Krav til opbevaring af brugeres data + kon~
Fra : Jimmy

Dato : 25-11-02 17:36

Hej

Jeg har en hjemmeside.

Der vil jeg give brugerne mulighed for at købe ekstra-ydelser i form af små
beløb vha. forudbetaling via DanKort.
Jeg gemmer naturligvis ikke deres DanKort information.

Hvis de indbetaler 50 kr krediteres deres konto med 100 enheder.

Alt betales med x enheder ad gangen.

Stiller loven nogle krav til måden, hvorpå deres
hjemmeside-konto-information opbevares på?

Og stiller loven nogle krav om at sende en kvittering for hver betaling?

Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

mvh
Jimmy

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-11-02 17:38

On Mon, 25 Nov 2002 17:35:32 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>Stiller loven nogle krav til måden, hvorpå deres
>hjemmeside-konto-information opbevares på?

Persondatalovens regler er formentlig relevante - det gælder bl.a.
sikkerhed mod at brugeroplysninger kommer til uvedkommendes kendskab.

>Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Det er svært at svare på, med de få oplysninger du giver. Formentlig
vil det være fornuftigt for dig at få noget professionel rådgivning
hos en advokat - der kan være mange aspekter, der har betydning
(herunder moms- og skattemæssige spørgsmål).

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine. www.dklaw.dk

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning, samt i øvrigt er min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Jimmy

Dato : 25-11-02 18:33

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message

> Persondatalovens regler er formentlig relevante - det gælder bl.a.
> sikkerhed mod at brugeroplysninger kommer til uvedkommendes kendskab.

Den tror jeg jeg vil finde frem.
God ide, Tak.

> Det er svært at svare på, med de få oplysninger du giver.

Er det så få oplysninger?
Jeg troede egentligt det var rigeligt.
Hvad mangler I at vide for at kunne sige noget fornuftigt?

> Formentlig
> vil det være fornuftigt for dig at få noget professionel rådgivning
> hos en advokat - der kan være mange aspekter, der har betydning
> (herunder moms- og skattemæssige spørgsmål).

Planen var at sende et oplæg til min revisor.

Mvh
Jimmy

Fra : Jakob Paikin

Dato : 25-11-02 18:51

On Mon, 25 Nov 2002 18:32:47 +0100, "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote:

>Er det så få oplysninger?
>Jeg troede egentligt det var rigeligt.
>Hvad mangler I at vide for at kunne sige noget fornuftigt?

Det er jo svært at vide, hvad man ikke ved

Men et par umiddelbare spørgsmål er vel om du i forvejen driver
virksomhed, hvad der sælges (varer eller tjenesteydelser) osv. osv.

>Planen var at sende et oplæg til min revisor.

Revisorer er glimrende til mange opgaver, men når du nu selv er inde
på at spørge i jura-gruppen, er det vel fordi du er klar over at der
kan være juridiske aspekter - og dem er advokater nu engang mere vant
til at behandle.

Fra : Thomas B. Maxe

Dato : 25-11-02 21:16

"Jakob Paikin" skrev:

> Persondatalovens regler er formentlig relevante - det gælder bl.a.
> sikkerhed mod at brugeroplysninger kommer til uvedkommendes kendskab.

Da der er tale om e-handel, må det være meget relevant også at kigge i
e-handelsloven:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_ehan.htm
Den præciserer bl.a. krav til oplysninger om priser og generelle oplysninger
omkring firmaet. F.eks. skal man opgive sit CVR-nummer på hjemmesiden.

Markedsføringsloven kunne også være værd at kigge på. Find den evt. via
www.fs.dk

Med venlig hilsen

Thomas B. Maxe
(som i denne forbindelse repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet)