Husleje hævet med 100 % ved ny lejer - er ~
Fra : Gitte Nielsen

Dato : 24-11-02 18:01

Hejsa...

Den 1/1-2002 flyttede jeg og min kæreste ind i en leje-lejlighed 46 m2 - på
Frederiksberg. Huslejen er på 3500 kr/md - iregnet aconto varme på 300 kr.
Efter et halvt år fandt vi ud af at vores genbo betalte ca. 1800 kr for en
lejlighed nøjagtigt magen til vores - dog spejlvend - plus et loftrum. Det
sidste har vi ikke...

En lille detalje er at ejeren overtog ejendommen 1/1 - 2002 - dvs vi er
"flyttet ind" sammen med den nye ejer.

Nu er mit spørgsmål - er det lovligt at der er en så stor forskel på
huslejen, også selvom der er tale om en ny ejer???

Keep smiling

Gitte

Fra : Peter

Dato : 24-11-02 20:01

Hej Gitte
Der er intet der forbyder udlejer at sætte huslejen som han vil (desværre)
Der er faktisk kun en mulighed for at sætte huslejen op med 100 %, og det er ved indflytning af ny lejer, så om det er pga.
forglemmelse at huslejen hos din nabo er meget lavere er der kun at vente på at lejer flytter eller sætte huslejen op med (jeg
mener det er ) 10 % om året

mvh
Peter

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-11-02 17:46

"Peter" <lpm@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gitte
> Der er intet der forbyder udlejer at sætte huslejen som han vil (desværre)

Nå... der er da en lovgivning, der meget præcist beskriver hvordan
lejeforhøjelser må - og skal - foregå. Så det holder altså ikke!

> [...]
> forglemmelse at huslejen hos din nabo er meget lavere er der kun at vente
på at lejer flytter eller sætte huslejen op med (jeg

Lejen kan reguleres fordi lejligheden enten er istandsat (nymoderniseret)
eller fordi den ligger i et småhus, og derfor reguleres efter reglerne herom
i lejeloven/midlertidig lov om regulering af lejen. Det har intet på sig, at
en udlejer kan hæve lejen med 10% om året - lejen kan udelukkende reguleres
efter reglerne, og der er ikke sat procentsatser på.

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-11-02 17:52

"Gitte Nielsen" <ejsted.nielsen@mail.dk> skrev...
> [...]

> lejlighed nøjagtigt magen til vores - dog spejlvend - plus et loftrum. Det

Og jeres lejlighed er _100 %_ ens - intet nyt køkken/bad mv.?

Hvis ikke, ligger jeres lejlighed givetvis i en såkaldt småejendom (6
lejligheder eller færre), hvilket betyder, at lejen kan reguleres efter
markedsværdi i modsætning til større ejendomme, som reguleres efter reglerne
om omkostningsbestemt leje.

Hvis I synes jeres leje er for høj, kan I indbringe lejens størrelse for
huslejenævnet (find adresse mv. på http://www.ejendomsf.dk/ - vælg menupunkt
Juridisk information og rådgivning / satser og datoer / Huslejenævn og
normtal). Jeg personligt synes, at 850 kr. pr. m² er lige lovligt højt sat,
så måske I kan få reguleret jeres leje ned ...

> Nu er mit spørgsmål - er det lovligt at der er en så stor forskel på
> huslejen, også selvom der er tale om en ny ejer???

Ja, måske - kommer an på, hvorfor lejen er sat op.

Mvh. Camilla