Nogen der har erfaringer med at indspille ~
Fra : Claus \"BonZo\" Jako~

Dato : 22-11-02 12:45

Hej Gruppe !!!

Da jeg står og skal i studiet med mit band, mangler jeg et par gode råd, da
jeg har svært ved at blive tilfreds med min lyd når vi indspiller.
Jeg spiller bas i et Hard Rock/Metal band, men har problemer med at min lyd
er for tynd, selvom vi stemmer 3 halve toner ned.

Jeg har et Hartke 7500 anlæg, med e (15") og et (4x10") kabinet.

Vil det give noget at indspille min bas på 2 spor, hvor jeg indspiller min
(15") med en stortromme mic. og min (4x10) med en alm. mic. ?

Håber på hurtige svar fra eksperterne.

Fra : Ricki

Dato : 22-11-02 13:15

Webfabrikken
"Claus "BonZo" Jakobsen" <bonzo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil det give noget at indspille min bas på 2 spor, hvor jeg indspiller min
> (15") med en stortromme mic. og min (4x10) med en alm. mic. ?

Hej Claus,

Først og fremmest skal du ikke indspille via dit bas-anlæg. Det anlæg du har
lyder godt, men der er ingen grund til at gå igennem dette, da det ikke er
en rør-top. Kør din bas direkte i pulten via evt. en rør-linedriver eller
rør-forforstærker og sæt så kompressor på ( ikke for meget ). Sørg for at
fjerne det meste af toppen på lyden, så man ikke kan høre sådan noget som
strenge-snær og klikket fra dit attack. Live kan det godt lyde fedt med top
på bassen, men i studiet træder det bare frem som mislyde, syn's jeg.
Dernæst kan du sørge for at booste lyden lidt omkring 250hz; det giver lidt
liv til bunden.

Med venlig hilsen
Ricki

Fra : spæf

Dato : 22-11-02 17:11

> [...]
har
> lyder godt, men der er ingen grund til at gå igennem dette, da det ikke er

Hvis han synes at hans lyd via anlægget er fed, hvorfor skal han så ikke
bruge den? Om en forstærker er med rør eller ej, har da ikke så meget med
lydkvalitet at gøre, men mere med smag.

Når det så er sagt, så er det absolut ikke nogen dårlig ide at bruge en
rørpreamp/line driver til at gå direkte i pulten med.
Du kan så bruge dit 2. spor til en mikrofon. Det burde ikke være nødvendigt
med en ekstra mikrofon til 15". Lyden derfra er så rundstrålende at den nok
skal komme med. Men prøv evt. at eksperimentere med placering at mikrofonen
ifh. til kabinetterne.

Og sørg så for guds skyld at bruge en god mikrofon. Hvis du tager en SM58
eller lign., så kommer du til at eq'e som en sindssyg, og højst sandsynligt
uden at blive helt tilfreds.
Selv kan jeg anbefale Neumann KM184, den er ikke specielt dyr, ca. 6.000,-,
til gengæld kan den bruges til næsten alt.
Jeg har aldrig brugt den på en el-bas, men flere gange på kontrabasser og
celloer. Jeg bruger næsten ikke min eq, med denne mikrofon. Man sætter den
til og så lyder den pissegodt.

Håber det kan bruges til noget.

spæf

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 23-11-02 23:00

> [...]
har
> lyder godt, men der er ingen grund til at gå igennem dette, da det ikke er

Hvad er det for noget bæ at fyre af??? rør-top???

Hvis Claus' basanlæg lyder godt skal han da NETOP indspille gennem dette.
Stil dig foran kabinetterne, hold dig for det ene øre og find det sted hvor
det lyder bedst stil en mikrofon der. Mikrofonvalget er meget vigtigt, men
det er et spørgsmål om at prøve sig frem med de muligheder der nu engang er.
Det kunne være Neumann M147, Soundelux U195, Audio Technica AT4051,
Sennheiser MD421, AKG D12E, AKG D112, Audio Technica AT4033 etc... Det er
nogen af mine første valg.
Du kunne også closemike kabinetterne med evt. to MD421'ere (eller
D12E/D112). Én på bunden og én på toppen. Rod lidt rund med placeringen af
mikrofonerne da selv 1/2 cm kan gøre MEGET stor forskel. Prøv at blende
faserne. Hvis bunden forsvinder - flip fasen på den sidstnævnte mic.
Prøv også at køre et DI-signal (linedriver) direkte til pulten eller til en
outboard preamp. FUCK rør'ne. Det er F$?£ING ligegyldigt om der er rør eller
ej hvis det ikke lyder som det skal! Hvis der står dbx, ART, Behringer el.
lign. på 'rør'-preampen så brug et beton-rør istedet. En solid-state preamp
virker sandsynligvist mindst ligeså godt som en rør-pre.
Prøv igen at blend signalerne. Det der ikke lyder godt.... - det lader du
bare være med at bruge.
Lige en notits om compressorer:
I stedet for at inserte en comp så prøv at splitte signalet i to og
komprimér det ene og lad det andet være i fred. Så beholder du alle
transienterne samtidigt med at du "feder" bassen op.

Held og lykke

/torsten/

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 23-11-02 23:02

Iøvrigt burde du stille spørgsmålet i det rette forum:

dk.kultur.musik.produktion

/torsten/

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 24-11-02 17:56

"Ricki" <webfabrikken@ryeuir7fyujpc.dk> skrev i

> [...]
> mislyde, syn's jeg. Dernæst kan du sørge for at booste lyden
> lidt omkring 250hz; det giver lidt liv til bunden.

I don't believe this !!!

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <hhtp://salg.4952.dk>

Fra : WiZ

Dato : 25-11-02 14:52

Jeg har haft temmelig gode erfaringer med at tage et linesignal OG signalet
fra en opstillet mikrofon og mixe dem sammen. Det var et eksperiment - og
det virkede! Derudover synes jeg, at nogle 15'ere er en anelse langsomme, så
pas på med at mike dén! Den kan dog være en klar fordel, hvis I spiller
musik, der kræver en god 'ond bund'!

Hygge...