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>, Mark Gjøl wrote:
> [...]
> bytte eller tilbagebetale den mindste smule af prisen på cpuen, på
> trods af at det var manden i forretningen, der ved eget udsagn knækkede

OK, så det der er sket er, at under en garantireperation hvor
computeren var i forretningens varetægt, da har forretningen
ødelagt CPU'en. Det skal de dække.

Hvis benet havde været bøjet, så burde de have sagt til din far,
at CPU'en havde lidt fysisk overlast, og tilbyde at lave det på
din fars ansvar.