Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera + Indstillinger
Fra : Jimmy

Dato : 24-11-02 13:00

Hej

Jeg har et Canon Digital IXUS100.

Når jeg tager billeder udenfor om aftenen bliver mine billeder ekstremt
mørke.

Kan I forklare hvordan jeg skal indstille nedenstående:

1) Exp -2 -1 0 +1 +2
2) White Balance - Auto - Day Light - Cloudy - Tungsten - Flourescent

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 24-11-02 14:58

> [...]
>
> 1) Exp -2 -1 0 +1 +2
> 2) White Balance - Auto - Day Light - Cloudy - Tungsten - Flourescent

Jeg tvivler på, at du kan korrigere dig ud af det. Mon ikke problemet er, at
dit kamera ikke har lukkertider, der er lange nok til den slags optagelser?

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Jimmy

Dato : 24-11-02 15:34

"Johan Gadegaard" <+fotobest+@lazy.dk> wrote in message

> Jeg tvivler på, at du kan korrigere dig ud af det. Mon ikke problemet er,
at
> dit kamera ikke har lukkertider, der er lange nok til den slags
optagelser?

Måske - jeg ved det ikke.

Men er det ikke det, eksponeringstiden skal bruges til?

Mvh
Jimmy

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 24-11-02 16:14

> Men er det ikke det, eksponeringstiden skal bruges til?

Jo, men går jeg udenfor døren nu (kl. 16 i fimsegråt lys) skal jeg have fat
i så lange lukkertider, at det er ved tiden at finde stativet frem. Jeg
kender ikke din model, men det er ikke alle kameraer, der overhovedet har så
lange lukkertider. Jeg gætter på, at problemet ligger der.

Har du stillet ISO-indstillingen så højt som muligt? Jo højere tal, jo
større lysfølsomhed (og mere støj i billedet). Hvis ikke, så prøv det.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-11-02 19:52

Jimmy wrote:

> Jeg har et Canon Digital IXUS100.
>
> Når jeg tager billeder udenfor om aftenen bliver mine
> billeder ekstremt mørke.

Når man laver natbilleder, så skal himlen jo gerne blive
næsten helt sort, så jeg er ikke helt med på hvad du mener
med "ekstremt mørke"...

Du kan se mine natbilleder fra Tivoli, de er alle optaget
med flg. indstillinger:

Følsomhed: 100 ASA/ISO
blænde: 2:8
Tider: 3 sec. / 2 sec. / 1 sec. / 1/2 sec. og 1/4 sec.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen