NFO og MCO
Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 10:35

Jeg snipper lige et svar fra Lars i Dansbjergtråden:

"Og så for at slå to svar sammen, vil jeg da erklære mig enig med dem,
der siger at dine visioner om en kat stemmer mest overens med Maine
Coon. Der er i hvert fald nogle punkter, en skovkat ikke kan kvalificere
sig til. Og på den måde bliver Dansbjerg jo inderligt ligegyldige....."

Jeg må indrømme jeg ikke helt forstår den kæmpe forskel mellem de 2. Jeg kan
SE forskel, men hvis jeg læser diverse beskrivelser, også fra dem som har
begge racer, så synes jeg det er næsten samme surdej bare med forskellige
ord. For mig virker forskellen mellem de 2 racer ikke større end forskellene
mellem 2 vilkårlige huskatte fx. Og indenfor hver race kan man finde
individer som er hhv. reserverede eller sociale. Fjollede eller rolige. Osv.

:Pia

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 22-11-02 11:04

Enig. Jeg synes heller ikke, at det er så hysterisk stor en forskel, der er
mellem MCO og NFO, men som i hvert fald jeg skrev: Jeg er nok forudindtaget
). Der *er* forskel - det synes jeg bestemt, at jeg kan mærke, når jeg
besøger skovkattefolk, men lige på stående fod vil jeg ikke påtage mig
ligefrem at sætte ord på...det ville jeg måske kunne, hvis jeg først havde
prøvet selv at have en skovkat .

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-11-02 11:06

Lisbeth Christensen wrote:
> [...]
> jeg ikke påtage mig ligefrem at sætte ord på...det ville jeg måske
> kunne, hvis jeg først havde prøvet selv at have en skovkat .

hvis jeg tænker på de beskrivelser jeg fandt frem i går så er der _en_ meget
kraftig forskel.....
nemlig den at MCO gerne er jordbunden ( helst jager på jorden, og er lidt
sindig) og skovkatten ikke holder sig til bage for at drøne rundt i højderne
( tage den ned ad stammen med hovedet først)....

nu har jeg kun mødt racerne IRL meget kort, og kan egentlig ikke sige om det
passer.... hvad siger i der har disse skønne missere?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 22-11-02 11:05

> [...]
> mellem 2 vilkårlige huskatte fx. Og indenfor hver race kan man finde
> individer som er hhv. reserverede eller sociale. Fjollede eller rolige.

Hej Pia.
Som skovkatteejer tænkte jeg, lige som Lars, også straks "MCO", da jeg læste
Helles ønskeseddel:
"Min drømmekat:
Kærlig, kælen, renlig, legesyg, fræk, drillende, flot af udseende, lang blød
pels - semi eller helt lang.,nysgerrig, stærk, omsorgfuld, følger ejer,
hjælper til...."

Der findes da kælne skovkatte, alle katte er frække i en eller anden grad
osv., men det er altså ikke træk, som (efter min erfaring) er generelt
fremherskende hos skovkatte (altså noget der adskiller racen fra andre). Det
er det derimod hos MCO. Alle MCO-opdrættere omtaler også deres kattes lyst
til at "hjælpe til", og selv om min Emily da gerne hjælper med at rede seng,
så tror jeg altså ikke, det kommer på højde med MCO'erne.
Det eneste punkt, hvor jeg synes Helles liste klart siger NFO, er det med
"flot af udseende" *GGGG*

Mvh. Else - der vandt i radioprogammet Danmarksmester i går og derfor
skal i finalen i dag - så send gerne en venlig tanke mellem kl. 13 og 14 *S*

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 11:29

> [...]
blød
> pels - semi eller helt lang.,nysgerrig, stærk, omsorgfuld, følger ejer,

Dvs en skovkat ikke er legesyg, drillende, nysgerrig?

Ellers er det primært det med oppe eller nede samt graden af
kælenhed/afhængighed af ejer som jeg kan se kunne være forskellen.

:Pia

Fra : Lars Dahl

Dato : 22-11-02 11:19

> [...]
> mellem 2 vilkårlige huskatte fx. Og indenfor hver race kan man finde
> individer som er hhv. reserverede eller sociale. Fjollede eller rolige. Osv.

Hej Pia.

Selvfølgelig vil man kunne finde NFOer der svarer ret godt til det,
Helle ønsker sig - og MCOer der ikke gør. Jeg skrev som jeg gjorde, ud
fra en generel betragtning af de to racer.
Primært falder jeg over at Helle vil ha' en kat der er kærlig og kælen.
Alle katte kvalificerer sig i et eller andet omfang her, men jeg vil
nærmere kalde skovkatten for social og hyggelig (når det passer den) - i
modsætning til coonen som _er_ kærlig og kælen.
Helle ønsker sig også en kat som følger sin ejer og som "hjælper til".
Skovkatten sørger for at vide, hvor dens menneske er - og "dens
menneske" skal tages helt bogstaveligt, da skovkatten har en tendens til
at vælge et favoritmenneske, og det er absolut ikke altid det menneske,
der betragter katten som sin. Den "hjælper til" i ny og næ, men normalt
kun når det er mest ubelejligt *S*. Coonen følger i meget højere grad
sin familie, simpelthen fordi den er mere nysgerrig - hvad Helle også
ønsker sig - og vil meget gerne hjælpe med stort set alt. Alt i alt er
skovkatten mere "tilbagelænet" og uafhængig, mens Coonen - iflg. en
MCO-opdrætter - "vel nok mest er en skovkattekilling, der aldrig er
blevet voksen".

Med venlig hilsen
Lars Dahl
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 22-11-02 14:48

Lars Dahl wrote:
> [...]
> nærmere kalde skovkatten for social og hyggelig (når det passer den) - i
> modsætning til coonen som _er_ kærlig og kælen.

[jeg har snippet en del selv om jeg er enig i resten også]

Vi har både MCO og NFO, og jeg er helt enig med Lars ud fra mine
erfaringer med vores katte.
Skovkattene er bla. markant mere reserverede og overvåger mere, når
Maine Coonerne er kontaktsøgende og hjælper til.

KNUS

Jesper

--
http://Garion.dk
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 22-11-02 11:25

Pia J skriver:

> [...]
> mellem 2 vilkårlige huskatte fx. Og indenfor hver race kan man finde
> individer som er hhv. reserverede eller sociale. Fjollede eller rolige. Osv.

Ja, *suk*, er helt enig. Og for at gøre forvirringen komplet, hvad så med den
russiske (skov)kat?? Jeg kender kun den russiske fra udstillinger og billeder,
men ved stort set intet om temperament, adfærd. Jeg har jo virkeligt forelsket
mig i denne race, og hvis jeg engang skulle prøve at opdrætte, ja så tror jeg
det skal være den. Men, de er jo ikke just almindelige herhjemme, jeg har da i
hvert fald aldrig set en til danske udstillinger. Så det ville jo være den
"lette" løsning at slå sig på MCO eller NFO.

Nå, med vores nuværende store kastrat-besætning reddet fra diverse grumme
skæbner, så fortoner killingedrømmene sig desværre ud i det fjerne. Til gengæld
er der måske tid til at finde ud af noget mere om MCO/NFO/SIB forskellene?

Anyone?

Hilsen Dorthe ( - og NFO Sidse der spiser, og spiser og spiser... på anden uge
nu! )

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-11-02 11:40

Dorthe Prip Lahrmann wrote:
> [...]
> grumme skæbner, så fortoner killingedrømmene sig desværre ud i det
> fjerne. Til gengæld er der måske tid til at finde ud af noget mere om

surfede lige lidt og fandt denne side...

http://www.breedlist.com

hvor der er om SIB her : http://www.breedlist.com/siberian-breeders.html
der står dette om dens træk : Siberians are a loyal, friendly,
semi-longhaired breed. They make great companions. Siberians are not an
extreemly vocal breed, they express themselves with a soft chirping. They
have thick undercoats that require minimal grooming. They are non-allergenic
to most people who exhibit allergies to other cats. Their personalities are
often refered to as dog like and do in fact exhibit protective qualities.
They are accepted in all color paterns, the most common being the brown
classic or brown mackerel. The Siberian is slow to mature, taking five years
to reach full maturity.

og her er et link til en engelsk opdrætter :
http://catreba-felines.freeservers.com/

hvor de skriver : MEET MY SIBERIAN KITTENS, ARRIVING IN THE UK SOON
The Siberian Cat has been likened to Norwegian Forest Cats & Maine Coons. As
with the other two natural breeds, the Siberian is a large natural breed but
here the resemblance ends. The NFC head can be thought of as triangular, the
MC head as rectangular but the Siberian head is broad and can be thought of
more in terms of circles. The head should be broad, and in good proportion
to the body. The forehead is domed, the nose is exactly the same width from
the bridge to the nose leather. the cheekbones, broad and low set, eyes
level, oval but almost round. Ears are medium size, rounded, set wide apart.
the body is medium/large to large, (males larger than females), rectangular,
not too long, neck is short & strong, chest broad, legs in proportion to
body, medium length, feet large, strong, rounded & tufted. The tail not too
long or too short, broad at the base and not too pointed at the tip, not to
reach beyond withers

her er også nogle billeder, og jeg kan helt ærligt godt se forskellen mellem
NFO, MCO og SIB på disse billeder.... beskrivelsen af hovederne rammer plet
synes jeg.....

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 22-11-02 13:14

Sabina Hertzum skriver:

> surfede lige lidt og fandt denne side...
> http://www.breedlist.com
> og her er et link til en engelsk opdrætter :
> http://catreba-felines.freeservers.com/

Hej Sabina!
Tak for nogle rigtigt gode links, og nogle dejlige billeder. Ja, jeg kan godt se
hvad de mener med hovedet. Indtil nu har jeg mest kigget på russiske sider, og
ofte hakket mig igennem russisk tekst. Tror jeg skal til at kigge lidt mere på
de engelske sider *smil*.
Hilsen Dorthe

Fra : Pernille Scharff

Dato : 22-11-02 11:43

Hej Pia og I andre,

der er jo kommet mange gode kommentarer, men her er et par af de detaljer
som jeg har observeret på mine eksemplarer:

MCO er mere "umiddelbare" og mere "barnlige" - netop killingeagtige. De
hilser gerne på fremmede og går glad i krig med hvadsomhelst. NFO vil gerne
se folk lidt an og er netop mere "en persons kat". Men MCO kan nu også
foretrække en person - begge vores MCO er helt klart Jespers, selv om jeg
også du'r i en snæver vending...

NFO er mere elegante og bevæger sig netop i højden, mens MCO helt ærligt er
nogle værre klovne somme tider. Hvis en af mine NFO skal jagte en papirsdims
i snor, så springer de elegant efter den og fanger den med forpoterne. MCO
tager tilløb og kaster sig efter byttet, kurer henad gulvet og rammer som
regel en væg eller et møbel. Og så ser de sig om efter byttet som de enten
ramte helt ved siden af eller sidder på *G*.

MCO hjælper med alting altid...og man skal evig og altid pille katte ud af
skuffer og skabe, ned fra bordet, hale kattepoter op af gryder og trække
kattesnuder væk fra "spændende" ting. Ens vasketøj og burgardiner bliver
"slået ihjel" og hvis man skal flytte noget med en ledning skal man dæl'me
skynde sig... NFO holder øje med hvad vi laver, men de er ikke helt så
"hjælpsomme" - selv om de altså er både sociale og hyggelige. Til gengæld
klatrer de op på alting - og ind i alting, jeg har ikke tal på hvor mange
gange jeg har pillet Polgara ud fra bogreolen hvor hun altid smuttede ind
BAG bøgerne! Og ud fra køkkenskabene...

Mine NFO er altædende, MCO'erne er lidt mere kritiske. Men det kan jo være
et tilfælde. Og alle fire snakker glad og gerne og meget, selv om man godt
kan høre at Choko har boet sammen med en siameser *grin*. Med hensyn til
kæleriet så har jeg en "jeg kæler kun når jeg har lyst"-MCO, en skøde-MCO,
en "jeg har ikke tid til at kæle lige nu"-NFO og en "verdens største
kælepotte"-NFO, så det man vist ikke lave så meget statistik på!

/Pernille

Fra : Pia J

Dato : 22-11-02 11:50

Jamen det lyder da, som om jeg er faldet for den rigtige race... Jeg gider
ikke have katte der kravler i tapet og gardiner, og de må gerne være
klovnede. Desuden kunne jeg lige se mig selv desperat rende ud og købe den
ene kat efter den anden som så foretrak min mand, der er hamrende ligeglad
og ikke gider.... :)

(men hans mave er dejlig varm og blød at sove på siger de små halvcoons...
shhh)

:Pia & bamserne, som flader deres egne tykke maver ud på gulvet foran
brændeovnen

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-11-02 14:24

Rigtig godt beskrevet, Pernille! Selvom jeg ikke har sjov-katte, møder jeg
dem da engang imellem, og jeg vil sige at de 2 racer er altså forskellige af
sind.

Pernille.Og alle fire snakker glad og gerne og meget, selv om man godt
> kan høre at Choko har boet sammen med en siameser *grin*

Aner ikke hvad du snakker om *GRIN*

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Birgitte

Dato : 22-11-02 16:35

"Pernille Scharff" <nospam2@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en "jeg har ikke tid til at kæle lige nu"-NFO og en "verdens største
> kælepotte"-NFO, så det man vist ikke lave så meget statistik på!

Jeg kan kun give Pernille ret,- som opdrætter af både NFO og MCO ser jeg jo
kattene i alle alders stadier
NFO 'en elsker højder, men er samtidig en meget elegangt kat, som ikke
skubber, maser eller flytter rundt på ting, hvor MCO er som killing hele
livet igennem.
Eks: Jeg fortæller altid i korte træk forskellen til kilingekøbere, forstil
dig et sofabord, med 1 glas champange på;

1. Sæt 10 NFO på bordet og glasset vil blive stående...
2. Sæt 1 MCO på bordet og du er sikker på glasset er væltet...

MCO killinger kan ikke gå de løber......
NFO killinger kan gå....

MCO katte er kærlige meget snakkende, hjælpsomme med både madlavning og
tøjsortering til vask og andre daglige gøremål, de kan ikke høre altså
nysgerrige som små børn, og de har lidt af et "ejerfornemmelses gen", De
stjæler og gemmer, alt fra smykker, nøgler, kuglepenne osv... Har sine helt
egne meninger om hvordan tingene skal gøres...

NFO katte er observerende, kærlige, kloge, rolige elegante og meget
lærenemme, den ved godt at der også nok skal blive tid til kæl til den.
NFO'en plejer at finde de ting MCO har gemt
Lære hurtigt husregler at kende og lure dig ofte af med hvordan tingene skal
gøres, det være tænde/slukke lyset, åbne/lukke skuffer eller skabe...

Dette var blot min observation af nogle af de forskelle der er mellem NFO og
MCO, der er mange flere forskelle, dette er blot et udpluk, og selvfølgelig
er der afvigelser, Gonzo jeg har gående en 6 mdr NFO killing, som dog
flytter til Louise Viborg imorgen, har MCO nykker han stjæler med alle
fire, han tigger, han driller, han henter ting til de andre MCO killinger,
ting de ikke tør hente pga højder *S*
Han er jaloux, har ejerfornemmelse og eneret på kærtegn
Men han er en lækker og fantastisk killing, og vi elsker ham rigtig meget.
Glæd dig Louise
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 22-11-02 17:58

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> 1. Sæt 10 NFO på bordet og glasset vil blive stående...
> 2. Sæt 1 MCO på bordet og du er sikker på glasset er væltet...
>
> MCO killinger kan ikke gå de løber......
> NFO killinger kan gå....

Aaargh! - gælder det også for NFO killinger/ungdyr? For i så fald er især
Aurora mere Maine Coon end skovkat (hmm, Lars, er der noget, du ikke har
fortalt mig? *G*)

Mvh.Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Birgitte

Dato : 22-11-02 18:50

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Aurora mere Maine Coon end skovkat (hmm, Lars, er der noget, du ikke har

Hej Else
Jeg har nu også tumpede NFO katte og MCO katte der godt kan styre sin
motorik, men taget i snit ud fra mine katte, må jeg nok stå ved mine ord.
Vi er jo også med selv til at forme katten, som vi gerne selv vil have den.
Vi avler utrolig meget på sundhed og temperament, vi mener mener det er
primært vigtig.
I vores hjem er intet forbudt, de må være overalt, pånær når der bliver
lavet mad og når vi spiser, så er det bandlyst at katte må være på bordet.
I andre hjem er dette tilladt, og igen andre steder, er der forbud om at
være på borde overhovedet.
Så jeg tror nu nok, at vi selv er lidt medbestemmende i formningen af vores
katte.
Der ligger så visse ting der er nedavet i generne, og det er nok vært at
ændre på.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Ida

Dato : 22-11-02 20:30

Vi kan meget hurtigt blive enige om, at MCOs ikke er de mest elegante dyr i
verden, men om de er klodsede eller udspekulerede ved jeg snart ikke *G*
Jeg har en (1 ! ) vase ud af ca 15 tilbage : når kæresten kommer troppende
med roser, så er den 100% sikker, at næste dags morgen, så ligger vasen i
1000 stykker på gulvet og det er lige meget hvor pokker jeg sætter den af
sikre steder.. monstro de små bavianer lider af jalousi ? ;-P

Ida
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Lars Dahl

Dato : 22-11-02 19:03

> [...]
> Aurora mere Maine Coon end skovkat (hmm, Lars, er der noget, du ikke har

Naaj! Men der er måske visse ting jeg ikke har sagt så højt *G*.

Aurora _er_ skam skovkat, og iflg. din hjemmeside oven i købet langt
mere end de fleste, når det gælder valg af favoritmenneske *S*. I øvrigt
står der jo også at de _kan_ gå - og det har jeg da set dem begge gøre.
Hvordan de gebærder sig med et glas Champagne ved jeg ikke, men det var
måske værd at undersøge??

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 22-11-02 20:15

"Lars Dahl" <ldahlKATTE@BAKKEjubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> står der jo også at de _kan_ gå - og det har jeg da set dem begge gøre.
> Hvordan de gebærder sig med et glas Champagne ved jeg ikke, men det var

Næh tak, ikke efter at have set, hvad hun kan gøre med urtepotterne! *GG*

Og nej Birgitte, de får skam ikke lov til at gå på bordene hos os - men der
er da osse rigeligt at rive ned fra vindueskarmene *GG*

Men jeg synes nu, det virker som om de bliver bedre og bedre til _ikke_ at
rive ting ned. Det var derfor jeg spurgte, om din karakteristik gik på
voksne katte, eller om den også omfattede killinger.

Mvh. Else.
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-11-02 17:38

Hej Birgitte!
Jo jo, det skal nok blive sjovt
Tænk, nu er der under 13 timer til I kommer Som jeg sagde i
telefonen, så bliver jeg hjemme fra udstillingen og nusser Gonzo hele
dagen *G* Ej, det bliver en travl udstilling, så den dag går nok hurtigt

Måske vi skal til at flytte en masse ting inden Gonzo gør det *G*

Knus fra Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

> [...]
> Han er jaloux, har ejerfornemmelse og eneret på kærtegn
> Men han er en lækker og fantastisk killing, og vi elsker ham rigtig meget.

Med venlig hilsen
Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Britt Johannesen

Dato : 22-11-02 17:52

Hej Pia

Kender desværre ikke så meget til NFO'er, men har selv to MCO'er. Og
beskrivelsen: kælne, legesyge, med i alt - og jeg mener alt - samt lettere
klodsede -tjaa, det sker da, at de rammer en stol et bord el. lign. -
Beskrivelsen passer i hvert i fald godt på begge mine :)
Mht. til højder og MCO'er, så er begge mine meget glade for højde steder og
klatre gerne højt oppe, faktisk bruger den ene af mine meget tid på min
kærestes skuldre, hvor de så går rundt og kigge på ting - mens der spindes
på livet løs -
Så igen afhænger det nok af katten, mere end racen. Jeg har en skøde/velcro
kat og en som ligger ved siden af os.
NFO killiger som aldrig er blevet voksne lyder som et godt bud i mine øre :)

Held og lykke med det
mv
Britt