Lagkage
Fra : Kothoga

Dato : 21-11-02 21:08

hejsa..
Nu står jeg på lørdag og skal holde fødselsdag og vil gerne lave nogle gode
lagkager..
Det må gerne være anderledes.... fx marcipan osv...
Nogen gode råd.. S'føli må kagecreme af div.arter godt indgå

Håber på gode råd

Mvh

Jørgen H

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 22-11-02 07:17

"Kothoga" <Kothoga@rulez.dk> skrev således ...

> Nu står jeg på lørdag og skal holde fødselsdag og vil gerne lave nogle gode
> lagkager..

Søg evt. efter tidligere lagkage-indlæg i dk.kultur.mad+drikke:
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Don't forget to listen to Radio Jazz on FM 102,9 MHz
Monday-Friday 21.00-04.00 and Saturday-Sunday 12.00-16.00
Koebenhavns Jazzradio on 102,9 FM, Hybrid 104,5 FM
www.radiojazz.dk - Djaaazz!

Fra : Louise

Dato : 24-11-02 20:06

"Kothoga" <Kothoga@rulez.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det må gerne være anderledes.... fx marcipan osv...
> Nogen gode råd.. S'føli må kagecreme af div.arter godt indgå

Hej Jørgen

En lagkage jeg har fået god respons på er denne:

du skal bruge:
3 almindelige lagkagebunde
ca. 200 g. mørk (helst over 70%) chokolade
Ca. 3/4 l. fløde
Nutella e.l.
makroner
ca. 2 bananer
'rutebiler' (en slags småkager)
marcipan
hindbærsyltetøj
Evt. cognac

Den første bund smører du med et lag hindbærsyltetøj, og arrangerer
makronerne ovenpå. Er du til lidt spiritus i kagen, så kan du evt. komme
nogle dråber cognac e.l. på hver makron og lade det stå og trække lidt.

Chokoladen smeltes. Fløden piskes stiv - en stor skefuld røres i den
smeltede chokolade, hvorefter chokoladeblandingen vendes i flødeskummet.
Rutebiler knuses og vendes i blandingen ( blandingen må gerne være lidt
grødet, men ikke for tør).
ca. 1/4 del af flødeskumsblandingen kommes ovenpå makronerne.

Bund nr. 2 smøres med nutella. Marcipanen rulles ud i den tykkelse man
ønsker, og skæres i en cirkel så stor som lagkagebunden - lægges ovenpå
nutellaen.
Bananen skæres i skiver og fordeles ovenpå marcipanen og 1/4 del mere af
flødeskumsblandingen kommes ovenpå.

Den 3. bund lægges ovenpå, og den resterende flødeskumsblanding fordeles
over hele kagen - på toppen og på siderne.

Pynt gerne med reven chokolade.

Kagen er bedst, hvis den lige når at stå og trække i køleskabet i mindst 1
time, og smager bare himmelsk :0)

Held og lykke med det og tillykke med fødselsdagen :0)

Louise