Hvad er 777 og hvordan gør jeg ?
Fra : Martin Jensen

Dato : 25-11-02 23:07

Jeg har downloadet et script. Jeg for at vide at jeg skal sætte
tilladelse til en mappe til 777.

Hvad er det og hvordan gør jeg ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Dan Molberg

Dato : 25-11-02 23:14

"Martin Jensen" <martin@twg.dk> wrote in message
> Jeg har downloadet et script. Jeg for at vide at jeg skal sætte
> tilladelse til en mappe til 777.
>
> Hvad er det og hvordan gør jeg ?
Kan kun gøres på Un*x maskiner, og det gøres normalt via ens FTP klient, evt
PHP script (chmod()) eller en shell. Den første er nok den du leder eftet,
de fleste klient programmer højre klikker du på muden og vælger chmod!

PS IKKE TIL WINDOWS!

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-02 23:27

>Kan kun gøres på Un*x maskiner,

NEJ! - Jeg sidder på en Windows med Apache og PHP4, og der virker
CHMOD() ganske udenmærket - Og nej mit script virker IKKE uden jeg
CHMOD'er biblioteket til min upload sti!

Fra : Dan Molberg

Dato : 25-11-02 23:34

"-Martin-" <martin_aarhof(AT)hotmail.com> wrote in message
> NEJ! - Jeg sidder på en Windows med Apache og PHP4, og der virker
> CHMOD() ganske udenmærket - Og nej mit script virker IKKE uden jeg
> CHMOD'er biblioteket til min upload sti!
Hmmm, det var nu nok lidt forkert formuleret, det er normalt ikke nødvendigt
på Win32 og Win32 understøtter ikke funktionen fuldt...

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-02 23:25

On Mon, 25 Nov 2002 22:06:53 +0000 (UTC), Martin Jensen
<martin@twg.dk> wrote:

>Jeg har downloadet et script. Jeg for at vide at jeg skal sætte
>tilladelse til en mappe til 777.
>
>Hvad er det og hvordan gør jeg ?

det kaldes CHMOD (og ja der findes en php funktion til det
<www.php.net/chmod>
læs mere om chmod og hvad det er, så prøv at finde noget på google

www.google.com

Men alt i alt, så betyder det at 777 så må ALLE
skrive/læse/slette/kopiere/ødelægge osv i den mappe/fil eller hvad man
nu CHMOD'er

Man kan så vælge 766 eller 700 (hvis du skal fx uploade billeder fra
hjemmesiden til en mappe på din server, og filerne skal kunne vises
osv. men skal KUN kunne slettes af den IP der nu engang har CHMOD'et
biblioteket, ja så sætter man det til 700

Men ja det er noget værre roderi, og jeg er ikke helt sikker på at det
er det korrekte jeg har sagt, men jeg ved bare at sådan funker det hos
mig

Men ja... sikkert en der kan komme med en forklaring der er 10 gange
længere og 1000 gange mere detaljeret end denne forklaring

Men kort fortalt, så handler det om rettigheder til mappen/filen som
nu engang blir CHMOD'et

Fra : Larz

Dato : 27-11-02 10:55

Martin Jensen wrote:

> Jeg har downloadet et script. Jeg for at vide at jeg skal sætte
> tilladelse til en mappe til 777.

De tre syvtaller er UGO - User - Group og Others

0 = Ingen rettigheder
1 = Read
2 = Write
4 = Execute

Så 777 betyder 1 + 2 + 4 = 7, read, write og execute! Til både ejeren af
filen, hans gruppe og alle andre!

--
-
Lars

Fra : Mikkel Andersen

Dato : 03-12-02 16:07

Jeg kan ikke helt forstå den forklaring der står på php.net

Er der en der har et eksempel på hvordan chmod virker i php?

__________________
Med Venlig Hilsen
Mikkel Andersen
Formand
www.grim-ungdom.dk

Fra : Bill

Dato : 03-12-02 23:51

> Er der en der har et eksempel på hvordan chmod virker i php?

Uhm, CHMOD er noget til at dele mapper og filer så folk / grupper har
specielle rettigheder. Disse rettigheder er skrive / se / execute. Jeg ved
faktisk ikke om det kan bruges i sættes via. php, det har jeg ikke forstand
på.

Men ellers skal du bare ind i dit FTP-program og ind i mappen hvor din
vedrørende fil ligger og højreklikke på den, og vælge
CHMOD/Properties/Egenskaber eller noget lignenden, hvis der så er 9 bokse,
skal der kryds i dem alle, for at få chmod 777. Hvis der er et tekstfelt til
CHMOD skal der bare skrives 777.

Hvis du skal bruge det CHMOD'e ting gennem PHP, må du undskylde for dette
indlæg.

BILL!
Re_Hvad_er_777_og_hvordan_gør_jeg@starx.dk