Underlig Beige G3 DT.
Fra : Jacob Toxwenius

Dato : 26-11-02 00:14

Jeg har erhvervet mig en 300 mhz beige G3 DT, med nogle underlige
defekter: Personality-kortet fungerer ikke, men bliver vist alligevel
registreret af OS10.2.2. Det lyder måske ikke som det helt vilde, men så
er der den anden abnormalitet; den interne ethernet port fungere kun
hvis jeg har et ethernet kort ekstra siddende i en af pci-portene.
-Ethernet kortet i en af pci-portene, er dog ikke brugbart under
OS10.2.2, men er nødvendigt for at systemet genkender ethernet-porten på
motherboardet =%P
OS10.2.2 fungerer ganske glimrende når man ser bort fra manglende lyd,
og den underlige ethernet abnormalitet. -OS9.x er en helt anden kop the:
System9.x fryser under opstart, intet har hjulpet; jeg har zappet Pram,
trykket Cuda knappen, startet op uden extensions, råbt af harddisken, og
grædt lidt (krokodilletårer).
Det punkt hvor OS9.2 fryser er hvor systemet kigger efter netværket; en
tom tekstboks vises, og systemet sidder fast.
Systemet fryser også under opstart selvom at jeg manuelt har pillet alle
extensions, der har med ethernet at gøre, ud af system mappen; en tekst
baks popper op om at en systemfejl er opstået og dyret skal gestartes
(der nævnes ingen fejl kode).
System9.2.2IE kan faktisk godt afvikles, men kun i form af Classic,
kørende under OS10.2.2. Som ClassicOS kører 9.2.2 uden problemer.

Nu er mit spørgsmål så: har andre her i gruppen set noget lignende?

Mvh
TXW

--
Nutrimatic: "Nutrition and pleasurable sense data," burbled the machine,
"Share and Enjoy."

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-11-02 01:32

In article
<moc.fake.spam-account-9CA05E.00134926112002@news.cybercity.dk>,
Jacob Toxwenius <moc.fake.spam-account@tnuocca-maps.ekaf.com> wrote:

> Nu er mit spørgsmål så: har andre her i gruppen set noget lignende?

Ja, sæt dit AV-kort ordentligt fast.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-02 06:15

Hej Jacob

Blot et par supplerende spørgsmål....
Har du husket at X.2.2 partitionen højst må være på 8gb og skal ligge som
partition nr. 1 og _skal_ være på ATA BUS 0 ID 0

Har du SCSI kontroller i den - ATTO eller Adaptec? - På Apples site ligger
der en firmware update til SCSI kortet.

Installerede du OS 9.1 og opdaterede til 9.2.1 først og derefter til 9.2.2?
- Brugte du den rigtige update/upgrade? - Du har vel ikke brugt en IE
update på en US-OS 9.1 / 9.2.1?

Lydkortet _er_ supporteret af X.2.2, hvorimod de serielle porte ikke kan
bruges til printere, der ikke kan bruges som netværksprintere.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-02 06:19

Hej Jacob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-02 06:20

Hej Jacob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-11-02 06:20

Hej Jacob

Fra : Jacob Toxwenius

Dato : 26-11-02 10:08

In article <3DE30486.543EDDA5@mail1.stofanet.dk>,

> Hej Jacob
>
> Blot et par supplerende spørgsmål....
> Har du husket at X.2.2 partitionen højst må være på 8gb og skal ligge som
> partition nr. 1 og skal være på ATA BUS 0 ID 0

controleren er ATA, harddisken er på 6gb.

> Har du SCSI kontroller i den - ATTO eller Adaptec? - På Apples site ligger
> der en firmware update til SCSI kortet.

Nej, ingen SCSI på den beige (dette indlæg er skrevet fra min G4).

> Installerede du OS 9.1 og opdaterede til 9.2.1 først og derefter til 9.2.2?
> - Brugte du den rigtige update/upgrade? - Du har vel ikke brugt en IE
> update på en US-OS 9.1 / 9.2.1?

Nej, maskinen havde 9.2.x (om det var 9.2, 9.2.1 eller 9.2.2 er jeg ikke
sikker på), den kunne ikke starte op, men hang tidligt i opstarten (når
Ethernet-ikonet vises). Jeg forsøgte så at boote fra min 9.2IE install
cd som hører sammen med Jaguar. Install-cd'en fryser også tidligt i
opstarten (samme sted som det system, der var installeret da jeg overtog
Mac'en).
Da jeg havde opgivet 9.2IE install cd'en tænkte jeg, at det nok ikke
kunne skade at se om Jaguar ville installere, og det gik helt uden
bemærkninger til dagsrapporten :)
Med Jaguar installeret og kørende i fin form, så fortsatte jeg med mine
forsøg med OS9.2.2. Jeg endte med at smække et allerede installeret
9.2.2 fra min G4 over på G3'en; på den måde kunne jeg fint køre Classic.
Mit næste forsøg var så at fjerne alle extensions, som havde noget at
gøre med ethernet, fra systemet, og så boote ind i mit hjemmebryggede
9.2.2. -Maskinen frøs så endnu en gang fast tidligt i opstarten, både
med extensions slået til og fra.

Nu, her til morgen, har jeg fundet en 9.1IE install cd, som blev leveret
sammen med min gamle Yosemite... Og den installer kan sit kram! -OS9.1IE
er netop færdig med install og genstart. Intet frossent system denne
gang :)
Tak for hjælpen!

Mvh
TXW