/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hjælp - jeg har problemer med et firma som~
Fra : [2600] Benny Sorense~


Dato : 25-11-02 21:13

Hej,

Jeg har tidligere været kunde hos Tiscali - og har nu fået dét problem, at
et
inkassofirma har ringet pga. en fejl hos dem!

Jeg har både haft opkaldsabonnement og webhotel hos dem.

Jeg havde både web-hotel hos Tiscali og almindelig Internetabonnement!
1. august 2001 flytede vi adresse, hvilket vi meddelte pr. brev (dog
desværre ikke pr. anbefalet brev)

Vores regninger for opkald kørte videre pr. PBS - men der kom ikke regninger
for webhotel.
Da jeg talte med dem i sommers, fik jeg at vide at de havde kludder med
deres regningssystem.
Jeg ringede og spurgte dem om en ny type web-hotel - og spurgte ved samme
lejlighed, hvornår de sender regninger ud!

Nu siger Tiscali, at de HAR sendt 2 regninger ud på ialt 505 kr. og
efterfølgende rykker.

Nu vil de have 2 rykkergebyr á 100 kr. + salær på kr. 300 til Intrium
Justitia Inkasso!
Ialt 1005,- kr.

Jeg vil selvfølgelig gerne betale hovedstolen på kr. 505,- men jeg synes det
er helt urimeligt at
jeg skal betlae 505 kr. ekstra fordi de har kludder med at lave
adresseændringer.
Jeg kan jo desværre ikke bevise i en retssag at de har fået
adresseændringen - dumt at jeg ikke sendte
det anbefalet. På den anden side kan de jo heller ikke bevise at de HAR
udsendt fakturaerne vel ?

Jeg tror desværre det ender med at jeg må betlae hele beløbet! Øv

1)
Står jeg dårligt hvis jeg kun betaler hovedstolen på kr. 505,- ...
Hvordan står jeg hvis sagen kører videre med flere gebyrer og
sagsomkostninger osv.

2)
I pressen kan jeg læse at der er flere som har problemer med Tiscali's
regninger.
Står jeg stærkere i en evt. retssag, hvis jeg kan dokumentere at

3) Jeg har virkelig brug for nogle gode råd...

Jeg har været i 100% god tro - jeg er fuldstændig rystet!

Jeg har tidligere skrevet til dem og mailet til dem om alt muligt andet men
det er umuligt at få svar pr. mail eller brev!
Jeg har aldrig betalt en regning for sent - og heller aldrig haft med
inkasso-sager at gøre!
Jeg er virkelig rystet!


Hilsen
Carsten




 
 
Jon Bendtsen (25-11-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 25-11-02 23:17

In article <aru07o$lrlfm$1@ID-139211.news.dfncis.de>, [2600] Benny Sorensen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har tidligere været kunde hos Tiscali - og har nu fået dét problem, at
> et
> inkassofirma har ringet pga. en fejl hos dem!

Nej, fejlen ligger også hos dig.


> Jeg har både haft opkaldsabonnement og webhotel hos dem.
>
> Jeg havde både web-hotel hos Tiscali og almindelig Internetabonnement!
> 1. august 2001 flytede vi adresse, hvilket vi meddelte pr. brev (dog
> desværre ikke pr. anbefalet brev)
>
> Vores regninger for opkald kørte videre pr. PBS - men der kom ikke regninger
> for webhotel.

Du har ikke sagt noget om at du havde opsagt dit webhotel. Derfor
må jeg antage at du ikke har opsagt det og du har forsat med at
bruge det. Da du har brugt det har du kunnet forvente at du får
regninger fra dem, og dermed når du ikke har fået nogen måtte
du reagere. Pengeskyld er (vist) bringeskyld.


[klip]

> Jeg vil selvfølgelig gerne betale hovedstolen på kr. 505,- men jeg synes det
> er helt urimeligt at
> jeg skal betlae 505 kr. ekstra fordi de har kludder med at lave
> adresseændringer.
> Jeg kan jo desværre ikke bevise i en retssag at de har fået
> adresseændringen - dumt at jeg ikke sendte
> det anbefalet. På den anden side kan de jo heller ikke bevise at de HAR
> udsendt fakturaerne vel ?

Måske kan de, hvis de gemmer kuverterne der kommer retur. Men siden du flyttede
så er Tiscali vel ikke den eneste der fik en adresse ændring ? Det har alle
dine kunder, leverandører, partnere, osv. fået ?
De er vel alle sendt på samme måde ? Dermed kan man antage at du sandsynligvis
også har sendt et til Tiscali. Det hjælper dig dog nok ikke, se ovenfor hvorfor.


> Jeg tror desværre det ender med at jeg må betlae hele beløbet! Øv

Det tror jeg også. Snak dog med din advokat først.


[klip]

> Jeg har været i 100% god tro - jeg er fuldstændig rystet!

Det bør du ikke have været. Du har nemlig brugt webhotellet, og
dermed må du forvente at du skal betale for brugen. At Tiscali
ikke har sendt en regning ud er i og for sig underordnet.
Hvad står der i webhotel betingelserne ?? At det koster dig
xx,- kroner pr. måned + moms ??
Så ved du jo at du skal betale hver måned.



JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Brian B. Christensen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian B. Christensen


Dato : 26-11-02 11:13

>Det bør du ikke have været. Du har nemlig brugt webhotellet, og
>dermed må du forvente at du skal betale for brugen. At Tiscali
>ikke har sendt en regning ud er i og for sig underordnet.

Det mener jeg er helt forkert. Får jeg ikke en regning for den ydelse
jeg modtager, betaler jeg dælme heller ikke. Og så er jeg absolut i
god tro, da jeg i den situation ville sende en mail/brev til firmaet
om at jeg ikke har modtaget en regning.

Mvh. Brian
--
http://www.patricia-brinch.dk - Min private babe side.
http://www.zelinski.dk - Indrek Zelinski Fanzone

Claus P. (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Claus P.


Dato : 26-11-02 11:20


"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnau58aa.1rj.bendtsen@brok.diku.dk...

>
> Det bør du ikke have været. Du har nemlig brugt webhotellet, og
> dermed må du forvente at du skal betale for brugen. At Tiscali
> ikke har sendt en regning ud er i og for sig underordnet.
> Hvad står der i webhotel betingelserne ?? At det koster dig
> xx,- kroner pr. måned + moms ??
>

Ja, han skal betale på den måde som Tisvikali angiver.
Er der indgået en aftale om betaling via PBS, så er den
gældende for begge parter indtil den opsiges. Og hvis
Tisvikali ønsker betaling via deres egne girokort, så er de
forpligtiet til at sende dem ud, det er en del af aftalen.
Er der derimod ingen aftale vedr. betaling, så er det
kundens/forbrugerens ansvar at få betalt.


> Så ved du jo at du skal betale hver måned.

Det er noget ævl at fyre af, det er meget få firmaer som vil
modtage kontant eller hjemmeskrevne girokort pga deres
edbsystemer ikke kan håndtere den slags indbetalinger.
MVH CP



Jon Bendtsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 26-11-02 12:46

In article <3de34ac4$0$81770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Claus P. wrote:
>
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnau58aa.1rj.bendtsen@brok.diku.dk...
>
>>
>> Det bør du ikke have været. Du har nemlig brugt webhotellet, og
>> dermed må du forvente at du skal betale for brugen. At Tiscali
>> ikke har sendt en regning ud er i og for sig underordnet.
>> Hvad står der i webhotel betingelserne ?? At det koster dig
>> xx,- kroner pr. måned + moms ??
>>
>
> Ja, han skal betale på den måde som Tisvikali angiver.
> Er der indgået en aftale om betaling via PBS, så er den
> gældende for begge parter indtil den opsiges. Og hvis
> Tisvikali ønsker betaling via deres egne girokort, så er de
> forpligtiet til at sende dem ud, det er en del af aftalen.
> Er der derimod ingen aftale vedr. betaling, så er det
> kundens/forbrugerens ansvar at få betalt.

Hvad står der så i den aftale ?


>> Så ved du jo at du skal betale hver måned.
>
> Det er noget ævl at fyre af, det er meget få firmaer som vil
> modtage kontant eller hjemmeskrevne girokort pga deres
> edbsystemer ikke kan håndtere den slags indbetalinger.

Det er korrekt, men så kunne han jo have rykket noget før. Hvis
han bruger servicen er han jo heller ikke interesseret i at den
bliver afbrudt, fordi tiscali kan se at han ikke har betalt.
Derfor må det være i hans interesse at undersøge hvorfor der
ikke kommer et girokort.




JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Benny Sørensen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Benny Sørensen


Dato : 26-11-02 15:08

Aftalen om web-hotel er opsagt - og selvfølgelig skal jeg betale for
web-hotellet.

Men jeg har rykket for faktura og har faktisk troet at de havde min nye
adresse!

Kan man konkludere, at adresseændringer bør meddeles leverandører med
anbefalet brev?
Og hvis man ikke får fakturaerne, skal man rykker for dem skriftligt med
anbefalede breve?

Kun på den måde kan man være 100% juridisk sikker på at man ikke kommer i
klemme...

/ Benny






"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
news:slrnau58aa.1rj.bendtsen@brok.diku.dk...
> In article <aru07o$lrlfm$1@ID-139211.news.dfncis.de>, [2600] Benny
Sorensen wrote:
> > Hej,
> >
> > Jeg har tidligere været kunde hos Tiscali - og har nu fået dét problem,
at
> > et
> > inkassofirma har ringet pga. en fejl hos dem!
>
> Nej, fejlen ligger også hos dig.
>
>
> > Jeg har både haft opkaldsabonnement og webhotel hos dem.
> >
> > Jeg havde både web-hotel hos Tiscali og almindelig Internetabonnement!
> > 1. august 2001 flytede vi adresse, hvilket vi meddelte pr. brev (dog
> > desværre ikke pr. anbefalet brev)
> >
> > Vores regninger for opkald kørte videre pr. PBS - men der kom ikke
regninger
> > for webhotel.
>
> Du har ikke sagt noget om at du havde opsagt dit webhotel. Derfor
> må jeg antage at du ikke har opsagt det og du har forsat med at
> bruge det. Da du har brugt det har du kunnet forvente at du får
> regninger fra dem, og dermed når du ikke har fået nogen måtte
> du reagere. Pengeskyld er (vist) bringeskyld.
>
>
> [klip]
>
> > Jeg vil selvfølgelig gerne betale hovedstolen på kr. 505,- men jeg synes
det
> > er helt urimeligt at
> > jeg skal betlae 505 kr. ekstra fordi de har kludder med at lave
> > adresseændringer.
> > Jeg kan jo desværre ikke bevise i en retssag at de har fået
> > adresseændringen - dumt at jeg ikke sendte
> > det anbefalet. På den anden side kan de jo heller ikke bevise at de HAR
> > udsendt fakturaerne vel ?
>
> Måske kan de, hvis de gemmer kuverterne der kommer retur. Men siden du
flyttede
> så er Tiscali vel ikke den eneste der fik en adresse ændring ? Det har
alle
> dine kunder, leverandører, partnere, osv. fået ?
> De er vel alle sendt på samme måde ? Dermed kan man antage at du
sandsynligvis
> også har sendt et til Tiscali. Det hjælper dig dog nok ikke, se ovenfor
hvorfor.
>
>
> > Jeg tror desværre det ender med at jeg må betlae hele beløbet! Øv
>
> Det tror jeg også. Snak dog med din advokat først.
>
>
> [klip]
>
> > Jeg har været i 100% god tro - jeg er fuldstændig rystet!
>
> Det bør du ikke have været. Du har nemlig brugt webhotellet, og
> dermed må du forvente at du skal betale for brugen. At Tiscali
> ikke har sendt en regning ud er i og for sig underordnet.
> Hvad står der i webhotel betingelserne ?? At det koster dig
> xx,- kroner pr. måned + moms ??
> Så ved du jo at du skal betale hver måned.
>
>
>
> JonB
>
> --
>
> Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
> "klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
> "ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html



Jon Bendtsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 26-11-02 15:25

In article <arvv6q$oei$1@sunsite.dk>, Benny Sørensen wrote:
> Aftalen om web-hotel er opsagt - og selvfølgelig skal jeg betale for
> web-hotellet.

Det skrev du ikke tidligere. Hvornår blev det opsagt, før eller efter
i flyttede. Hvordan blev det opsagt.


> Men jeg har rykket for faktura og har faktisk troet at de havde min nye
> adresse!
>
> Kan man konkludere, at adresseændringer bør meddeles leverandører med
> anbefalet brev?
> Og hvis man ikke får fakturaerne, skal man rykker for dem skriftligt med
> anbefalede breve?
>
> Kun på den måde kan man være 100% juridisk sikker på at man ikke kommer i
> klemme...

Jeg spurgte tidligere om du har lavet et form brev der er sendt til
alle leverandører, kontakter, kunder, partnere, ...
Hvis du har det er det rimeligt at antage at du også har sendt et
til Tiscali. Hvis Tiscali har fået adressen er der ingen grund til
at de har sendt regningerne et forkert sted hen. Dermed er der
ingen grund til at de har sendt regningerne til incaso.



JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Benny Sørensen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Benny Sørensen


Dato : 26-11-02 15:35

> Det skrev du ikke tidligere. Hvornår blev det opsagt, før eller efter
> i flyttede. Hvordan blev det opsagt.

Undskyld, men jeg fik ikke skrevet alt.
Men det har ikke så meget med opsigelsen at gøre.

Jeg skal selvfølgelig betale for produktet uanset hvad!

Men hvordan skal jeg kunne bevise, at jeg HAR ændret min adresse!
Og jeg HAR rykket for fakturaer.

Det kan jeg kun gøre, hvis jeg havde sendt dem anbefalede breve -
og rykket med anbefalede breve!
men helt ærligt: så langt troede jeg ikke det kom ud!!!






[2600] Benny Sorense~ (26-11-2002)
Kommentar
Fra : [2600] Benny Sorense~


Dato : 26-11-02 19:59

Og jo. Jeg har lavet et standard-brev som blev sendt til
alle leverandører og kontakter!








Jon Bendtsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 26-11-02 20:12

In article <as0gac$mostj$1@ID-139211.news.dfncis.de>, [2600] Benny Sorensen wrote:
> Og jo. Jeg har lavet et standard-brev som blev sendt til
> alle leverandører og kontakter!

Fint, så står du lidt bedre.
JEg vil anbefale at du, eller evt. din advokat kontanter
incaso firmaet og Tiscali og gør opmærksom på at der er
sendt en adresse skrivelse til Tiscali, (send dem en kopi
af standart skrivelsen) og så nægt at betale incaso gebyret
bare fordi tiscali ikke har styr på adresse ændringen.
Går den så går den, men hvad en dommer vil sige ved jeg ikke.

Problemet for dig er at deres krav er legitimt, det er dog
ikke din skyld at de har sendt regningerne til den forkerte
adresse, og dermed må have sat incaso på. Spørgsmålet er dog
om din adresse ændring har indeholdt nok oplysninger til at
Tiscali har kunnet finde jer i jeres system.



JonB

--

Jeg har nogle meninger, blandt andet: "post i den rigtige gruppe",
"klip unødig text væk", "svar nedenunder", "skriv korrekt subject"
"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

The BMA man (04-12-2002)
Kommentar
Fra : The BMA man


Dato : 04-12-02 11:55

On Tue, 26 Nov 2002 19:11:52 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Problemet for dig er at deres krav er legitimt, det er dog
>ikke din skyld at de har sendt regningerne til den forkerte
>adresse, og dermed må have sat incaso på.

Man under sig jo så lidt over, hvor inkasso-firmaet har fået mandens
adresse fra?


--

Stay loving & keep cool

Brian Madsen

PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.


Mark Gjøl (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Mark Gjøl


Dato : 26-11-02 20:14

[2600] Benny Sorensen wrote:
> Og jo. Jeg har lavet et standard-brev som blev sendt til
> alle leverandører og kontakter!

Havde det nu været et anbefalet brev havde du haft dit helt på det
tørre... (IANAL)

--
// Mark Gjøl
Is it better to abide by the rules until they're changed or help speed
the change by breaking them?
-- http://b0rken.dk


Benny Sørensen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Benny Sørensen


Dato : 26-11-02 15:31

Og i øvrigt bør man have en bekræftelse fra
leverandørerne om at adresseændringerne er foretaget.

Og får man ikke en bekræftelse skal man rykke skriftligt anbefalet!





Morten Kjær Nielsen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Morten Kjær Nielsen


Dato : 26-11-02 22:08

On Tue, 26 Nov 2002 15:07:35 +0100, "Benny Sørensen"
<b_sorensen@hotmail.com> wrote:

>Kan man konkludere, at adresseændringer bør meddeles leverandører med
>anbefalet brev?

Så vidt jeg er orienteret har Tiscali en ide om at du selv online skal
vedlige holde dine oplysninger.


--
Morten!

Allan Olesen (26-11-2002)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 26-11-02 23:59

Morten Kjær Nielsen <nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> wrote:

>en ide om

Er der en aarsag til, at du ikke bruger vendingen "en aftale med
kunderne om"?


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Morten Kjær Nielsen (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Morten Kjær Nielsen


Dato : 27-11-02 00:15

On Tue, 26 Nov 2002 23:58:52 +0100, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Er der en aarsag til, at du ikke bruger vendingen "en aftale med
>kunderne om"?

Nej, men jeg gad ikke lede efter dokumentation på det tidspunkt, så
jeg valgte at formulere mig i en vagere tone.

Men de nyeste betingelser støtter ikke helt min formodning længere
såvidt jeg lige kan se.


--
Morten!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408608
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste