Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Alternativt genopladeligt batteri til Cano~
Fra : Toke Eskildsem

Dato : 24-11-02 01:48

[Sendt til dk.fritid.foto og dk.teknik.elektronik, FUT til
dk.teknik.elektronik]

Jeg har et Canon S20 kamera og to genopladelige ikke-standard batterier
(NB-5H). De er angivet til Ni-Mh, 650mHa, 6V og er 2-3 år gamle. Hvis
jeg bruger kameraet intensivt, holder de ca. 20 minutter.

Tid til at overveje nye batterier.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet og har fundet originale NB-5H
batterier til $35 og et kopimærke til $15 (plus porto og moms).
Det virker som en noget hamper pris, når et enkelt genopladeligt
AAA-batteri Ni-MH, 750mHa, 1.2V kan fås til kr. 15.

Min tanke er derfor at putte 5 stk genopladelige standard AAA batterier
ned i kameraet. Der er vist lige plads (det skulle ikke undre mig om
NB-5H batteriet indeholder 5 stk standard AAA-batterier, når jeg får
det åbnet).

Umiddelbart vil jeg gætte på at det vil gå godt, eftersom begge
batterier er Ni-MH, men jeg vil gerne høre en mere klasificeret
udtalelse, før jeg eksperimenterer med kameraet.

Hvor meget ekstra kraft vil der komme ud af en sådan opstilling?
5*750mHA = 3750mHa ~= 5.7 gange længere levetid lyder af ret meget i
mine ører...

Opladeren til NB-5H batteriet angiver 7.2V, 0.65A. Mine genopladelige
AAA-batterier angiver at de vil have 75-187mA ved opladning afhængigt
af om det er standard eller lynopladning (ingen volt-angivelse).
Når jeg naivt ganger op, lyder det som om jeg bare kan serieforbinde
mine 5 AAA-batterier og sætte dem i NB-5H-opladeren. Vil det gå godt?
--
Toke Eskildsen <URL:http://ww.daimi.au.dk/~darkwing/>