Risotto konsistens
Fra : Jesper Jensen

Dato : 26-11-02 01:02

Her til aften lavede jeg risotto med østershatte (smagte rigtig godt)
og blev i tvivl om hvilken konsistens det egentlig skal (bør) have.
Det jeg fik lavet var nærmest som klistret grød, hvor risene hang
sammen i klumper og hvor der ikke var noget væske tilbage i gryden.

Jeg ved godt det er lidt svært at forklare, men er det sådan det skal
være eller skal risene helst svømme lidt rundt i noget væske?
Spises det med gaffel eller ske?

Eller måske endnu bedre, er der nogle restauranter i København som kan
anbefales hvis man vil smage en "rigtig" risotto?

Jesper.

Fra : Fru Hof

Dato : 26-11-02 09:56

"Jesper Jensen" <jesperhjensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller måske endnu bedre, er der nogle restauranter i København som kan
> anbefales hvis man vil smage en "rigtig" risotto?

Hej Jesper,
Her kan du se et billede af en risotto:

http://www.deliaonline.com/recipes/r_0000001239.asp

mvh
Tove

Fra : Jesper Jensen

Dato : 26-11-02 13:20

On Tue, 26 Nov 2002 09:55:40 +0100, "Fru Hof" <p.hoffmann@stofanet.dk>
wrote:
>Her kan du se et billede af en risotto:
>http://www.deliaonline.com/recipes/r_0000001239.asp

Tak! Der står også at jeg lavede den forkert ;)
"There should still be a very little liquid visible - a risotto should
be soupy rather than mushy."

Jesper.

Fra : Christina G

Dato : 26-11-02 12:37

> [...]
> Det jeg fik lavet var nærmest som klistret grød, hvor risene hang
> sammen i klumper og hvor der ikke var noget væske tilbage i gryden.

jeg har ikke noget billede, men hvis du ligger ind med en Jamie Oliver bog,
så har han en nem og rigtig god grundopskrift på risotto, som i korthed går
ud
på, at man skal tilsætte lidt væske ad gangen og røre indtil den er
absorberet, tilsætte
lidt mere osv... Den bliver i hvert fald ikke klumpet, men der er heller
ikke noget væde
tilbage i gryden.
Jeg har desværre ikke selv bogen, så du må finde opskriften et andet sted.

Christina