Installering af os X ikke muligt på cube
Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 21:01

Hej,

jeg skriver dette indlæg for at oplyse folk om at det kan forekomme, at man
ikke kan opgradere fra mac os 9.2.2 til mac os X. Jeg har igår skrevet et
indlæg omkring problemet som een person har været så venlig at besvare. Da
jeg så netop har anskaffet mig en Apple computer med den hensigt at køre os
X er det ekstra bittert at erfare at dette ikke kan lade sig gøre.

Nu har jeg fulgt med i gruppen igennem længere tid - og tit synes jeg at
Apple bliver rost til skyerne - man er imponeret over de applikationer der
kører, samt over det design Apple har på deres produkter. Men det er sq da
sørgeligt at man end ikke kan lave en simpel opgradering af
operativsystemet.

Mvh.

Thomas

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-11-02 21:17

On 22/11/02 21:01, in article arm2op$20da$1@news.cybercity.dk, "Thomas"
<thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> kører, samt over det design Apple har på deres produkter. Men det er sq da
> sørgeligt at man end ikke kan lave en simpel opgradering af

Hej Thomas

Jeg har selv en cube og køre fint jaguar på den. Jeg har da også installeret
OS 9,1 på den, så hvorfor du ikke kan lyder da mystisk.

Du skriver opgradere, hvad mener du så ?

Man kan da installere OS 10 ved siden af og få adgang til Os 9 via classic.

MVH

Tommy

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-11-02 21:20

On 22/11/02 21:16, in article BA044F2E.56BA%bernholm@adslhome.dk, "Tommy
Bernholm" <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>
> Du skriver opgradere, hvad mener du så ?
>
> Man kan da installere OS 10 ved siden af og få adgang til Os 9 via classic.

Glemte at tilføje at min Cube med DVD heller ikke kan boote fra DVD drevet
ved at holde C nede. Jeg er nødt til at vælge DVd drevet som startdisk hver
gang og så genstarte. Det giver en række problemer, men årsagen til at jeg
ikke kan boote har jeg ikke fundet endnu (sat til slave og HD til master)

MVH

Tommy

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-11-02 22:48

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> writes:

> Glemte at tilføje at min Cube med DVD heller ikke kan boote fra DVD drevet
> ved at holde C nede. Jeg er nødt til at vælge DVd drevet som startdisk hver

Jeg tror der er noget her der lurer, med manglende understøttelse af
dine enheder i opstartsmaskinellet.

Er det de originale drev?

http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 21:19

Hej Tommy

> Jeg har selv en cube og køre fint jaguar på den. Jeg har da også
installeret
> OS 9,1 på den, så hvorfor du ikke kan lyder da mystisk.
>
> Du skriver opgradere, hvad mener du så ?

Jeg havde oprindeligt mac os 9.1 på og opgraderede denne til v. 9.2.2. Nu
har jeg fået fat i en CD med mac os X og det er denne jeg har haft en del
problemer med. Som jeg skriver i et tidligere indlæg så dobbeltklikker jeg
ikonet "installer mac os X" - denne prøver så at sætte startup disk til
cd-rom drevet. Og det er her filmen knækker da det ikke er muligt at sætte
startup disk til cd-rom drevet. Der kommer en meget sigende fejlkode -2 :-/

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-11-02 21:39

> [...]

> jeg så netop har anskaffet mig en Apple computer med den hensigt at køre os
> X er det ekstra bittert at erfare at dette ikke kan lade sig gøre.

Selv ikke Apple kan konstruere computere og software så det er helt
idiotsikkert. Det er naturligvis sørgeligt, da der er årsagen til at
visse folk ikke kan installere OS X på en Cube.

> [...]
> kører, samt over det design Apple har på deres produkter. Men det er sq da
> sørgeligt at man end ikke kan lave en simpel opgradering af

Hvad simpelt er der ved opdateringen fra 9 til X?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 21:41

> Selv ikke Apple kan konstruere computere og software så det er helt
> idiotsikkert. Det er naturligvis sørgeligt, da der er årsagen til at
> visse folk ikke kan installere OS X på en Cube.

Enig - jeg har heller ikke forventet at mac os 9/X er fri for bugs

> Hvad simpelt er der ved opdateringen fra 9 til X?

Nu vil jeg nødig starte en religionskrig men et konkurrende firma har med
held har uden problemer kunnet opgrade deres WXXXXXX versioner uden
problemer. Jeg tager naturligvis udgangspunkt i dette.
Og hvis man som softwarefirma skriver at en opgradering kan lade sig gøre -
ja så forventer man det da også at det virker!

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-11-02 22:08

On 22/11/02 21:41, in article arm53p$22to$1@news.cybercity.dk, "Thomas"
<thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> Og hvis man som softwarefirma skriver at en opgradering kan lade sig gøre -
> ja så forventer man det da også at det virker!

Nu kan man jo ikke opgradere fra OS 9 til OS 10. Man kan skifte, og stadig
have adgang til sine OS 9 system. Man kan vel næsten bruge det at skulle
opgradere fra Win 98 til linux som analog. Det er jo ikke at opgradere i den
forstand som du mener f.eks microsoft gør.

Det lader til at du ikke kan vælge det CD drev som startdisk i OS 9. Hvad er
det for et drev du har i din Cube, DVD eller brænder ?

Har du prøvet at resette Pram (Command-Option-P-R during startup).

Der er også et par andre taster man kan holde nede under opstart, men så
hardcore mac nørd er jeg ikke, så jeg kender dem -:)

Har du et firewire drev, som du evt. kan sætte til opstartsdisk ?

MVH

Tommy

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 22:27

> [...]
den
> forstand som du mener f.eks microsoft gør.

Hvis bare jeg kunne installere os 10, så er jeg glad. Om det os 9 består
eller ej er jeg ligeglad med.

> Det lader til at du ikke kan vælge det CD drev som startdisk i OS 9. Hvad
er
> det for et drev du har i din Cube, DVD eller brænder ?

Det er et dvd-drev

> Har du prøvet at resette Pram (Command-Option-P-R during startup).

Nopes - hvad gør den kommando og hvordan skriver/tilføjer man den?

> Der er også et par andre taster man kan holde nede under opstart, men så
> hardcore mac nørd er jeg ikke, så jeg kender dem -:)

Ok

> Har du et firewire drev, som du evt. kan sætte til opstartsdisk ?

Nix

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-11-02 22:14

> [...]

> Nu vil jeg nødig starte en religionskrig men et konkurrende firma har med
> held har uden problemer kunnet opgrade deres WXXXXXX versioner uden

Nej, det har de ikke. At du ikke er stødt på problemerne skal du bare
være glad for.

> Jeg tager naturligvis udgangspunkt i dette.
> Og hvis man som softwarefirma skriver at en opgradering kan lade sig gøre -
> ja så forventer man det da også at det virker!

Det gør det skam også. I dit tilfælde, så er enten maskinen eller du
defekt.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 22:32

> Nej, det har de ikke. At du ikke er stødt på problemerne skal du bare
> være glad for.

Det er jeg også..

> Det gør det skam også. I dit tilfælde, så er enten maskinen eller du
> defekt.

Ah Martin dog....er det ikke en lidt kikset kommentar? Nå - men ihvertfald
så synes jeg at du skal forklare mig hvordan jeg kan være "defekt". Jeg
lægger ligesom ikke skjul på at jeg kan have lavet en fejl - det er jo
derfor at jeg skriver til gruppen så udførligt jeg nu kan (se mit indlæg fra
igår) med mit problem. At min maskine kan være defekt - tjah..det kan meget
vel være - jeg har faktisk tænkt på at det er cd'en der ikke har det for
godt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-11-02 22:52

In article <arm82m$26kt$1@news.cybercity.dk>,
"Thomas" <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> Ah Martin dog....er det ikke en lidt kikset kommentar?

Det synes jeg egentlig ikke. Alt for mange problemer opstår fordi folk
ikke gider læse lidt dokumentation. Når folk så beskylder produktet for
at ikke leve op til deres egen inkompetence, så bliver jeg en anelse
irreteret.

> Nå - men ihvertfald så synes jeg at du skal forklare mig hvordan jeg
> kan være "defekt".

Hvis jeg nu var i det rå humør, så ville jeg have skrevet at du skulle
spørge dine forældre om det. Nu vil jeg i stedet sige at du kan være
"defekt" fordi du er uvidende eller fumler.

> Jeg lægger ligesom ikke skjul på at jeg kan have lavet en fejl - det
> er jo derfor at jeg skriver til gruppen så udførligt jeg nu kan (se
> mit indlæg fra igår) med mit problem.

Hvorfor så begynde at beskylde Apple for at levere noget der ikke
fungerer?

> At min maskine kan være defekt - tjah..det kan meget vel være - jeg
> har faktisk tænkt på at det er cd'en der ikke har det for godt.

At du ikke kan starte op på en CD ved at holde C nede burde give dig et
hint om at der er noget galt. Kan du starte op på CD'en når du holder
alt-tasten nede under opstart?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 23:02

> [...]
> ikke gider læse lidt dokumentation. Når folk så beskylder produktet for
> at ikke leve op til deres egen inkompetence, så bliver jeg en anelse

Jamen lille ven - jeg ved ikke om du har fattet ideen med at skrive angående
et konkret problem i en nyhedsgruppe! Jeg har ihvertfald ikke set et eneste
konkret løsningsforslag fra dig. Tvætimod har andre skrevet og prøvet at
finde kilden til problemet. Og som sagt så har jeg ikke bedt om at besvare
mine indlæg - der er jo ligesom ingen der tvinger dig til det.

> Hvis jeg nu var i det rå humør, så ville jeg have skrevet at du skulle
> spørge dine forældre om det. Nu vil jeg i stedet sige at du kan være
> "defekt" fordi du er uvidende eller fumler.

Du er sørme dygtig og samtidig klog når du kan konkludere sådanne ting..jeg
kunne modsvarende sige grimme ting om dig og dine 5 børn (eller hvormange du
nu måtte have) men det gør jeg ikke.

> Hvorfor så begynde at beskylde Apple for at levere noget der ikke
> fungerer?

Hvem skulle jeg ellers beskylde ? Som jeg skrev tidligere prøver jeg at
klargøre årsagen til problemet - om det er et software problem eller det
skyldes min fejl ved jeg ikke. Jeg har gjort alt det som man normalt gør ved
en opdatering installering.

> At du ikke kan starte op på en CD ved at holde C nede burde give dig et
> hint om at der er noget galt. Kan du starte op på CD'en når du holder
> alt-tasten nede under opstart?

Hmm..ja men hvis du nu har været opmærksom så kan du se at andre har samme
problem med C-tasten. De har alligevel fået installeret fint...

Mvh.
Thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-11-02 23:19

On Fri, 22 Nov 2002 23:01:33 +0100, Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hmm..ja men hvis du nu har været opmærksom så kan du se at andre har samme
> problem med C-tasten. De har alligevel fået installeret fint...

Kunne du så starte op ved at holde alt-tasten nede?

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 23:46

> Kunne du så starte op ved at holde alt-tasten nede?

hm...nix. Der kommer godtnok et skærmbillede, men det eneste man kan vælge
er et macintosh HD - ikon. Der er en refresh-knap - men den opfrisker kun
ikonet. Jeg går ud fra at man skal kunne vælge cdrom drevet også.

Fra : Michael Holm

Dato : 23-11-02 00:11

> hm...nix. Der kommer godtnok et skærmbillede, men det eneste man kan vælge
> er et macintosh HD - ikon. Der er en refresh-knap - men den opfrisker kun
> ikonet. Jeg går ud fra at man skal kunne vælge cdrom drevet også.
kun hvis der er en cd (med et bootable system på) i drevet...

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-11-02 23:44

On 22/11/02 23:19, in article e4n2b-p0b.ln1@wintermute.verture.net, "Jonas
Voss" <voss@dev.null.dk> wrote:

> Kunne du så starte op ved at holde alt-tasten nede?

Hej Jonas

Som beskrevet tidligere kan jeg heller ikke boote via mit DVd drev, med C
tasten nede. Jeg har prøvet med alt tasten, men får bare en skærmbillede med
en hængelås og et tekstfelt samt en ikon med en pil. Jeg aner ikke om jeg
skal skrive noget i feltet eller hur ?

Jeg har købt min Cube brugt for nogle måneder siden. Og aner således ikke om
mit DVD drev er det originale.

MVH

Tommy

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-02 00:22

In article <BA0471A5.5712%bernholm@adslhome.dk>,
> [...]

> en hængelås og et tekstfelt samt en ikon med en pil. Jeg aner ikke om jeg

Jeg synes du skal kontakte ham der har solgt dig maskinen. Hængelåsen og
tekstfeltet er ikke standard (svjv). Få sælgeren til at fortælle hvad
han har installeret for at låse maskinen til at kun starte op på
harddisken.

> Jeg har købt min Cube brugt for nogle måneder siden. Og aner således ikke om
> mit DVD drev er det originale.

Brug Apple Systemprofiler til at se data for drevet, så er der sikkert
nogen der kan sammenligne med deres eget.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 23-11-02 00:30

> [...]
> skal skrive noget i feltet eller hur ?
>
> Jeg har købt min Cube brugt for nogle måneder siden. Og aner således ikke om

Hvis du går ind i Apple System Profile, og kigger under fanebladet
Devices and Volumes, burde du kunne se noget info om drevet... hvis du
skriver til gruppen kan det være at nogle af de andre Cube-ejer kan se
om det er det oprindelige...
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 23-11-02 00:46

> [...]

> en hængelås og et tekstfelt samt en ikon med en pil. Jeg aner ikke om jeg

Det lyder som om din Cube er Open Firmware password-sikret. Og det er
måske kernen i problemet med at boote fra CD:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106482>

--
vh Jesper

Fra : Michael Holm

Dato : 23-11-02 00:51

Jesper Møller-Fink <forhulenda@hotmail.com> wrote:

> Det lyder som om din Cube er Open Firmware password-sikret. Og det er
> måske kernen i problemet med at boote fra CD:
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106482>

fed artikel, glæder mig til at hører om det kommer til at funke for ham
nu !
--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-11-02 01:02

In article <1fm2sr7.zyripbc5yonyN%forhulenda@hotmail.com>,
forhulenda@hotmail.com (Jesper Møller-Fink) wrote:

> Det lyder som om din Cube er Open Firmware password-sikret. Og det er
> måske kernen i problemet med at boote fra CD:
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106482>

Det lyder ærligt talt som et pletskud.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 23-11-02 09:13

On 23/11/02 0:45, in article 1fm2sr7.zyripbc5yonyN%forhulenda@hotmail.com,

> Det lyder som om din Cube er Open Firmware password-sikret. Og det er
> måske kernen i problemet med at boote fra CD:
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106482>

Hej Jesper

Tak for rådet, det lyder som løsningen på mit problem.

Problemet er nu bare at jeg ikke kender det benyttede password. Jeg prøver
at få kontakt til sælger.

MVH

Tommy

Fra : Michael Holm

Dato : 23-11-02 09:32

> [...]
>

> Tak for rådet, det lyder som løsningen på mit problem.
>
> Problemet er nu bare at jeg ikke kender det benyttede password. Jeg prøver

Hvis du læser hele artiklen, så er der tilsidst, en beskrivelse af
hvordan du kommer videre uden at bruge password !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-11-02 09:41

kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com (Michael Holm) writes:

> Hvis du læser hele artiklen, så er der tilsidst, en beskrivelse af
> hvordan du kommer videre uden at bruge password !

Næ - du skal skam opgive passwordet først.

Kan man pille batteriet ud for at nulstille?

Fra : Michael Holm

Dato : 23-11-02 14:38

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Næ - du skal skam opgive passwordet først.

Det kunne være jeg selv skulle havde læst det _helt_ færdigt

> Kan man pille batteriet ud for at nulstille?
Der må da være en eller anden måden uden passwordet...
Nu har vi altså brug for Mr. Morten !

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-11-02 15:11

On 23 Nov 2002 09:41:07 +0100, Thorbjoern <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> Næ - du skal skam opgive passwordet først.
>
> Kan man pille batteriet ud for at nulstille?

Der er beskrevet en metode her:

<http://tinyurl.com/2y82>

Måske det virker; fjern en RAM-klods, nulstil PRAM, og sæt den i igen.

Det er da et forsøg værd.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 24-11-02 21:54

> [...]

> Det lyder som om din Cube er Open Firmware password-sikret. Og det er
> måske kernen i problemet med at boote fra CD:

Tak for hæjlpen. Dit foreslag og Jonas´s råd løste problemet, se anden post
for forklaring.

MVH

Tommy

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-11-02 15:16

On Fri, 22 Nov 2002 23:43:33 +0100, Tommy <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> en hængelås og et tekstfelt samt en ikon med en pil. Jeg aner ikke om jeg

Som det nu er blevet etableret er din Cube Open Firmware blevet
password beskyttet. Jeg har fundet en metode der muligvis kan låse
password beskyttelsen op på følgende adresse.

<http://tinyurl.com/2y82>

Du nulstiller PRAM ved at holde alt+ælbe+p+r nede ved reboot.

Spørg endelig hvis du har problemer med ovenstående.

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 23-11-02 16:05

On 23/11/02 15:15, in article f5f4b-8sc.ln1@wintermute.verture.net, "Jonas
Voss" <voss@dev.null.dk> wrote:

> [...]
>
> Du nulstiller PRAM ved at holde alt+ælbe+p+r nede ved reboot.
>
> Spørg endelig hvis du har problemer med ovenstående.

Hej alle

Jeg prøver jeres råd imorgen, jeg har desværre ikke tid før.

Tak for hjælpen.

MVH

Tommy

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 24-11-02 21:48

Voss" <voss@dev.null.dk> wrote:

> [...]
>
> Du nulstiller PRAM ved at holde alt+ælbe+p+r nede ved reboot.
>
> Spørg endelig hvis du har problemer med ovenstående.

Tusinde tak for din hjælp. Mit problem er nu løst, jeg kan boote fra mit DVD
drev.

Jeg fandt via ovenstående link et program , Fwsucker (!!), som kunne hente
nvram indholdet over i OS 9 (virker ikke i OS X), hvor password kunne
ekstraheres. Herefter kunne jeg via apple beskrivelse af hvordan man
resetter nvram indholdet, slettet mit nvram indhold.

Kanon hjælp, tak

Også til alle andre der er kommet med foreslag.

MVH

Tommy

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-11-02 23:06

On Sun, 24 Nov 2002 21:47:44 +0100, Tommy <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Tusinde tak for din hjælp. Mit problem er nu løst, jeg kan boote fra mit DVD
> drev.

Det var sguda herligt. Tillykke med det!

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-11-02 23:25

In article <arm9q3$2931$1@news.cybercity.dk>,
"Thomas" <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> Du er sørme dygtig og samtidig klog

Ja.

> når du kan konkludere sådanne ting..jeg
> kunne modsvarende sige grimme ting om dig og dine 5 børn (eller hvormange du
> nu måtte have) men det gør jeg ikke.

Er det grimt at sige om folk at de er uvidende?

> Hvem skulle jeg ellers beskylde ?

Dig selv.

> [...]
> - om det er et software problem eller det skyldes min fejl ved jeg
> ikke. Jeg har gjort alt det som man normalt gør ved en opdatering

Dvs læst dokumentatationen, opdateret firmware til Cube og DVD-drev?

> Hmm..ja men hvis du nu har været opmærksom så kan du se at andre har samme
> problem med C-tasten. De har alligevel fået installeret fint...

Jamen så gentager jeg lige: "Kan du starte op på CD'en når du holder

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 22-11-02 23:19

> [...]

> jeg så netop har anskaffet mig en Apple computer med den hensigt at køre os
> X er det ekstra bittert at erfare at dette ikke kan lade sig gøre.

Bor du i (eller i "cykel-nærhed" af) Kolding kommer jeg gerne og
hjælper.

--
vh Jesper

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 23:47

Hej Jesper,

Tak for dit tilbud.
Det er utrolig pænt af dig. Men jeg bor i København.

Mvh.

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 24-11-02 20:45

Hej Alle,

jeg har nu fået bekræftet at det er muligt at installere Mac ss X på min
computer. Af en eller anden grund har den CD (v. 10.1) jeg brugte
oprindeligt ikke virket. Men da Tommy Bernholm har været så flink at teste
med sin medbragte CD (v. 10.2) virkede det fint.

Jeg har kigget lidt på styresystemet og det ser temmelig godt ud må jeg
indrømme. Man kan jo både bruge vi og andre Unix kommandoer - ovenpå den
lækre GUI. Jeg har allerede bestilt et eksamplar hos officeline som pt. har
tilbud på Jaguar til 799 ex. moms.

Jeg vil gerne takke alle for råd og vejledning. Især Tommy Bernholm skylder
jeg en special tak.

Mvh

Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-02 21:23

Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg har allerede bestilt et eksamplar hos officeline som pt. har
> tilbud på Jaguar til 799 ex. moms.

Har de det? Hvorfor? Kommer der snart en BMW?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 24-11-02 23:01

> [...]

> oprindeligt ikke virket. Men da Tommy Bernholm har været så flink at teste
> med sin medbragte CD (v. 10.2) virkede det fint.

Jeg synes nu stadig det er for dårligt, at Apple laver maskiner, der
ikke kan bruge defekte cd'er

--
Christian