Helligdage til Palm
Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-02 21:23

Jeg faldt lige over disse Helligdage til Palm:
<http://www.napoleon.dk/palm/>

Hvilken version skal man hente? Zip-filen kan vel godt udpakkes af
Stuffit Expander, men den er jo til Windows. Skal man så bruge
Unix-udgaven. Vi bruger jo Unix nu.

P.S: I dag kører Tele Danmarks news-server. Man kan både sende og
modtage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-11-02 07:00

Henrik Münster wrote:

>P.S: I dag kører Tele Danmarks news-server. Man kan både sende og
>modtage.

Ja det er bår dæje
Men er det bare her hos mig at alle indlæg har tossede tider ( er dit
indlæg skrevet kl. 12:23)
Efter at have ringet til TDC i går og beklaget mig (igen) har jeg
besluttet at nu kan det være nok, hvis der er nogen der har et godt tip
til den beste / mest stabile udbyder så høre jeg gerne herom.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-11-02 22:08

In article <3DDDC7D6.7020004@worldonline.dk>,
Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> besluttet at nu kan det være nok, hvis der er nogen der har et godt tip
> til den beste / mest stabile udbyder så høre jeg gerne herom.

Tror du ikke det ville være bedre at justere din tidszone?

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-11-02 07:47

Martin Edlich wrote:

>Tror du ikke det ville være bedre at justere din tidszone?

Ups :-\ den var ikke så go, jeg vil straks se at få det justeret.

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 21-11-02 23:04

Henrik Lindskou wrote:

> Ups :-\ den var ikke så go, jeg vil straks se at få det justeret.

Nøjj den forige er sendt i morgen.

Kvaje-bajer til alle her på adresse kl. 23:30 I DAG d. 21.11.02

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-02 04:36

Henrik Lindskou <sydjyderfjren@worldonline.dk> wrote:

> Kvaje-bajer til alle her på adresse kl. 23:30 I DAG d. 21.11.02

Med tilbagevirkende kraft? Og uden at opgive fysisk adresse?
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-11-02 06:22

Per Rønne wrote:

> Med tilbagevirkende kraft? Og uden at opgive fysisk adresse?

Jaaaaa >___ h voor bliiiiiiiiiiii ver i aaaa haer sn art selvdru
kkket alee juuuuuuule øø lleerrnnne sssel ^-_

jeeeg boer jo liiige herrr doo vee no k

deet vaar joooo i gårr hhhviiss duu al tsså læserdet ii daa g

MHV.....

MÆ siel

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-02 23:16

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Ja det er bår dæje

Jeg kom til at tænke på en vittighed fra min tid i søværnet. Det er
slemt, hvis man skal skrive i logbogen: "Mandag: I dag var chefen fuld
på broen".
Men det er værre, hvis man skriver: "Tirsdag: I dag var
næstkommanderende ædru".
Det er altså slemt nok, hvis man bemærker det, når Tele Danmarks
news server ikke virker, men værre hvis man bemærker, når den virker.
Eller havde I fattet det morsomme?

> Men er det bare her hos mig at alle indlæg har tossede tider ( er dit
> indlæg skrevet kl. 12:23)

Det er dig, der er ordblid. Der står: "21:23"

> Efter at have ringet til TDC i går og beklaget mig (igen) har jeg
> besluttet at nu kan det være nok, hvis der er nogen der har et godt tip
> til den beste / mest stabile udbyder så høre jeg gerne herom.

Giv dem nu en chance. Jeg har aktier i firmaet, og de skulle gerne lidt
op, så jeg kan sælge dem uden at tabe alt for meget. Derefter kan vi
rakke TDC ned og skifte selskab.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-11-02 03:38

Henrik Münster wrote:
> [...]
>

> Det er altså slemt nok, hvis man bemærker det, når Tele Danmarks
> news server ikke virker, men værre hvis man bemærker, når den virker.

Ja men der skal ikke grines her i mac gruppen, det er strengt forbut at
komme med indlæg der kan ødelægge den trykkede stemning = OT

> Giv dem nu en chance. Jeg har aktier i firmaet, og de skulle gerne lidt
> op, så jeg kan sælge dem uden at tabe alt for meget. Derefter kan vi
> rakke TDC ned og skifte selskab.

Ok, hvis det kan få dig til at sove roligt så skifter jeg ikke inden 1
december.Se så at få solgt de aktier og køb dig en iBog for pengene.

Var der nogen der så tv2 nyhederne i aften, der var noget om at
elværkerne er begyndt at tilbyde de vildeste forbindelser til meget små
penge, gennem el nettet (jeg trode at den ide var død pga. interferrens)

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 00:14

> [...]
>
> Hvilken version skal man hente? Zip-filen kan vel godt udpakkes af
> Stuffit Expander, men den er jo til Windows. Skal man så bruge

Du kan desværre ikke bruge nogen af dem på Mac. Problemet er at filerne
enten er til PC udgaven af "Palm Desktop" eller "plan" til X/Motif.

Hent i stedet <webcal://ical.mac.com/ical/Danish32Holidays.ics> til iCal
og synkronisér denne med din Zire.

Er du iøvrigt tilfred med din Palm? jeg må lige blære mig med min
bestilte Palm, men stadig ikke modtagne Tungsten|T.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 00:24

> jeg må lige blære mig med min bestilte Palm, men stadig ikke modtagne
> Tungsten|T.

Hmm hvor jeg dog formulerer mig underligt!
Der er tale om en Palm Tungsten|T som jeg går og venter på.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-02 00:39

> Hmm hvor jeg dog formulerer mig underligt!
> Der er tale om en Palm Tungsten|T som jeg går og venter på.

Det skal du ikke skamme dig over. Jeg går nemlig også og venter på min
Zire. Jeg bestilte den hos Nemdirect, da den lige var kommet frem.
Desværre er leveringsdagen blevet udskudt, og det hedder sig, at
distributøren får den d. 22/11. Jeg troede, at det var fordi, Zire var
helt ny, men jeg har hørt, at man kan få den hos Tele Danmark allerede
nu.
Jeg har læst meget på nettet om Palm Zire. Jeg er klar over, at
den ikke er ret stor og har mange begrænsninger. Men jeg har ikke
intentioner om at bruge den til andet end kalender og adressebog. Jeg
bliver mere og mere distræt, så lidt orden og system vil bestemt ikke
skade i mit liv.
Zire minder mig lidt om den første iMac. Mange har skældt ud
over, at den kan alt for lidt. Den har for lidt RAM og ingen belysning.
Men jeg mener, at den kan det, den skal kunne. Det er ikke altid en
fordel, at noget er overlæsset med features. Det var det samme med iMac.
Folk brokkede sig over det manglende diskettedrev, at der kun var
USB-port, at skærmkortet ikke kunne opgraderes osv. I virkeligheden var
det bare ikke noget problem for målgruppen. De, der brokker sig over
Palm Zire, er også superbrugere, der ikke kan forstå, at alle ikke vil
have ti spil i farver og 50 programmer og opslagsværker på deres PDA.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 22-11-02 04:36

> De, der brokker sig over Palm Zire, er også superbrugere, der ikke kan
> forstå, at alle ikke vil have ti spil i farver og 50 programmer og
> opslagsværker på deres PDA.

Jeg nægter at tro på at superbrugere vil have 10 spil i farver på deres
Palm. Derimod virker det mere sandsynligt med »50 programmer og
opslagsværker« på den.

Selv har jeg dog kun installeret ganskelidt ekstra på min Palm V. En
regnemaskine der regner rigtigt, et gratis skakspil jeg ikke bruger, da
jeg første gang jeg brugte det vandt /for/ overlegent. Og en alternativ
database, der dog bruger de samme grundoplysninger som den indbyggede.

Et regneark var ikke vigtigt nok, og ordbøgerne er vist ikke gode nok
[jeg ønsker Kjærulf-Nielsen og Vinterberg&Bodelsen].

I øvrigt er den lige røget til reparation - en knap faldet ind.
Heldigvis er der 4 års garanti på den. Købt for godt 2 år siden.

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-11-02 11:04

> Zire minder mig lidt om den første iMac. Mange har skældt ud
> over, at den kan alt for lidt. Den har for lidt RAM og ingen belysning.

Jeg anede ikke, at vores iMacs havde belysning?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : David Blangstrup

Dato : 22-11-02 11:04

> Det skal du ikke skamme dig over. Jeg går nemlig også og venter på min
> Zire.

<Mis-und!>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 12:08

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> <Mis-und!>

Smut i Brugsen eller den nærmeste tankstation efter en!

<http://www.itsvar.dk/nyhedlink.asp?nyhedsnr=20021121160929>
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Sebastian Løck

Dato : 22-11-02 14:04

henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote

> De, der brokker sig over
> Palm Zire, er også superbrugere, der ikke kan forstå, at alle ikke vil
> have ti spil i farver og 50 programmer og opslagsværker på deres PDA.

Jeg vil ikke kalde dem superbrugere fordi de burde vide bedre . Jeg
plejer at kalde dem folk, der lider at kronisk versionitis fatalis.

Jeg er stadigvæk glad for min Palm III, den har også kun 2 MB Ram (dog
en flashbar ROM og lys i en grim kasse). En brugt Palm III er IMHO det
bedre valg end en Zire, hvis man kan leve med den grå kasse og har en
seriel port (min seriel-2-USB var ikke helt billig).

Med 2 MB og den gamle processor har jeg INGEN problemer med 3,5 års
kalender og ca. 1500 Adresser.

Men 2 MB sætter hurtigt en begrænsning, hvis man vil mere end at bruge
de indbyggede funktioner:
- Webclippings kræver masser af plads (bare AvantGo fylder at helvede
til uden at har noget indholdt)
- hafas køreplanen kræver en del plads, men er det næstbeste stykke
software efter iTunes.

Derfor synes jeg også at Zire en genial PDA til dem der selv skal
betale dem. Den kan alt det, der førte til Palms succes til en billig
pris. At den ikke kommer i en fin emballage, som man alligevel smider
ud synes jeg er helt i.o. En Zire er ikke noget privat luksusprodukt,
som en M130, ej heller buisiness class, som en M515 eller en tung
sten.

Men:
- glem alt om at synkronisere Office-dokumenter
- mine j-file databaser er også mere pynt end af nytte (dog brugte jeg
den rigtig meget da jeg skrev videnskablige publikationer og skulle
holde styr på en masse literatur)
- jeg har også en tabelkalkulation, men det er vist meget begrænset
hvor meget tabelkalkulation man har lyst til at lave på et skærm, der
kun er 6 cm bredt. Hardwaren er heller ikke designet til mathematiske
opgaver og det hele er rigtig rigtig langsåmt. Men jeg håber at den
vil hurtigt bære mig igennem økonomieksamen i december, hvor der skal
laves en masse standartberegninger.

smart og lille er derimod:
- en palm doc reader
- kalk (en lommeregner til nørder som mig, der har brug for omvendt
polsk logik)
- TimeCopy (henter klokkeslettet fra Mac'en, som henter det fra
nettet)
- YAUC og YAPS fra serien "yet another freeware application" er også
helt i orden til at konvertere alverdens enheder eller holde styr på
sine passwords. Et produkt der konkurrer med YAPS kan syncronisere med
MacOSs keychain. Genialt, men det koster.
- TG postmann og min ir telefon med indbygget modem, da jeg simpelthen
ikke kan leve uden email, når jeg skal sidde hele julen hos
svigermaskinen.

Hvis du har en printer med ir port er freeware PalmPrint også værd at
skaffe, da du på den måde lave en hurtig udskrift af fx. en mødeagenda
(Note i Calendar). En af PalmOSs styrker er jo at den "booter" i løbet
af et brøgdel af en sekund.

At en Zire ikke kan flashes er vist nok ligemeget til målgruppen.
Efter 3 år med min Palm III har jeg dog brug for mere end de 2 MB Ram.
Derfor ligger nogle af mine programmer i flash-ROM.

Hvis du vil bruge iSync skal du være opmærksom på at den kun
syncroniserer kalender og adressbogen. Du kan derfor ikke leve uden
hotsync.

Men der findes nogle applicationer til OS X der synkroniserer
memoblokken og ToDo. På den måde kan du faktisk leve uden PalmDesktop.

Go' fornøjelse med din Palm!

hilsen
Sebastian

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-11-02 21:23

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> henrik@muenster.dk (=?ISO-8859-1?Q?Henrik_M=FCnster?=) wrote

> Jeg vil ikke kalde dem superbrugere fordi de burde vide bedre . Jeg
> plejer at kalde dem folk, der lider at kronisk versionitis fatalis.

O.K. Jeg skulle lige finde på et navn i en fart. Du ved, den samme type
som brokkede sig over iMac 1998. Det var helt umuligt med en computer
uden diskettedrev, hvor man ikke kunne skifte skærmkort eller spille
DVD'er. Alle de jeg kender, der købte pc dengang og fravalgte iMac efter
råd fra "eksperter" har overhovedet ikke opgraderet den eller spillet en
eneste DVD i den. Og brokhovederne er slet ikke målgruppen.

> [...]
> bedre valg end en Zire, hvis man kan leve med den grå kasse og har en
> seriel port (min seriel-2-USB var ikke helt billig).

Men for mig er stil vigtigere end substans, så den skal se ordentlig ud.
Jeg synes også, det er meget smartere med et USB-kabel end en cradle.
Skal der også en adapter til, bliver det endnu mere kompliceret (og
dyrt). Og så er en Palm Zire dejligt lille, let og slank.

> [...]
> ud synes jeg er helt i.o. En Zire er ikke noget privat luksusprodukt,
> som en M130, ej heller buisiness class, som en M515 eller en tung

Luksus er lækkert, men jeg kan også godt lide prisrimelige ting, der
udfører deres job på en elegant måde uden at have en masse unødvendige
features ligesom f.eks. iMac og iBook.
Tak for de mange gode råd om programmer etc. Dem vi jeg gemme
til jeg får min Palm.

> [...]
>
> Men der findes nogle applicationer til OS X der synkroniserer
> memoblokken og ToDo. På den måde kan du faktisk leve uden PalmDesktop.

Hm! Det er jo lidt bøvlet. Gad vide om det er bedre at fortsætte med at
bruge Palm Desktop? Jeg havde forestillet mig, at konen og jeg fik hver
sin kalender, som synkroniseredes med hver vores Palm. I Palm Desktop
kan man jo oprette flere brugere.

> Go' fornøjelse med din Palm!

Hvornår kommer den? Hvornår kommer den? Hvornår kommer den? Hvornår
kommer den? Hvornår kommer den? Hvornår kommer den? Hvornår kommer den?

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 10:57

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> smart og lille er derimod:
> - TimeCopy (henter klokkeslettet fra Mac'en, som henter det fra
> nettet)...

Ikke for at vække en død tråd til live, men jeg har lige et spørgsmål.
Du anbefaler TimeCopy til at synkronisere klokken. Det vil jeg enormt
gerne, men i min Palm er der en conduit, der hedder Clock. Den findes
bare ikke på min computer. Er den kun til Windows?
Jeg kan ikke finde TimeCopy. Derimod er der en HotTime til
10,67¤ fra Aladdin mindsandten. Men den slags koster måske altid lidt.
Ellers er vi meget glade for vores Palm Zire. Vi kan endda beame
aftaler til hinanden. Det er jo enormt smart.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 04-12-02 22:55

Henrik Münster fik sin Palm Zire og wrote:

> [...]
> gerne, men i min Palm er der en conduit, der hedder Clock. Den findes
> bare ikke på min computer. Er den kun til Windows?
I din Palm er der ikke nogen conduit. En conduit er et stykke software
på desktoppen, der under en hotsync kan snakke samme med en databasefil
eller en application på en Palm.

Da jeg kun bruger PalmOS 3.3 ved jeg ikke noget om Clock. Jeg har heller
ikke spor forstand på dåser med vinduer.

> Jeg kan ikke finde TimeCopy.
prøv her http://vons.free.fr/palm/index.html
(nu også til OS X)

> Derimod er der en HotTime til
> 10,67¤ fra Aladdin mindsandten.
Jaja det er nemmt at finde noget man skal betale for. Men der findes
altså også en masse god freeware til Palm.

> Men den slags koster måske altid lidt.
NEJ! Palm programmer er tit så simpelt at der findes et hav at små
nørder der stiller deres søndageftermiddagproduktion gratis til
rådighed.

> Ellers er vi meget glade for vores Palm Zire. Vi kan endda beame
> aftaler til hinanden. Det er jo enormt smart.
Hvordan kunne man leve uden?

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-12-02 23:40

Sebastian Loeck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Henrik Münster fik sin Palm Zire og wrote:

Konen fik også en

> I din Palm er der ikke nogen conduit. En conduit er et stykke software
> på desktoppen, der under en hotsync kan snakke samme med en databasefil
> eller en application på en Palm.

Ahaaa! Ja, hvad forstår bønder sig på agurkesalat? De tror, det skal
koges.

> prøv her http://vons.free.fr/palm/index.html
> (nu også til OS X)

Tak for det. Jeg kunne ikke finde den hos Palm. Han afskriver sig selv
Mac-versionen af af TimeCopy conduit. Jeg kan anbefale at gå direkte til
<http://www.notifymail.com/palm/timecopy/>, hvor det hele kan hentes på
3/4 sekund. Det er fascinerende, så lidt tingen fylder. Vi er jo vante
til at slynge om os med hundredevis af megabytes.

> Hvordan kunne man leve uden?

He-he, jeg brugte min som indkøbsliste i dag. Hvis ikke jeg blev anset
for en nørd før, så bliver jeg det da nu.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 04-12-02 23:55

> He-he, jeg brugte min som indkøbsliste i dag. Hvis ikke jeg blev anset
> for en nørd før, så bliver jeg det da nu.

kun hvis du har et indkøbsliste programm, som du og konen beamer til
syncer via IR eller endnu bedre via nettet.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 22-11-02 21:12

On 22/11/02 0:24, in article 1fm0x0w.ifjec21r8vh2pN%mta@mac.com, "Michael
Tysk-Andersen" <mta@mac.com> wrote:

> Hmm hvor jeg dog formulerer mig underligt!
> Der er tale om en Palm Tungsten|T som jeg går og venter på.

Hej Michael

Jeg overvejer også en Tungsten. Sammen med en Ericsson T68 skulle det være
en fed kombination.

Fandt dette link vedrørende brugen af blåtand til at surfe på tungsten via
jaguar (vist mere blæret end brugbart!):

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021103062212288

Poster du lige et par kommentare når du har nogle erfaringer?

MVH

Tommy

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 21:25

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Jeg overvejer også en Tungsten. Sammen med en Ericsson T68 skulle det være
> en fed kombination.

Ja, har selv en T39. Hvordan er telefonbogen i T68 kan man også have
adresser eller er det kun telefonnumre, som i T39'eren?

> Fandt dette link vedrørende brugen af blåtand til at surfe på tungsten via
> jaguar (vist mere blæret end brugbart!):
>
> http://www.macosxhints.com/article.php?story=20021103062212288

Ser spændende ud, vil straks afprøve når Tungstenen ankommer. Dog
forekommer det mig lidt overkill at skulle surfe fra palm et par meter
væk fra min TiBook som alligevel er på airport.

> Poster du lige et par kommentare når du har nogle erfaringer?

Det skal jeg nok!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-11-02 00:43

> [...]
> enten er til PC udgaven af "Palm Desktop" eller "plan" til X/Motif.
>
> Hent i stedet <webcal://ical.mac.com/ical/Danish32Holidays.ics> til iCal

Jeg glemte at sige tak. Jeg kunne heller ikke lige gennemskue, hvilken
der var rigtig. Det var så fordi, de begge var forkerte.
Jeg har ikke iCal endnu, men den ser smart ud. Jeg skal bare
lige have Mac OS X 10.2 først. Og iSync er jo kun beta, men det virker
måske fint alligevel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-11-02 12:18

> [...]
> Jeg har ikke iCal endnu, men den ser smart ud. Jeg skal bare
> lige have Mac OS X 10.2 først. Og iSync er jo kun beta, men det virker

Havde glemt at du ikke har katten endnu. iSync virker skam ganske
udemærket. Palm synkroniseringen er smart nok implementeret som en
conduit.

Dog oplever jeg at iCal og Palm ikke altid gør tingene på helt samme
måde. F.eks opretter iCal utimede flerdags event med start og en slut
tid. Palm opretter en enkelt event og gentager den et antal dage. Måske
det er rettet i senere udgaver af Palm OS, jeg har pt 3.5 på min Palm V.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com