install af mac os X
Fra : Thomas

Dato : 21-11-02 22:25

Hej,

jeg har nu anskaffet mig en mac os X, og da jeg idag skulle installere denne
gik min cube i baglås.
Det er (vistnok) meningen at man skal pege på cdrom drevet som startdisk,
men denne mulighed har jeg ikke. Jeg har kun mulighed for at vælge de
partitioner på harddisken hvor mac os 9.2 ligger installeret.

Jeg har prøvet at kigge på nettet efter hjælp dog uden held. Et sted skrev
de at jeg fik denne fejl (-2) pga. at mit cdrom drev er et "slave"-drev.
Jeg ændrede straks jumperne på cdrom drevet, med det resultat at maskinen
ikke kunne boote.

Jeg har også prøvet at holde c-tasten nede når jeg bootede men heller ikke
her kunne jeg installere cd'en men os X.

Er der andre der har haft lignende problem?

Mvh

Thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 21-11-02 23:18

Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> her kunne jeg installere cd'en men os X.
>
> Er der andre der har haft lignende problem?

har du prøvet det helt simple, at sætte cd'en i Cuben (som er i OS 9) og
trykke på install OS X, så skal du blot følge vejledningen...
(stil jumperne tilbage først)

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 19:16

> har du prøvet det helt simple, at sætte cd'en i Cuben (som er i OS 9) og
> trykke på install OS X, så skal du blot følge vejledningen...
> (stil jumperne tilbage først)

Jeps det er også prøvet. Jeg kan dog se at andre også har haft problemer.
Dette link fandt jeg på Apple's hjemmeside:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106728&SaveKCWindowURL=http%3
A%2F%2Fkbase.info.apple.com%2Fcgi-bin%2FWebObjects%2Fkbase.woa%2Fwa%2FSaveKC
ToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&ra
ndomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|158354153

Mvh.

Thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 22-11-02 19:38

> [...]
> ToHomePage&searchMode=Expert&kbhost=kbase.info.apple.com&showButton=false&ra
> ndomValue=100&showSurvey=false&sessionID=anonymous|158354153

men hvem har lavet dit cd drive om til slave ? og checket du at det var
sådan i Apple systemprofile ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 20:04

Hej Michael,

nu har jeg mit cd/dvd drev som master og min harddisk som slave. Altså
Ide0 -> cd/dvd drev og Ide1-> harddisk. Dette har heller ikke hjulpet på min
installering af os X. Skuffende nok - så må jeg nok konstatere at det ikke
er muligt at installere det operativsystem som netop var grunden til at jeg
købte en Apple computer

Mvh

Thomas

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 20:48

> [...]

> er muligt at installere det operativsystem som netop var grunden til at jeg

Selvfølgelig kan OS X installeres på din computer. Men hvorfor var dit
cd/dvd drev sat til slave? Det er ikke nok at sætte drevet tilbage som
master, noget andet som f.eks harddisken skal også sætte som slave.

Har du checket om du har den sidste nye firmware?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 21:16

> [...]
> master, noget andet som f.eks harddisken skal også sætte som slave.
>
> Har du checket om du har den sidste nye firmware?

Jep, sidste nye firmware er installere såvidt jeg husker er det x.x.19.
Jeg har naturligvis sat mit harddisk drev til slave (da jeg havde
cdrom-drevet som master). Nu er jeg ved at sætte det tilbage til den
oprindelige konfiguration (cd-rom -> slave og harddisk -> master).

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 21:27

> [...]

> cdrom-drevet som master). Nu er jeg ved at sætte det tilbage til den
> oprindelige konfiguration (cd-rom -> slave og harddisk -> master).

Dvs du opgiver at få lagt OS X på dyret!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 21:25

ja og bytter computeren til en pakke tyggegummi.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-11-02 23:46

Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeps det er også prøvet. Jeg kan dog se at andre også har haft problemer.
> Dette link fandt jeg på Apple's hjemmeside:

Hvor mange IDE busser er der i en cube - 2??

Hvis der kun er 1 er der vel kun en opsætning der dur = HDD som master
og cd-rom drev som slave.

Martin

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 23:52

> Hvor mange IDE busser er der i en cube - 2??
>
> Hvis der kun er 1 er der vel kun en opsætning der dur = HDD som master
> og cd-rom drev som slave.

Der er kun een IDE bus såvidt jeg lige kan se.
Og du har fuldkommen ret i at harddisken skal være master og cd-rom skal
være slave.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-11-02 11:46

> Der er kun een IDE bus såvidt jeg lige kan se.
> Og du har fuldkommen ret i at harddisken skal være master og cd-rom skal
> være slave.

I følge det dokument du selv har postet et link til fremgår det da
ganske klart at det skal være omvendt.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas

Dato : 23-11-02 16:54

> I følge det dokument du selv har postet et link til fremgår det da
> ganske klart at det skal være omvendt.

Enig - derfor har jeg også prøvet det. Men heller ikke det virkede.

Mvh

Thomas

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 23-11-02 18:00

> Enig - derfor har jeg også prøvet det. Men heller ikke det virkede.

Ok. Hvad sker der mere nøjagtigt når du booter med c tasten? Hvad når du
booter med alt tasten? Kan du boote fra din Mac OS 9 CD? Hvad er det for
en Mac OS X disk du har?

Er du sikker på at maskinen kun har en ide-bus? Sidder dvd-drevet og
harddisken på samme kabel? Min Powerbook G4 har 2 selvom det ikke burde
være nødvendigt!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas

Dato : 23-11-02 19:41

> Ok. Hvad sker der mere nøjagtigt når du booter med c tasten? Hvad når du
> booter med alt tasten? Kan du boote fra din Mac OS 9 CD? Hvad er det for
> en Mac OS X disk du har?

Når jeg booter med C-tasten så sker der ikke noget. Så bootes der bare op
som normalt. Men når jeg benytte alt-tasten så kan jeg vælge partition (i
mit tilfælde kun et). Men for skæg prøvede jeg at tilbagekopiere mac os 9.1
fra CD-rommen som fulgte med - og der var ingen problemer med at boote fra
CD'en. Da jeg efterfølgende gik ind i Startup Disk stod cd-rom drevet som
default til at være start up disk. Mystisk!

> Er du sikker på at maskinen kun har en ide-bus? Sidder dvd-drevet og
> harddisken på samme kabel? Min Powerbook G4 har 2 selvom det ikke burde
> være nødvendigt!

hmm..ved det faktisk ikke. Har ikke rigtig mod på at åbne maskinen lige nu
og her. Men det kan være at jeg prøver det lidt senere.

Mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 23-11-02 16:54

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-11-02 23:37

> I følge det dokument du selv har postet et link til fremgår det da
> ganske klart at det skal være omvendt.

Som jeg læser Apples beskrivelse, så gælder det kun hvis en ekstra HDD
sat på IDE bus nr. 2 og dertil sat et cd-rom drev som slave. Det må
altså være en towermodel der skrives om. Derfor skriver de til sidst:

Note: You should not change your Apple-installed disc drive to ATA ID 1
(slave mode) when adding other ATA devices.

Men det er noget forvirende noget.

Martin

Fra : Thomas

Dato : 23-11-02 23:35

> Note: You should not change your Apple-installed disc drive to ATA ID 1
> (slave mode) when adding other ATA devices.
>
> Men det er noget forvirende noget.

Ja..det kan jeg kun give dig ret i
Men jeg tror nu at Rene Frej's indlæg omkring fejl på CD'en kan være årsag
til problemet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-11-02 20:13

> [...]

> men denne mulighed har jeg ikke. Jeg har kun mulighed for at vælge de
> partitioner på harddisken hvor mac os 9.2 ligger installeret.

Du har sat Mac OS X disken i, når du frstøger dette, ik'?

> [...]
> Jeg ændrede straks jumperne på cdrom drevet, med det resultat at maskinen

Hvordan ved du, om det skylde at drevet var slave?

> Jeg har også prøvet at holde c-tasten nede når jeg bootede men heller ikke
> her kunne jeg installere cd'en men os X.

Det _er_ en original disk, ik'? Jeg har selv prøvet med en kopi jeg
hentede fra nettet (det var en 10.0) og den funkede ikke. Det kan dog
godt lade sig gøre viste det sig bagefter, men jeg fik alligevel en
original og den virker

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 23-11-02 22:21

Hej Rene,

> Du har sat Mac OS X disken i, når du frstøger dette, ik'?

Jeps.

> Hvordan ved du, om det skylde at drevet var slave?

Jeg læste om det i på Apple's sider. Jeg har vist tidligere postet linket.

> [...]
> hentede fra nettet (det var en 10.0) og den funkede ikke. Det kan dog
> godt lade sig gøre viste det sig bagefter, men jeg fik alligevel en

Nix. Det er faktisk en kopi. Ærgerligt nok har jeg mistet den originale CD.
Det kan godt være at det vil virke med original CD - men da jeg ikke har
været sikker om jeg vil køre linux eller os X ville jeg føst lige se os X an
før jeg investerer.

Jeg takker for dit indlæg Rene. Igår aftes (efter at have brugt adskillige
timer på at fixe problemet) var jeg lidt negativ, over at jeg ikke kunne
installere. Men som sagt er meget grøn i mac verdenen. Med dine erfaringer
er der da håb forude for at jeg faktisk kan køre os X.

Mvh
Thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-11-02 23:37

Thomas <thlu@vip.cybercity.dk> wrote:

> Med dine erfaringer
> er der da håb forude for at jeg faktisk kan køre os X.

Der er ingen tvivl om at den kan køre med OS X. Enten er der en
hardwarefejl i din Cube eller også er det noget med din kopi af OS X der
ikke virker.

Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-11-02 01:29

> [...]

> installere. Men som sagt er meget grøn i mac verdenen. Med dine erfaringer
> er der da håb forude for at jeg faktisk kan køre os X.

Cuben kan sagtens køre OS X og det har jeg gjort i halvandet år, lige
indtil jeg købte min nye PowerMac. Det kører ganske fint på Cuben og
deeeejligt lydløst...

Mht. om du skal køre Linux eller OS X, så afhænger det jo meget af, hvad
du vil opnå. Hvis du vil nyde godt af Mac'ens brugervenlighed og fancy
brugerflade, så er OS X det rette valg. Med dens underliggende BSD er
der rig mulighed for at køre mange af de traditionelle Unix programmer.
Specielt projektet Fink (http://fink.sourceforge.net/) har
pakkeløsninger til rigtigt mange programmer.

Hvis du vil køre Linux, så synes jeg lige så godt, at du kan købe en
billig PC'er, da du her får adgang til mange flere programmer, da ikke
alt er klar til PowerPC udgaverne af Linux. Specielt de lidt større
projekter som StarOffice findes ikke til PowerPC.

Jeg har nu brugt OS X siden maj sidste år og har aldrig set tilbage. Jeg
bruger til dagligt OS 9 på arbejdet, men det er pga. kompatibilitet med
grafiske programmer og jeg vil aldrig nogensinde bruge det herhjemme.
Min Cube var måske bootet 5 gange i OS 9 og min nye PowerMac har aldrig
prøve det. Du skylder dog dig selv at starte med OS X 10.2, da den er
lidt mere spændende end de ældre versioner.

Fra : Thomas

Dato : 24-11-02 20:47

> [...]

> prøve det. Du skylder dog dig selv at starte med OS X 10.2, da den er
> lidt mere spændende end de ældre versioner.

Rene - det ser ud til at du havde ret i din formodning om min install CD.
Denne var af en eller anden grund ikke bootable. Jeg har testet med en anden
CD - og nu har jeg minsandten fået installeret.

Tak til alle som har været behjælpelige med mit problem.

Mvh

Thomas

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-11-02 21:41

> [...]

> Denne var af en eller anden grund ikke bootable. Jeg har testet med en anden
> CD - og nu har jeg minsandten fået installeret.

En 10.2?

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 25-11-02 22:55

On 25/11/02 21:41, in article 1fm67sr.3oceamir87eoN%spam02@tdcadsl.dk, "René
Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> En 10.2?

Ja, Thomas har fået 10.2 installeret på hans Cube.

MVH

Tommy