Skal have kat. Hvad skal jeg anskaffe mig?
Fra : Tina

Dato : 24-11-02 14:55

Hej gruppe

Jeg har fået en misser, der bare lige skal blive gammel nok til at flytte
hjemmefra. Hun er 12 uger mellem jul og nytår.

Et stort, stort ønske går i opfyldelse. (Og nej, det er ikke en julegave
eller anden gave. Har drømt om at få kat siden jeg flyttede i egen lejlighed
for fem år siden).

Hvad skal jeg anskaffe mig, inden jeg får hende hjem?

Har været ude og kigge. I guder, hvor er der meget tilbehør, legetøj og
anden ragelse.... Alt det fandtes ikke, sidst jeg havde kat.

Og hvilke mærker/modeller kan I anbefale mig at købe?

Bare lige til en oplysning:

Indekat, bor i lejlighed, uden mulighed for at komme ud. (Bor også lige ved
siden af en stor motorvej, så jeg ville aldrig turde lukke en kat ud
alligevel
Har stor erfaring med alle slags dyr, og har tre søde marsvin i forvejen. De
er vant til både katte og hunde.
Og hvilket foder er det bedste killingefoder?

Ser frem til jeres hjælp, for jeg farer vild i den jungle der er derude i
butikkerne

Tina og lillemissen.

Fra : Ann K.

Dato : 24-11-02 15:35

Hej Tina.
Velkommen til - og til lykke med en lillemis

>Har været ude og kigge. I guder, hvor er der meget tilbehør, legetøj og
anden ragelse.... Alt det fandtes ikke, sidst jeg havde kat.
<> Hi... synes heller ikke det fandtes da jeg fik kat for 11 år siden

>Hvad skal jeg anskaffe mig, inden jeg får hende hjem?

Tja - kattebakke og noget godt grus... men det havde du vel tænkt på
Et par foder-/vandskåle i metal eller porcelæn, der er nemme at
rengøre... undgå plast - der er noget med at det kan være med til at
give katten "bumser" (kan ikke helt huske, hvordan det egentlig hænger
sammen - men andre herinde ved noget om det

Èt godt katteklatremiljø... benyt fx Likita Import (det er kvalitet til
lavere priser!) eller det link som er postet herinde
http://www.catpalace.nl/ og som i hvert fald nogen synes er spændende
(har ikke selv nået at tjekke siden

Legetøj... tja - der er enorme mængder! Men du kan ofte spare en bunke
penge ved at lade være med at købe det og så selv fremstille noget
Piberenser"edderkopper", korkpropper, kastanjer, plastægget fra
Kinderæg, en lang lædersnor, fjer, en vandbalje med vand og en gummiand
*fnis*, sølvpapirkugler osv osv.... Disse ting har den fordel at de er
billige eller gratis... og så gør det ikke så meget at Lillemissen
forkaster sit legetøj... Tro mig - vi har alle prøvet at købe et eller
andet rasende dyrt til kræet, som så alligevel _ikke_ var særlig
interessant!

Foder... tja - igen findes der _mange_ mærker. Men jeg har bemærket at
flere har anbefalet Royal Canin Babycat til de små killinger, senere kan
du så skifte til fx Hill's, Royal Canin, Eukanuba, Iams eller
Specifik... alle er gode mærker, der tilgodeser de specielle behov en
kat har. Som lækkerguf kan du så bruge Whiskas dåsemad, Kitekat og andre
af supermarkedets produkter - og så har de førnævnte kvalitetsmærker
også dåsemad... Desuden tun i vand, kogt fisk/kylling osv osv... vær
forberedt på at din kat hurtigt selv vil vise, hvilket guf den
allerhelst vil have og lad være med at blive forbavset, hvis det viser
sig at være melon eller youghurt med hindbær! ;-D

Du kan prøve at gå ind på nyhedsgruppens egen hjemmeside
www.dk-fritid-dyr-kat.dk
Der finder du en beskrivelse af forskellige produkter til katte (også
foder og grus)....

Fortæl endelig mere om Lillemissen, når du engang får den hjem

Mvh Ann

Fra : H.O.T

Dato : 24-11-02 18:09

> Èt godt katteklatremiljø... benyt fx Likita Import (det er kvalitet til
> lavere priser!) eller det link som er postet herinde
> [...]

Kan klart anbefales Altså likita... Eneste minus er, at man ikke kigger ned
på egulvet efter katten, men op under loftet.....

> Legetøj.....Helst ikke piberenser.....De kan stikke katten, og når hun
kommer i den alder, hvor der skal bides i alt, og spise alt, så kan de gøre
forfærdelige skader......

Min store kat " snart 6 måneder" elsker snørrebånd, kastanier, toiletruller
( desværre med papir), kontaktlinse etuier, tørfoder ( især når hun ikke er
sulten) og så masser af legetøjsmus, især uden halle......

Henrik

ps. Det med maden er værre....Min spiser alt, så længe det ikke er i hendes
madskål...I madskålen skal det lugte af kylling, før hun gider spise
det.....Putter jeg det over på en mennesketallerken, så æder hun det, uden
at lugte til det først......

Fra : Tina

Dato : 25-11-02 14:31

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i news:arqo20$bkl$1@sunsite.dk
> Hej Tina.
> Velkommen til - og til lykke med en lillemis

Tak

>klip<

> Tja - kattebakke og noget godt grus... men det havde du vel tænkt på

Selvfølgelig. :)

> [...]
> give katten "bumser" (kan ikke helt huske, hvordan det egentlig hænger
> sammen - men andre herinde ved noget om det

Tror, jeg vælger keramikskåle.

> Èt godt katteklatremiljø... benyt fx Likita Import (det er kvalitet til
> lavere priser!) eller det link som er postet herinde
> [...]

Skal egentlig kun bruge et kradsebræt/træ. Har tre reoler med 24 rum i hver
reol. De er som skabt til mørke, lune kattehuler i forskellige højder

En af mine venner har investeret i et kæmpe gulv-til-loft katteklatremiljø
til sin kat. Katten bruger det kun lige til at hvæsse kløer, ellers er hans
ynglingssteder på toppen af reolen, midt på stuegulvet, en hylde i
klædeskabet, én bestemt spisestuestol og så vindueskarmen. Han ligger aldrig
i hulerne i mijløet, eller bruger nogle af sidde/ligge pladerne. Der findes
ikke kattehår på dem

> [...]
> forkaster sit legetøj... Tro mig - vi har alle prøvet at købe et eller
> andet rasende dyrt til kræet, som så alligevel _ikke_ var særlig

Vandbalje med vand og gummiand? Dén er ny (for mig)

> [...]
> www.dk-fritid-dyr-kat.dk
> Der finder du en beskrivelse af forskellige produkter til katte (også

Der smutter jeg ind og kigger *s*

> Fortæl endelig mere om Lillemissen, når du engang får den hjem

Selvfølgelig

Tak for dine forslag & råd.

Mvh

Tina (og tre marsvin, der sidder og snakker med lydene fra tastaturet)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 25-11-02 15:05

Tina wrote:

[snip]

> Vandbalje med vand og gummiand? Dén er ny (for mig)

Vi har en stående som især vores yngste skovkat elsker at baske rundt
med - en gang imellem. Fidusen er dog også at der står en dejligt stor
balje med drikkevand

Hvad kradsetræer angår så mener jeg stadig man skal overveje at spørge
nærmeste tæppehandler om en _rest_ sisaltæppe, finde en
stolpe/dørkarm/væg som man sætter det på, og vupti er der en ret billig,
hos os - populær, og holdbar løsning - som tilmed ikke behøver at
overtage magten fra indretningsarkitekten

KNUS

Jesper

--
http://Garion.dk - vores katteside

H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : goofy

Dato : 24-11-02 19:18

Hej
> Hvad skal jeg anskaffe mig, inden jeg får hende hjem?

Du bør også anskaffe dig nogle mad/vandskåe- ikke for høje, toiletbakke
kradsetræ. Kik på Likitas hjemmeside http://www.likita.suite.dk/

Vi har nogle skumgummibolde, på størrelse med en bordtænnisbold, som de
er helt vilde med, små mus, men som H.O.T skriver tomme
køkken/toiletruller.

Desuden vil jeg henleder opmærksomheden på gruppens hjemmeside
www.dk-fritid-dyr-kat.dk
hvor der ligge en masse gode oplysninger, og hvor du kan oprette dei
egen profil om fotoalbum så vi andre også kan se dine missekatte.
med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Wanda Madsen

Dato : 25-11-02 10:26

Hej Tina

En god ide når katten skal være "sofa-kat" er at købe en af de kattebakker
med låg på, så er du fri for at gå og kigge ned i div. efterladensskaber
+ at din kat har privatliv når den er der.
Køb også et kradsebrædt/træ, størrelse og form afhænger nok mest af dig og
din lejlighed.
Med hensyn til legetøj, så kan man sagtens købe sig fattig, men mine
killinger er lige vilde med garnnøgler, tomme film-rulle-bøtter, kuglepenne,
klemmer, ja U name it.
men de små pelsmus man kan købe og det kattelegetøj med Catnip (katteurt) er
også sikre hit.
Med hensyn til killingefoder, så har jeg brugt Royal Canins killinge foder
blandet op med noget almindelig billig foder (ikke Whiskas!!) Royal Canin
indeholder lige lovlig meget protein, men blandet op med noget andet er det
fint.
Glæd dig til du får din kat, det er bare så dejligt. Jeg har lige haft 5 små
killinger som nu er klar til at flytte hjemmefra, så her bliver noget
stille, inden længe "snøft"
Held og lykke mange gange.

Wanda

Fra : Tina

Dato : 25-11-02 14:45

"Wanda Madsen" <Wanda@Madsen.tdcadsl.dk> skrev i
> [...]
> med låg på, så er du fri for at gå og kigge ned i div. efterladensskaber

> + at din kat har privatliv når den er der.

Jeg bor lige ved siden af affaldsskakten, og med min plejekat gjorde jeg
det, at lige så snart han havde været derude, så ud og fiske op og ud i
skakten med det samme. Der lå aldrig visitkort i længere tid i hans
toilet... Vi ander bryder os jo heller ikke om, at der ligger flydere og
svømmere i toilettet, når vi kommer derud - heller ikke selvom det er vores
egne ;-D

Kattebakken kommer til at stå i min entré. Der er dunkelmørkt, og da jeg bor
alene, er der kun trafik, når jeg skal ind og ud af lejligheden. OG så er
det nemt lige at feje op, hvis der skulle være kommet grus udenfor bakken.
Mit badeværelse er ikke så stort, at bakken kan stå derude, uden at den skal
flyttes når jeg er i bad.

> [...]
> blandet op med noget almindelig billig foder (ikke Whiskas!!) Royal Canin
> indeholder lige lovlig meget protein, men blandet op med noget andet er

Uh, dét var godt nok en vigtig lille detalje, at proteinindholdet i Royal
Canin er lige i overkanten. Tak for oplysningen.

Tak

Mvh

Tina

Fra : Grit Wessel

Dato : 25-11-02 15:03

> [...]
> blandet op med noget almindelig billig foder (ikke Whiskas!!) Royal Canin
> indeholder lige lovlig meget protein, men blandet op med noget andet er

At blande op med supermarkedsmad har jeg dog aldrig før hørt skulle være
godt, og jeg har heller ikke hørt, at RC skulle have for meget protein. Hvor
har du hørt det?

Er det kun RC, du mener har for meget protein, eller er det alle
kvalitetsmærkerne? Hvis det kun er RC, hvorfor så ikke blande med Hill's,
Eukanuba, Iams eller et andet kvalitetsfoder i stedet for supermarkedsmaden?
Eller helt lade være med at bruge RC? Jeg kan ikke rigtig se fordelen i at
fodre med (en blanding indeholdende) supermarkedsmad (jeg har læst
varedeklarationerne)

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-11-02 17:07

> Royal Canin
indeholder lige lovlig meget protein, men blandet op med noget andet er det
fint.>

lige lovlig meget protein ??????????????
katten er et rovdyr og dens vigtigste foderbestanddel er
animalsk protein, her går jeg og "brokker" mig over at
der er for lidt protein i kvalitetsfoderet *GGGGG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-11-02 15:37

Hej Wanda,

> [...]
> blandet op med noget almindelig billig foder (ikke Whiskas!!) Royal Canin
> indeholder lige lovlig meget protein, men blandet op med noget andet er

Det lyder lidt som en skrøne i mine ører - det meste
kvalitets-killinge/kattefoder indeholder omkring 30% protein, og det er der
vist også bred enighed om at katten har brug for. Om det så er RC, Hill's,
Iams, Eukanuba, Nutro, Specific eller andet kvalitetsfoder er vist
ligegyldigt....men det er til gengæld en god ide at vælge killingefoder så
længe man har killinger.

/Pernille

Fra : Pia J

Dato : 25-11-02 16:02

"Pernille Scharff" <nospam2@brunholm-scharff.dk> wrote in message

> Det lyder lidt som en skrøne i mine ører - det

Jeg har ikke undersøgt killingefoder, men RC hvalpefoder indeholder omkring
8% mere protein end tilsvarende mærker (36 contra 28). Så der kunne være
noget om snakken.

:Pia

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-11-02 17:18

Pia J skrev
<Jeg har ikke undersøgt killingefoder, men RC hvalpefoder indeholder omkring
8% mere protein end tilsvarende mærker (36 contra 28). Så der kunne være
noget om snakken.>

Min hjerne kører kun på vågeblus, men katten er
"obligate carnivore" hunden er "omnivore" (??)
så katte kræver væsentlig mere animalsk protein end
hunde som også skal have grøntsager osv. så jeg tror ikke at det er smart
at samligne katte og hunde-foder.
Animalske proteiner er det katten er skabt til at leve af,
så jeg tror ikke at den kan få for meget af det, derimod
er det konstanteret af den kan få for lidt, derfor må en
kat ikke fodres med hundemad

Fra : Pia J

Dato : 25-11-02 17:27

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message

> er det konstanteret af den kan få for lidt, derfor må en
> kat ikke fodres med hundemad

nej, det gør jeg skam heller ikke :) det var blot en oplysning om, at RC
muligvis havde mere end de andre.

:Pia