Aktindsigt ifm. med støjklage i almen boli~
Fra : Digit

Dato : 22-11-02 17:14

Hej

Kan man få aktindsigt i forbindelse med en støjklage afgivet i en
andelsboligforening? Hvis ja, i så fald hvilke § drejer det sig så om?

På forhånd tak, og go' weekend.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-11-02 18:01

Hvilken interesse har du i aktindsigten ??
Er det dig der er klaget over - eller er du en af klagerne ?

Hvis du er den indklagede over ønsker at se, hvem klagene er, ville jeg være
meget utryg, hvis du fik indsigten, så jeg håber ikke nogen boligforening
vil give dig denne.
Jeg er faktisk lige så sikker på, at det afhænger af den lokale forenings
husregler om der kan gives indsigt eller ej. Der er ikke nogen offentlig
regel for dette.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Digit

Dato : 22-11-02 20:10

"Knud Thomsen" ræsonnerede, og skrev d. 22 nov 2002:

> Hvilken interesse har du i aktindsigten ??

Det kan umuligt vedrørere dig. Men hvis du virkelig vil vide det, er jeg
interesseret i at få oplyst navnet på den der har afgivet klagen (big
surprise).

> Jeg er faktisk lige så sikker på, at det afhænger af den lokale
> forenings husregler om der kan gives indsigt eller ej. Der er ikke
> nogen offentlig regel for dette.

Du er sikker..?

Fra : Knud Thomsen

Dato : 22-11-02 23:12

> Det kan umuligt vedrørere dig. Men hvis du virkelig vil vide det, er jeg
> interesseret i at få oplyst navnet på den der har afgivet klagen (big
> surprise).

Med den truende attitude, du fører dig frem med, tror jeg ikke det vil være
hensigtmæssigt at give dig adgang til noget som helst.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Jacobsen

Dato : 23-11-02 10:42

"Knud Thomsen" <Knud@thomsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Digit" <Digit@Gnaveren.invalid> skrev i en meddelelse
> Med den truende attitude, du fører dig frem med, tror jeg ikke det vil
være
> hensigtmæssigt at give dig adgang til noget som helst.

Truende attitude ??
Føler du dig truet, fordi han siger at det ikke vedkommer dig, om
hvrofor han ønsker aktindsigt ??

Du lagde selv ud med følgende kommentar, til et ellers simpelt spørgsmål :

>Hvis du er den indklagede over ønsker at se, hvem klagene er, ville jeg
være
>meget utryg, hvis du fik indsigten, så jeg håber ikke nogen boligforening
>vil give dig denne.

Det svar er der ingen der kan bruge til noget...

Fra : Padre

Dato : 23-11-02 02:13

> Du er sikker..?

Reglerne om aktindsigt omfatter kun off. myndigheder, jf. forvaltningslovens
§ 1 og § 1 i lov om offentlighed i forvaltningen (der er visse undtagelser
til hver af de 2 paragraffer)

Så hvis andelsboligforeningen ikke er en off. myndighed, eller et af de
selskaber, som skal ligestilles hermed, har du ikke krav på aktindsigt,
medmindre det fremgår af foreningens egne regler, at det skulle være
tilfældet.

padre

Fra : Digit

Dato : 23-11-02 16:44

"Padre" ræsonnerede, og skrev d. 23 nov 2002:

> [...]
> de selskaber, som skal ligestilles hermed, har du ikke krav på
> aktindsigt, medmindre det fremgår af foreningens egne regler, at det

Ok, mange tak for svaret.

Fra : Ulrik Guldbæk

Dato : 23-11-02 14:07

Det korte svar er et klokkeklart nej. Aktindsigt er en ret man har i
følge Offentlighedsloven og Forvaltningsloven i forhold til offentlige
myndigheder + visse energiselskaber. En andelsboligforening er ikke en
offentlig myndighed og er derfor ikke omfattet af de to love.

Men en støjklage er en sigtelse i injurielovgivningens forstand. Ved
at forfølge sagen som en injuriesag kan man tvinge udlejer/bestyrelsen
i Retten og tvinge dem til oplyse klagerens identitet fra vidnestolen.

Hvis man ikke er enig i klagen, bør man altid protesterer. Hvis
temperementet er til det, kan man også svare med et kort brev, hvor
man protesterer mod den meddelte advarsel, og hvor man anfører, at man
vil forfølge sagen ved at anlægge en injuriesag, hvis udlejer /
bestyrelsen ikke frafalder klagen.

Teoretisk set kan man indgive politianmeldelse, hvis man bliver udsat
for anonyme injurier, men det er en dårlig ide, da Politiet ikke kan
lide den slags sager, og udlejer/bestyrelse alligevel ikke har pligt
til at besvare Politiet sprøgsmål.

Derfor er eneste farvare vej at anlægge injuriesag sammen med en
advokat.

En mindre dyr mulighed er blot at at vente, til bestyrelsen anlægger
retssag om opsigelsen af brugsretten til din bolig. Så kan man stille
spørgsmål om klagerens identitet, som bestyrelsen fra vidnestolen har
pligt til at svare.

"Jeg protesterer mod Deres klage dateret xx.xx.xx af den grund at jeg
finder klagen uberettiget. Jeg mener, at den i klagen indeholdte
sigtelse for støjende adfærd er en krænkelse af min ære, og jeg skal
anmode Dem om at tilbagekalde denne sigtelse.

Jeg skal endvidere udbede mig oplysning om klagerens identitet af den
grund, at jeg agter at anlægge injuriesag mod klageren.

Såfremt jeg ikke hører fra Dem inden ti dage fra d.d., agter jeg uden
yderligere varsel at anlægge injuriesag mod Dem med påstand om
mortifikation."

Med venlig Hilsen,
Ulrik Guldbæk
Fatah Rekurs K/S

Fra : Digit

Dato : 23-11-02 16:53

"Ulrik Guldbæk" ræsonnerede, og skrev d. 23 nov 2002:

klip [et meget grundigt svar]

Hold da ferie Ulrik G. .. Det var godtnok et grundigt svar

> [...]
> retssag om opsigelsen af brugsretten til din bolig. Så kan man stille
> spørgsmål om klagerens identitet, som bestyrelsen fra vidnestolen har

Sagen kommer forhåbenligt slet ikke så langt som til domstolene (det er
også et førstegangstilfælde det der klages over).

> [...]
>
> Såfremt jeg ikke hører fra Dem inden ti dage fra d.d., agter jeg uden
> yderligere varsel at anlægge injuriesag mod Dem med påstand om

Du har simpelthen skrevet brevet for mig.. Jeg siger mange tak for dit
fyldestgørende(!) svar.

Fortsat god weekend.