NULL Værdi
Fra : Morten Sandholdt

Dato : 24-11-02 00:42

Hej
Jeg laver et udtræk fra MySQL i PHP som er som flg.

$MyID = 1;
$strQuery = "SELECT * FROM tablename where ID = 'MyID' ";
$MyResult=mysql_query($strQuery,$db);
if ($MyRow = mysql_fetch_array($MyResult)) {
if($CheckValue = $MyRow["Fieldname"]) {
$CheckValue = "YES";
}
}

Det den gør er at tjekke om der er en værdi i feltet [Fieldname].
Det fungere fint, men når der er en NULL værdi i feltet får jeg fejlen:
Warning: Undefined index: $CheckValue
Og et linienummer som peger på linien: if($CheckValue =
$MyRow["Fieldname"]) {
Det er der jo ikke noget mærkeligt i eftersom værdien er tom.
Har i en smart måde at tjekke for Null værdi i PHP? Ikke i SQL der kan jeg
godt, men jeg vil ikke lave en ny sql sætning for at tjekke det hvis jeg kan
blive fri.

Hilsen
Morten

Fra : Benny Nissen

Dato : 24-11-02 02:12

> [...]
> godt, men jeg vil ikke lave en ny sql sætning for at tjekke det hvis jeg

Kan du ikke bare bruge is_null ?

http://www.php.net/manual/en/function.is-null.php

--
Benny

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-11-02 12:00

Morten Sandholdt wrote:

> [...]
> Det er der jo ikke noget mærkeligt i eftersom værdien er tom.
> Har i en smart måde at tjekke for Null værdi i PHP?

Du skal bruge

if (!empty($MyRow["Fieldname"])) {
$CheckValue = $MyRow["Fieldname"];
// ...
}

PHP har forskellige fejlrapporteringsniveauer, og på det strengeste niveau
brokker PHP sig, hvis man bruger en variabel eller en arraynøgle, som ikke
er sat.

http://dk.php.net/isset
http://dk.php.net/empty
http://dk.php.net/array_key_exists

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Morten Sandholdt

Dato : 24-11-02 13:01

Hej
Jeg tror ikke helt jeg har den rigtige løsning her.
Jeg laver denne line:
if ($MyRow = mysql_fetch_array($MyResult)) {

Der sætter jeg $Myrow til at være mysql_fetch_array($MyResult), allerede der
går det jo galt hvis det er en NULL værdi, men jeg kan vel ikke kalde
mysql_fetch_array($MyResult) først og tjekke for NULL værdi og så bagefter
sætte $Myrow = mysql_fetch_array($MyResult), så "spoler" jeg vel en post
længere frem i min tabel.

Hilsen
Morten

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 24-11-02 13:50

Morten Sandholdt wrote:

> [...]
>
> Der sætter jeg $Myrow til at være mysql_fetch_array($MyResult), allerede
> der går det jo galt hvis det er en NULL værdi

Niks - jeg er rimelig sikker på, at $MyRow altid vil være et array. Den kan
ikke være null - heller ikke, hvis samtlige felter i rækken kun indeholder
null.

Problemet opstår, hvis du forsøger at gøre noget med $MyRow["FieldName"] og
der ikke findes en kolonne ved navn FieldName. Findes der derimod en
kolonne ved navn FieldName i resultatrækken, så vil der ikke komme nogen
fejl - heller ikke selvom FieldName-kolonnen er null.

God læsning:

Jonas Koch Bentzen