Vennetjeneste
Fra : Bente Holm Nielsen

Dato : 25-11-02 00:40

En af mine venners venner har ikke noget sted at bo. Vedkommende har
derfor - midlertidigt - fået lov til at bebo min campingvogn på min
ubebyggede helårsgrund (der er dog en faldefærdig garage) og have sin
folkeregisteradresse dér. Selv bor jeg et andet sted. Vi har en mundtlig
aftale om, at jeg ikke modtager leje og at alle omkostninger ved
arrangementet (fx el- og vandforbrug) betales af min ven efter regning.
Arrangementet har varet i 14 dage. Jeg vil gerne undgå at havne i en
situation, hvor jeg er kommet til at forpligte mig til at huse ham på
længere sigt (jeg agter om nogle år at opføre et hus på grunden).
Spørgsmål 1: Hvilke ubehagelige situationer kan jeg komme i? - Kan jeg
fx blive forpligtet til at huse min ven længere, end jeg har lyst til?
Spørgsmål 2: Hvordan skal en skriftlig aftale udfærdiges for at
undgå dette?
Med venlig hilsen
Bente Holm Nielsen

Fra : LR

Dato : 25-11-02 13:51

Nr. 2:

Det er simpelt. Tag et papir og skriv, at du har ret til at smide ham ud med
f.eks. en måneds varsel. Skriv under begge to og tag en kopi til ham. At
angive dato og sted på dokumentet er vist nok også en tradition.

Lasse

Fra : Padre

Dato : 25-11-02 14:13

> [...]
> fx blive forpligtet til at huse min ven længere, end jeg har lyst til?
> Spørgsmål 2: Hvordan skal en skriftlig aftale udfærdiges for at

Det fremgår af Karnovs note til lejelovens § 1, at udlejning af campingvogne
falder udenfor lejeleoven, når campingvognen vel at mærke er mobil.

Er campingvognen derimod fastmonteret (hjul fjernet, opklodset, fastmuret
eller hvad ved jeg, og med faste monteringer af el, afløb mm.) kan
udlejningen muligvis være omfattet af lejeloven (måske gruppens
lejeretsekspert kan kommentere ?)

Er udlejningen ikke omfattet af lejeloven, kan man aftale at lejemålet kan
opsiges, og med et kort varsel.

Er den derimod omfattet af lejeloven, gælder dennes regler om opsigelse, og
de kan ikke fraviges, medmindre fravigelsen er til lejers fordel.

padre

Fra : Mari

Dato : 28-11-02 22:53

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Er den derimod omfattet af lejeloven, gælder dennes regler om opsigelse,
og
> de kan ikke fraviges, medmindre fravigelsen er til lejers fordel.

Så er den eneste mulighed for opsigelse (under normale omstændigheder), at
lave en lejekontrakt med opsigelse til fraflytning på en bestemt dato.
Fraflytning skal så ske - ellers fanger bordet - og kontrakten bliver
uopsigelig iht. lejeloven.
Herefter må campingvognen ikke genudlejes til hverken nuværende eller andre
lejere. For........... så overstyrer lejelovens opsigelsesregler den
tidsbegrænsede kontrakt.

Mari