Kan jeg køre PHP/APACHE på en winXP maskin~
Fra : Mogens Henckel

Dato : 23-11-02 12:06

Hej
Jeg er helt ny idet her, og vil gerne lære PHP.

Kan jeg installere PHPNUKE og APACHE på min maskine som køre med winXP home
edition ?

Er der nogen ting som jeg skal være opmærksom på eller er det bare derudaf ?

mvh
Mogens (total newbie i PHP)

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-11-02 12:26

> [...]
> edition ?
>
> Er der nogen ting som jeg skal være opmærksom på eller er det bare derudaf
?

Brug Apache 1.x og ikke version 2.

Globalvars skal sættes til on i php.ini for at det skal virke med phpnuke
(sådan er det i hvertfald med postnuke). Den nemmeste måde at gøre det på,
er at lægge sin PHP ini fil i sit php directory i stedet for under windows.
Normalt med winxp kigger PHP i C:\winnt\"etellerandet" og det hedder dit
windows dir nok ikke.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 23-11-02 13:42

Tinky Winky skrev:

> Brug Apache 1.x og ikke version 2.

Apache 2.x + Win2k + PHP 4.x fungerer da ellers glimrende sammen med
PHPNUKE
Så hvor 1.x i stedet for 2.x ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-11-02 14:14

> Apache 2.x + Win2k + PHP 4.x fungerer da ellers glimrende sammen med
> PHPNUKE
> Så hvor 1.x i stedet for 2.x ?

PHP4 og Apache 2 er endnu ikke officielt kompatible. Og i praksis heller
ikke altid. Har selv haft problemer med det. Søg evt. på google efter Apache
2 og phpMyAdmin.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-11-02 14:42

Tinky Winky skrev:

> PHP4 og Apache 2 er endnu ikke officielt kompatible. Og i praksis
> heller ikke altid. Har selv haft problemer med det. Søg evt. på
> google efter Apache 2 og phpMyAdmin.

Men som jeg skriver:
Apache 2.x + Win2k + PHP 4.x fungerer da ellers glimrende sammen med
PHPNUKE
Så er den vel ikke længere, når det er dét som spørgeren vil ha ?

Fra : Tinky Winky

Dato : 24-11-02 21:36

> Men som jeg skriver:
> Apache 2.x + Win2k + PHP 4.x fungerer da ellers glimrende sammen med
> PHPNUKE
> Så er den vel ikke længere, når det er dét som spørgeren vil ha ?

Det er da godt for dig at du har været heldig.

Men jeg har med Win XP, Apache 2 og PHP4 været mindre heldig. Det tog mig
noget tid at finde ud af problemet, da symptomerne var lidt tilfældige.

Så for at spare nyhedsgruppens læsere lignende tid og ærgelser anbefaler jeg
Apache 1 fremfor Apache 2, fordi Apache2 officielt og i praksis ikke er
fuldt kompatibelt med PHP indtil videre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-11-02 22:42

Tinky Winky skrev:
> Så for at spare nyhedsgruppens læsere lignende tid og ærgelser
> anbefaler jeg Apache 1 fremfor Apache 2, fordi Apache2 officielt og i
> praksis ikke er fuldt kompatibelt med PHP indtil videre.

Nåååhhh...
Men det er jo heldigvis slet ikke det som denne tråd handler om
Den handler om WInXP+PHP4.x+Apache2.xPostNuke

Fra : Tinky Winky

Dato : 24-11-02 23:24

> Nåååhhh...
> Men det er jo heldigvis slet ikke det som denne tråd handler om
> Den handler om WInXP+PHP4.x+Apache2.xPostNuke

Nej, det er dig der så gerne vil bruge Apache 2. Hvorfor?

Hvad er der galt med Apache 1? Spørgeren har nok ikke lyst til at finde
bugs, men vil nok bare gerne have det til at virke. Derfor var han så smart
at spørge om der var ting som han skulle være opmærksom på.

At den nyeste version af hhv. Apache og PHP ikke er kompatible, synes jeg en
rimelig relevant oplysning i den henseende. Det _er_ faktisk det tråden
handler om. At du har været heldig med Win2k betyder ikke at alle andre er
lige så heldige.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-11-02 08:29

Tinky Winky skrev:

> Nej, det er dig der så gerne vil bruge Apache 2. Hvorfor?
> Hvad er der galt med Apache 1?

Næh, det vil jeg ikke nødvendigvis - du vender debatten 180 grader
Det var dig der hellere ville køre 1.x end 2.x
Faktisk så siger Apache selv, at 2.x er mere stabil og hurtigere end 1.x
på bl.a. Windows platformen - betyder det så heller ikke noget ?

> Spørgeren har nok ikke lyst til at
> finde bugs, men vil nok bare gerne have det til at virke. Derfor var
> han så smart at spørge om der var ting som han skulle være opmærksom
> på.

Nemlig - og Postnuke/PHPNuke kører glimrende på Apche 2.x + PHP4 +
Windows
Med det plus, at Apache 2.x er hurtigere og mere stabil end Apache 1.x
når vi taler non-Unix

> At den nyeste version af hhv. Apache og PHP ikke er kompatible,

Jeg er villig til, at anerkende, at der er specifikke dele af Apache 2.x
der ikke spiller specielt godt sammen med PHP4.x, men mon det berører
den alm bruger, som f.eks. spørgeren, der benytter Postnuke?
Hvilke problemer har du haft med Apache 2.x + PHP4.x + Windows ?

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-11-02 12:19

Søren C. Fischer wrote:

> Det var dig der hellere ville køre 1.x end 2.x

Det er sund fornuft, at man altid vælger den stabile løsning, med mindre man
ønsker den nye funktionalitet, der ligger i beta-udgaver, eller man ønsker
at teste beta-udgaver.

Apache 2 er stabil - men det er kombinationen Apache 2 + PHP *ikke* - heller
ikke selvom du har været heldig.

> Faktisk så siger Apache selv, at 2.x er mere stabil og hurtigere end 1.x
> på bl.a. Windows platformen - betyder det så heller ikke noget ?

Apache kører lige nu i to "udviklingstråde", der begge har stabile og
ustabile udgaver. Både Apache 1.3.27 og Apache 2.0.43 regnes for stabile.
Men tilsætter man PHP (eller et af de mange andre moduler, der heller ikke
kører så godt sammen med Apache 2, fordi Apache-udviklerne har ændret
modulstrukturen for mange gange), så er Apache 2 *ikke* stabil.

> Jeg er villig til, at anerkende, at der er specifikke dele af Apache 2.x
> der ikke spiller specielt godt sammen med PHP4.x, men mon det berører
> den alm bruger, som f.eks. spørgeren, der benytter Postnuke?

Sådan noget som at serveren slet ikke vil starte berører i høj grad
brugeren.

Hvorfor vil du gøre tingene mere besværligt end nødvendigt for brugeren? Det
er godt for dig, at du har været heldig, men fakta er sådan her, og det bør
man som begynder rette sig efter:

Apache 1.3.27: Stabil

Apache 1.3.27 + PHP: Stabil

Apache 2.0.43: Stabil

Apache 2.0.43 + PHP: Ustabil

> Hvilke problemer har du haft med Apache 2.x + PHP4.x + Windows ?

Hvis man ser i nyhedsgrupperne, så har der været mange problemer med
kombinationen Apache 2 og PHP - både på Linux og Windows.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 25-11-02 12:34

Jonas Koch Bentzen (ingen.email@eksempel.dk) skrev:

> Hvis man ser i nyhedsgrupperne, så har der været mange problemer med
> kombinationen Apache 2 og PHP - både på Linux og Windows.

Typisk fordi apache2 og php4 som module ikke spiller godt sammen.
Apache2 og php4 som cgi virker fint i de php kredse jeg render rundt i.
Også hos linux folkene.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk