GUI til c .. (GTK ?)
Fra : JokeSten

Dato : 25-11-02 19:47

Hi

(Hvordan laver jeg xmms lignede GUI?)

Program funktion:
Jeg går med tanken om at lave en specifik fil browser. Nærmere bestemt en
browser specifikt lavet til mp3 filer. Skal fungere på den måde at den
begynder i et specifikt bibliotek. I toppen skal alle bibliotekerne vises
... dvs .. A,B ..til Å. Når man så trykker på et bogstav skal alle
bibliotekerne (der ligger i pågældende bibliotek )vises i resten af
vinduet. Dette vil sige at kunstene der begynder med bogstavet bliver
vist. Så skal man kunne trykke på en kunstner og underbibliotekerne skal så
vises(dvs plader + numrene). Så skal man kunne trykke på et nummer eller
plade og den vil så blive importet til afspilleren (xmms).
Jeg har lavet en hurtig version i Java (bare for test) men jeg synes
generet ikke at Java gui bliver så flot igen (Vil også hellere lave et
C program)

GUI ønsker :
Jeg er interesseret i alt lave den flotteste GUI jeg kan komme til da
GUI'en faktisk er programmet.. Alle funktioner som skal skal blive udført
når der sker en event i GUI'en kan via programmer som allerede er lavet.
eks ls til at vise indholdet af biblotek og xmms -e filnavn til at
importere i afspilleren.
Når jeg kikker på GUI der er til xmms(http://www.xmms.org/screenshots.html)
eller freeamp vil jeg tro at de er lavet ved brug af GTK, men det bruger
nogle xpm billed filer istedet for standart (har jeg ret?).
Det ville naturligvis også være lækkert at lave skins til det på et tidspunkt :)

Sprøgsmål :
Hvis jeg lavede en basis GUI med glade ville jeg så kunne ændre udsenede
senere så det ser lidt mere xmms/freeamp aktigt ud ?
Er der en lettere/bedre måde at lave GUI til mit programmerings projekt?.

På forhånd tak for alt hjælp/info/links/osv.
Hvis i mener at jeg bedre skulle sprøge i en anden nyhedsgruppe/mailliste
så anvig gerne en :).. Hvis der er noget i mine sprøgsmål der virker
uklart så tøv ikke med at spørge.

JokeSten

Btw : bruger mandrake linux 9.0

Fra : Rasmus Toftdahl Oles~

Dato : 26-11-02 20:59

"JokeSten" <xxx@xxx.xx> writes:
Dette sprøgsmål hører egentligt ikke ind under standard C, men jeg
bliver jo nødt til at svare alligevel

> [...]
> når der sker en event i GUI'en kan via programmer som allerede er lavet.
> eks ls til at vise indholdet af biblotek og xmms -e filnavn til at
Det er pænere at bruge standard c kommandoer til at åbne biblioteker
med, som opendir, readdir, closedir istedet for at parse outputet af ls.

> [...]
> nogle xpm billed filer istedet for standart (har jeg ret?).
> Det ville naturligvis også være lækkert at lave skins til det på et
"Hoved" brugerfladen i xmms er svjh. skrevet med GDK, som er en
simpel grafik framebuffer, og en del af GTK+ biblioteket.

> [...]
> senere så det ser lidt mere xmms/freeamp aktigt ud ?
> Er der en lettere/bedre måde at lave GUI til mit programmerings projekt?.
Glade laver brugerflader til GTK+/Gnome så det
"skin/theme/andet-buzzword" du får på brugerfladen er dit aktive gtk
skin.

> [...]
> Hvis i mener at jeg bedre skulle sprøge i en anden nyhedsgruppe/mailliste
> så anvig gerne en :).. Hvis der er noget i mine sprøgsmål der virker
Hvis du vil lave et program hvor der er fokus på grafikken synes jeg
du skal kigge på ParaGUI (http://paragui.org) det er c++ men skulle
være til at lære - den opererer gennem
SDL biblioteket (http://libsdl.org) - som, udover at være nemt at
bruge, også er platform uafhængigt (kan køre på alt fra *nix over
MacOS til win*).
SDL har desuden en masse hjælpe biblioteket, bl.a. til at afspille
lyd i en masse formater, men du siger jo du vil lave en frontend til
xmms.

--
There are only 10 kinds of people in this world; those who know binary and
those who don't.

Best Regards/Venlig Hilsen
Rasmus Toftdahl Olesen
System Udvikler, Pohl Data I/S
http://halfdans.net

Fra : Byrial Jensen

Dato : 26-11-02 21:13

Rasmus Toftdahl Olesen <rto@pohldata.dk> skrev:

> Det er pænere at bruge standard c kommandoer til at åbne biblioteker
> med, som opendir, readdir, closedir istedet for at parse outputet af ls.

Der findes ingen standard C-kommandoer til at læse filkataloger med.
Dem du nævner er i POSIX/Unix-kommandoer.

Fra : Rasmus Toftdahl Oles~

Dato : 27-11-02 15:53

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> Der findes ingen standard C-kommandoer til at læse filkataloger med.
> Dem du nævner er i POSIX/Unix-kommandoer.
Ja, okay, jeg sad også og overvejede om jeg turde skrive standard c
kommandoer - men gave it a shot. Det jeg nok skulle have skrevet er at
næsten alle operativ systemer har support for disse funktioner i deres
c-library (selv win*).

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 27-11-02 16:20

Rasmus Toftdahl Olesen wrote:

> [...]
> kommandoer - men gave it a shot. Det jeg nok skulle have skrevet er at
> næsten alle operativ systemer har support for disse funktioner i deres

Det hedder altså funktioner, og ikke kommandoer

--
- Morten.

Fra : JokeSten

Dato : 27-11-02 00:41

> [...]
> SDL biblioteket (http://libsdl.org) - som, udover at være nemt at
> bruge, også er platform uafhængigt (kan køre på alt fra *nix over

Tak for svaret... Er begyndt at lege lidt med paragui.

JokeSten