Tarteletter
Fra : Ole Hedegaard

Dato : 23-11-02 11:05

Hej Gr
Kan man selv bage Tarteletter med godt resultat? Og i så fald er der nogen
af jer der ligger inde med en god opskrift?
Venlig hilsen Tina

Fra : Mille

Dato : 23-11-02 13:53

"Ole Hedegaard" <hedegaard@christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gr
> Kan man selv bage Tarteletter med godt resultat? Og i så fald er der nogen
> af jer der ligger inde med en god opskrift?
> Venlig hilsen Tina

hentet på www.bager-kim.dk

Tarteletter

Antal:

Ingredienser:

150 g mel
100 g smør
1/4 tsk salt
1 æg + linseforme

Fyld:

Fremgangsmåde:
Smørret smuldres i melet, saltet blandes i.Ægget tilsættes. Dejen samles med
let hånd og hviler koldt ca ½ time.
Dejen udrulles ret tyndt og trykkes fast udvendig på formene. Bages midt i
ovnen ved 200 grader i ca 8 min.

Fra : Søren Brix

Dato : 24-11-02 12:25

> [...]
> let hånd og hviler koldt ca ½ time.
> Dejen udrulles ret tyndt og trykkes fast udvendig på formene. Bages midt i

hej

Denne her opskrift har absolut intet med tarteletter at gøre !!!!,
tarteletter laves på traditionelt vis af butterdej, og vil jeg synes lit
svære at lave selv så smut du ned til din lokale håndværks bager og køb dem

mvh Søren Brix (bager)

Fra : Nette

Dato : 25-11-02 01:19

"Søren Brix" wrote
> [...]
> tarteletter laves på traditionelt vis af butterdej, og vil jeg synes lit
> svære at lave selv så smut du ned til din lokale håndværks bager og køb

Right

Man kan købe frossen butterdej, som er udrullet til 4 mm eller sådan noget.
Perfekt til at lægge over formene og forsigtigt med 5 min. mellemrum af
tre - fire gange kan banke ned i dem.

Skal man lave rigtig butterdej, skal man først lave en dej, folde margarine
i den, og derefter udrulle den og lægge den sammen af fire gange, så der i
alt kommer ialt 144 små margarinelag. ( I en rigtig wienerbrød er der 27
magarinelag). Sådan en dej skal udrulles meget specielt og meget forsigtig,
sådan man ikke ødelægger disse lag. Køb den færdig

Nette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-11-02 07:28

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev således...

> Man kan købe frossen butterdej, som er udrullet til 4 mm eller sådan noget.
> Perfekt til at lægge over formene og forsigtigt med 5 min. mellemrum af
> tre - fire gange kan banke ned i dem.

Jamen der skal puttes noget ned i formene efter de er banket ned, ellers
bager de jo op igen.
Plejer man ikke at putte ærter ned (evt. i en kagekapsel).. eller man kan bruge
nogle jernforme som specielt er beregnet til formålet.

> Skal man lave rigtig butterdej, skal man først lave en dej, folde margarine
> i den, og derefter udrulle den og lægge den sammen af fire gange, så der i
> alt kommer ialt 144 små margarinelag.

Så vidt jeg husker skal butterdej udrulles og lægges sammen 3x3.
Det er ligeledes vigtigt at dejen hviler ind imellem udrulningerne, hvis den
bliver for stram. Et hvile-ophold i køleskabet før man går i gang med det
færdige arbejde er også en god idé.

> Køb den færdig

Jamen, -det er jo også sjovt at kunne lave det selv - det skal bare gøres
med følelse.
--

PS: Til Tina - Hvis du er i tvivl om du kan/vil lave butterdej, så kender jeg
nogen som kan fabrikere herlige friskbagte tarteletter.. - hvis du da da

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Tycho Brahe Planetarium & Omnimaxteater blev indviet den 31. oktober 1989
og åbnet den 1. november 1989.
Det økonomiske grundlag for Planetariet blev skabt i november 1983,
da ægteparret Bagermester Bodil & Helge Pedersen donerede 50 mill. kroner
til opførelse af et planetarium i København.
- Ja, den gir' godt at være bagermester..

Fra : Søren Brix

Dato : 25-11-02 13:48

butterdej er rullet 1x3 + 1x4 hviler en time og rulles 1x3 + 1x4 igen, og
vips så har du en butterdej.....

Søren

Fra : Nette

Dato : 25-11-02 15:14

"Peter W. Bosse" wrote
> [...]
bruge
> nogle jernforme som specielt er beregnet til formålet.

Jeg tror faktisk at man SKAL bruge jernformene. Papirsforme tror jeg ikke
kan holde til dejen....

> Så vidt jeg husker skal butterdej udrulles og lægges sammen 3x3.

Så husker du ikke særlig godt
En butterdej skal rulles 1x3 og 1x4 2 gange, med en pause imellem.
3x3 er til en wienerdej.

> Jamen, -det er jo også sjovt at kunne lave det selv - det skal bare gøres
> med følelse.

Sekvfølgelig er det da det, men chancerne for at resultatet bliver perfekt
er ikke særlig store. Personligt går jeg hen til min bager og løbet et
stykke udrullet dej, når jeg laver tarteletter.

> - Ja, den gir' godt at være bagermester..

Huh...Jeg tror altså der ER noget galt med den der husker du har dig

Nette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-11-02 04:55

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev endvidere ...

> "Peter W. Bosse" wrote..
>
> Så husker du ikke særlig godt
> En butterdej skal rulles 1x3 og 1x4 2 gange, med en pause imellem.
> 3x3 er til en wienerdej.

Til Nette og Søren - Så er det fuldstændig helt korrekt hvad i skriver mht.
udrulningerne..
Jeg havde i farten blot byttet om på wienerdej og butterdej. Det er jo ikke
hver dag man laver butterdej mere, og samtidig er man vist også gået hen
og blevet en lille smule forkalket.
- Godt der er nogen, der er vågne her i gruppen *<|

> Sekvfølgelig er det da det, men chancerne for at resultatet bliver perfekt
> er ikke særlig store. Personligt går jeg hen til min bager og løbet et
> stykke udrullet dej, når jeg laver tarteletter.

I ISO så jeg i dag, at man fra hylderne kan købe 8-10 tarteletter fra ca. 7 kr.
og opefter, i forskellige udførelser og størrelser. Så den lille husmor gør sig
måske nok bedst ved at købe dem helt færdige.

> Huh...Jeg tror altså der ER noget galt med den der husker du har dig

Ja, der var engang for nogle år siden, der var go'e penge i en bagerforretning,
- men de tider er vist forbi nu. ;-((
Jeg kan huske for blot 15 år tilbage, en indtjening på en søndag, ja omkring
30.000 kr. - Det var sku' da meget godt, når man tænker på at 1 alm. rundstykke
kun kostede 1 kr. *<|

--
Mvh.
Peter W. Bosse