Byttelejlighed og lejens størrelse
Fra : Kim Klingenberg

Dato : 24-11-02 22:08

Hejsa

Hvis jeg tilbytter mig en meget billig lejlighed (85kvm til 1.800md), har
udlejer så juridisk mulighed at fastsætte lejen påny og hæve lejen
dramatisk ?
Eller skal udlejer fortsat fastsætte lejen efter det omkostningsbestemte
lejebudget samt tidligere huslejenævnsafgørelser, hvilket hidtil har været
gældende og er årsag til den lave leje ?

Det er jo ikke så sjovt tilbytte en sådan og så få udhulet hele sin økonomi
ved at lejen måske stiger til kr.5.000.

MVH KIm

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-11-02 17:56

"Kim Klingenberg" <kim.klingenberg@spameater.dk> skrev...
> Hejsa
>
> Hvis jeg tilbytter mig en meget billig lejlighed (85kvm til 1.800md), har
> udlejer så juridisk mulighed at fastsætte lejen påny og hæve lejen
> dramatisk ?

Udlejer har mulighed for at betinge sig, at lejligheden skal moderniseres i
forbindelse med bytte - dvs. at lejen enten kan fastsættes efter reglerne i
Midlertidig lov om lejeregulering (ML) § 5, stk. 1 (markedsleje) eller § 5,
stk. 2, (omkostningsbestemt leje + forbedringer).
Men udover det, kan man ikke bare sætte lejen op ved lejerskifte.

> Eller skal udlejer fortsat fastsætte lejen efter det omkostningsbestemte
> lejebudget samt tidligere huslejenævnsafgørelser, hvilket hidtil har været
> gældende og er årsag til den lave leje ?

Den omkostningsbestemte leje gælder altid - dog undtaget moderniserede
lejligheder, som kan lejes ud efter reglen om dette.

Mvh. Camilla

Fra : vagn torup & rikke b~

Dato : 25-11-02 19:38

"Camilla Scharff" <camischa@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den omkostningsbestemte leje gælder altid - dog undtaget moderniserede
> lejligheder, som kan lejes ud efter reglen om dette.

Hvis altså Kim bor i en reguleret kommune.
MVH Rikke

--
www.rikkebachmann.webbyen.dk
Her finder du billige, nemme og hurtige madopskrifter

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-11-02 21:59

"vagn torup & rikke bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev...
> Hvis altså Kim bor i en reguleret kommune.

Det har jeg ligesom valgt at forudsætte, idet Kim selv spurgte om den
omkostningsbestemte leje... men ja, selvfølgelig (og så er der i øvrigt kun
meget få kommuner, som ikke er regulerede - mig bekendt).

Mvh. Camilla

Fra : -=Madsen=-

Dato : 25-11-02 23:17

<------------------------->
> [...]
> stk. 2, (omkostningsbestemt leje + forbedringer).
> Men udover det, kan man ikke bare sætte lejen op ved lejerskifte.

<-------------------------------->

Hvordan finder man ud af markedsleje er for ens lejlighed ?

Fra : Kim Klingenberg

Dato : 25-11-02 23:44

"Camilla Scharff" <camischa@jubiipost.dk> wrote in

Tak for svaret Camilla.
Jo begge lejemål er i en huslejenævnsreguleret kommune

> [...]
> 5, stk. 1 (markedsleje) eller § 5, stk. 2, (omkostningsbestemt leje +
> forbedringer). Men udover det, kan man ikke bare sætte lejen op ved

Hvordan får vi klarhed over dette ?

Skal udlejer spørges om velvilje ?
... eller kan vi bare meddele udlejer at vi vil bytte og at dette skal
kommenteres inden f.eks 14 dage ?

Vi vil jo ikke have at vi indbyrdes aftaler at bytte, og så laver udlejer
om på vilkårene efterfølgende.

Udlejer er ikke til at tale med, så det skal foregå juridisk korrekt så
sagen holder i retten. Familien er forsøgt smidt ud mange gange :-|

Hvordan arrangerer og tilrettelægger man et bytte af lejemål, så med
garanti kendervilkårene og udlejers reaktioner ?

MVH

Fra : Claus Rolsted

Dato : 10-12-02 02:26

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> 5, stk. 1 (markedsleje) eller § 5, stk. 2, (omkostningsbestemt leje +
> forbedringer). Men udover det, kan man ikke bare sætte lejen op ved

Hej Camilla,
Kan udlejer hæve huslejen drastisk med henvisning til moderniseringer eller
forbedringer á la installeret brusekabine, hvis omkostningerne hertil IKKE er
betalt af udlejer, men er betalt over lejers vedligeholdelseskonto eller på
anden måde er betalt af lejer eller den tidligere lejer??

Håber på svar, selvom tråden er et par uger gammel

--
mvh. Claus Rolsted

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-12-02 21:53

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev...
> [...]

> anden måde er betalt af lejer eller den tidligere lejer??
>
> Håber på svar, selvom tråden er et par uger gammel

Jamen det får du så

Nej, udlejer kan ikke hæve lejen drastisk pga mindre forbedringer - hvis man
skal udleje efter reglerne i den føromtalte paragraf kræver det, at der
mindst er moderniseret for kr. 1697 pr. m² eller i alt kr. 194.140
(2002-satser).

Mvh. Camilla

Fra : Claus Rolsted

Dato : 16-12-02 17:31

Camilla Scharff wrote:
> [...]
> hvis man skal udleje efter reglerne i den føromtalte paragraf kræver
> det, at der mindst er moderniseret for kr. 1697 pr. m² eller i alt

Tak for svaret, Camilla. Dine svar er altid konstruktive og kompetente.

--
mvh. Claus Rolsted