Bøger igen
Fra : Anders Lund

Dato : 23-11-02 17:50

Jeg har før spurgt om børger her. Da var mit spørgsmål om jeg skulle købe
flere c++ bøger end accelerated c++. Jeg har endnu ikke købt accelerated
c++, men jeg fandt The c++ programming Language ad Bjarne Stroustrup, brugt
for 300kr

Nu er spørgsmålet om jeg behøver at købe accelerated c++. Det set ud til,
modsat min forventning, at Bjarnes bog begynder på et ret lavt stade.

ps:
Det er da irriternede at man skal læse en bog på engelsk nu hvor forfatteren
er dansk.

Anders Lund
Anders@zaimGED.dk
Fjern geden fra min signatur!

Fra : Socketd

Dato : 23-11-02 18:08

On Sat, 23 Nov 2002 17:50:02 +0100, Anders Lund wrote:

> [...]
>
> Nu er spørgsmålet om jeg behøver at købe accelerated c++. Det set ud
> til, modsat min forventning, at Bjarnes bog begynder på et ret lavt

Nu er jeg ikke færdig med at læse "The C++ programming Language", men
nej, du behøver ikke købe flere C++ bøger.

mvh
socketd

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 23-11-02 18:15

Hejsa :)

"Anders Lund" <Anders@zaimGED.dk> wrote in message
> [...]
> flere c++ bøger end accelerated c++. Jeg har endnu ikke købt accelerated
> c++, men jeg fandt The c++ programming Language ad Bjarne Stroustrup,

Her skal du altså bare lige være opmærksom på hvilken version af bogen det
er du har fundet der til 300kr.
Jeg har selv 3rd Edition - Special Edition, stående på min hylde. En dag
fandt jeg en tidligere version af bogen, på skolens bibliotek. Jeg ved ikke
lige hvilken version, men den var godt nok tynd, så jeg tror nu nok det har
været en version 1.
Med andre ord... Pas på ikke at få en meget gammel version af bogen, for
B.S. skulle vist have forbedret bogen en del i de nyere versioner.

> Nu er spørgsmålet om jeg behøver at købe accelerated c++. Det set ud til,
> modsat min forventning, at Bjarnes bog begynder på et ret lavt stade.

Nu kender jeg i Accelerated C++, så jeg kan ikke sammenligne dem, men jeg
synes absolut B.S. skriver i et meget forståeligt sprog.
Godt nok er jeg måske heller ikke helt nybegynder i C++ længere, men bogen
er så godt skrevet at jeg tit hiver den frem bare for lidt hygge-læsning ;)
hehe

> ps:
> Det er da irriternede at man skal læse en bog på engelsk nu hvor
forfatteren
> er dansk.

Ja det er egentligt lidt komisk at der ikke findes en dansk version af den
bog, når nu B.S. er det, men på den anden side synes jeg nu altså at engelsk
er et mere naturligt sprog til den slags litteratur. De par IT-relaterede
bøger jeg har læst på dansk synes jeg personligt har været så dårlige (enten
oversættelsen, eller fordi dansk ikke evner sig til den slags litteratur),
at jeg ikke engang ville bruge siderne til at tørre mig i r*ven ;)
Jaja... Undskyld sproget, men det er vist bare et tilfælde af "overdrivelse
fremmer forståelsen" ;) hehe

Med venlig hilsen
Michael Bülow Jensen

Fra : Anders Lund

Dato : 23-11-02 18:43

"Michael Bülow Jensen" <mbulow_trygmed@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa :)

> Her skal du altså bare lige være opmærksom på hvilken version af bogen det
> er du har fundet der til 300kr.

Det er special 3rd editon, hardback. Man kan ikke se at den er brugt, nice.

> [...]
> er så godt skrevet at jeg tit hiver den frem bare for lidt hygge-læsning

Jeg er rimelig novice i c++ genren, jeg har dog tideliger læst Jamsa' c++
oversat til dansk. Det er godtnok den værste edb bog jeg nogensinde har
læst.
Jeg har trods min alder, 17år, en del erfaring i programmering, dog mest
highlevel programmering som asp, php og vb6. Jeg ved dog ikke om det er
nok.
Jeg tror jeg går i gang med bogen, og så må jeg se om den bliver for svær.

> [...]
> at jeg ikke engang ville bruge siderne til at tørre mig i r*ven ;)
> Jaja... Undskyld sproget, men det er vist bare et tilfælde af

Yep, bla Kris Jamsa's c++ noget lort. Min matematil lære >hun< har skrevet
en bog om Java programmering, det i hvert fal også noget pis. Så du har nok
ret, edb bøger skal vøre på dansk.
Det er jo bare ærgeligt at han har sittet og bøvlet med at skrive på
engensk for at jeg derefter skal bøvle med at læse det, når vi begge kan

Fra : Ivan Johansen

Dato : 23-11-02 19:05

Anders Lund wrote:
> Det er jo bare ærgeligt at han har sittet og bøvlet med at skrive på
> engensk for at jeg derefter skal bøvle med at læse det, når vi begge kan
> dansk.

Efter at have boet i USA i 25 år tror jeg ikke han har så svært ved at
skrive på engelsk. Ud fra hans indlæg her i gruppen for en tid siden
tror jeg faktisk at han har sværre ved at skrive på dansk.

Ivan Johansen

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 23-11-02 19:32

> Det er special 3rd editon, hardback. Man kan ikke se at den er brugt,
nice.

Hvis du har fundet den, i pæn tilstand, til 300kr vil jeg nok sige det er
noget af et lækkert tilbud, mener jeg betalte i omegnen af 700kr for den.

> [...]
> nok.
> Jeg tror jeg går i gang med bogen, og så må jeg se om den bliver for svær.

Selvom der er en risiko for at den er lidt for svær, vil jeg stadig vurdere
det til at være et ganske godt køb.
Den første tid inden jeg overhoved begyndte at læse bogen, brugte jeg den
altid som en opslagsbog hvis der lige var noget jeg var i tvivl om, så kunne
jeg hurtigt finde en god forklaring på det jeg ville vide.

Samtidig kan jeg også godt forstå hvis det er lidt vigtigt for dig at købe
en god bog fra starten... Når du er 17år, er du nok enten på S.U. ellers
også varer det sikkert ikke så længe før du er. Ligegyldigt hvad, kan en bog
til 300kr nemt tage en stor bid af den månedlige indkost... Tro mig, jeg
kender selv lidt for godt til det der :)

Et godt råd til at få noget mere ud af bogen er at lave de opgaver der er
efter hvert kapittel... Så tvinger du ligesom dig selv til at tænke lidt
mere over det du lige har læst, og kan eventuelt finde ud af om der er nogle
ting du liiige trænger til at læse igennem en ekstra gang :)

> Det er jo bare ærgeligt at han har sittet og bøvlet med at skrive på
> engensk for at jeg derefter skal bøvle med at læse det, når vi begge kan
> dansk.

Jeg kan sagtens følge din pointe, hvis du har det bedst med at læse sådan
noget litteratur på dansk... Så kan det være rigtig irriterende at skulle
forstå både indholdet og sproget, men når jeg læser noget på et sprog som
jeg ikke er alt for god til, er det altid en stor hjælp at jeg læser om
noget der interesserer mig :)
Dessuden tror jeg nu ikke ligefrem B.S. har 'bøvlet' med at skrive bogen på
engelsk... Han skulle vist bo et sted i USA, så han er nok mindst lige så
skrap til engelsk som han er til dansk :) hehe

Med venlig hilsen
Michael Bülow Jensen

Fra : Ivan Johansen

Dato : 23-11-02 18:23

Anders Lund wrote:
> [...]
> c++, men jeg fandt The c++ programming Language ad Bjarne Stroustrup, brugt

Det er forhåbentligt 3. udgave eller special edition.

> Nu er spørgsmålet om jeg behøver at købe accelerated c++. Det set ud til,
> modsat min forventning, at Bjarnes bog begynder på et ret lavt stade.

Bogen er nok det ultimative værk om C++, men jeg tror ikke at den er
specielt god til begyndere. Jeg tror det vil være en fordel med et
forudgående kendskab til C++. Men hvis du synes at den ligger på et lavt
stade, så vil jeg foreslå at du begynder at læse den. Det er ikke
sikkert at du behøver andre bøger.

> ps:
> Det er da irriternede at man skal læse en bog på engelsk nu hvor forfatteren
> er dansk.

Dansk er nok næsten det eneste sprog den ikke er oversat til. Men jeg
ville nu heller ikke have købt den på dansk hvis den var oversat.

Ivan Johansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 24-11-02 10:26

> [...]
> flere c++ bøger end accelerated c++. Jeg har endnu ikke købt accelerated
> c++, men jeg fandt The c++ programming Language ad Bjarne Stroustrup,

Det lyder som om du har gjort et godt køb, som du ikke vil fortryde, hvis du
vil bruge C++ seriøst.

> Nu er spørgsmålet om jeg behøver at købe accelerated c++. Det set ud til,
> modsat min forventning, at Bjarnes bog begynder på et ret lavt stade.

For at få en temmelig komplet beskrivelse af hvad C++ er behøves du ikke
andet (kun selve C++ Standarden er mere autoritativ, men til gengæld ikke
til at læse og slet ikke lære fra).
Desuden syntes jeg at kapitel 23 "Development and Design" indeholder
utroligt meget visdom, som egentlig ikke er C++ specifikt. Der har jeg ofte
fundet hjælp, når software udvikling er svær (store programmer, belastede og
belastende tools, udviklings process etc.). Det er seriøs erfaring, med
advarsler om typiske faldgrupper, som er fritaget for mode-luner.
Litteraturlisten i kapitlet er også værd at læse omhyggeligt (Personligt
syntes jeg at det er værd at lægge mærke til Fred Brooks "The Mythical Man
Month").

Bjarne Stroustrups bog er naturligvis ikke den eneste bog om C++, der er
værd at læse.
Der findes mange gode bøger, der viser interessante måder at bruge C++ på.
Det når du sikkert til senere.

Man kan naturligvis sagtens læse Bjarne Stroustrups' bog uden at have læst
f.eks. "Accelerated C++" først.
"Accelerated C++" udmærker bl.a. sig ved at
* være kort
* let læst
* vise programmeringsstil som er nem, pæn og effektiv for C++
* have gode øvelser
* have komplette programmer tilgængeligt på nettet
(www.acceleratedcpp.com)

En måske banal kommentar, som dog er væsentlig: man lærer ikke noget af at
købe en bog - man lærer noget af at læse en bog og selv arbejde med stoffet.
Altså:
* Koncentrer dig on een bog af gangen
* Vær sikker på at det er en bog af høj kvalitet, ellers spilder du din
tid (og penge). Brug eventuelt www.accu.org for at se boganmeldelser
* Hvis du ikke syntes bogen passer til dig, så prøv at finde ud af hvorfor
og find en der er bedre.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok bare begynde at læse "The C++ Programming
Language" og så se at få fat på
en rimelig compiler (der findes adskillige gode, gratis compilere). Lav en
god del af opgaverne og hvad du selv finder på ud fra det du læser.
Søg hjælp bl.a. her på gruppen når/hvis du kører fast.
Hvis du løber sur i det, så overvej at købe "Accelerated C++" og arbejd dig
igennem den før du vender tilbage til "The C++ Programming Language"

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Anders Lund

Dato : 24-11-02 16:17

> [...]
> værd at læse.
> Der findes mange gode bøger, der viser interessante måder at bruge C++ på.

jo, tak, man stopper vel aldrig med at læse.

> [...]
> tid (og penge). Brug eventuelt www.accu.org for at se boganmeldelser
> * Hvis du ikke syntes bogen passer til dig, så prøv at finde ud af

Tak for rådene. Jeg tager det meget alvorligt, jeg har før prøvet at lærer
java og c++, af flere omgang. Men interessen ryger når man bliver nød til at
levere bogen tilbage til bibelioteket. Denne gang skal det være.

> [...]
dig
> igennem den før du vender tilbage til "The C++ Programming Language"

Det er også der jeg er kommet frem til.