Låste døre?
Fra : Nielsen

Dato : 21-11-02 18:29

Må et plejehjem/psykiatrisk afdeling låse (yder)dørene så
beboerne/patienterne ikke kan komme ud, uden at skulle bede om at få dørene
låst op?

Jeg er klar over at en lukket psykiatrisk afdeling naturligvis kan, men hvad
med en alm. afdeling?

vh
Lisbeth

Fra : Lars

Dato : 22-11-02 07:37

"Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> wrote in message
> Må et plejehjem/psykiatrisk afdeling låse (yder)dørene så
> beboerne/patienterne ikke kan komme ud, uden at skulle bede om at få
dørene
> låst op?

Ifølge min kone, som arbejder et på et plejehjem, så må de ikke låse
beboerne inde. Argumentet for at de ikke må er at det jo er beboernes eget
hjem.

Jeg har dog ingen henvisninger til love eller andet der kan understøtte min
påstand.

/Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-11-02 08:57

"Lars" <arthurdent44@hotmail.com> wrote in message

> .
>
> Jeg har dog ingen henvisninger til love eller andet der kan understøtte
min
> påstand.

Der er nok ingen der er i tvivl om, at det generelt er ulovligt at låse
andre folk inde, og at det kræver en særlig beføjelse at gøre det alligevel.
Derfor skal man nok ikke lede efter en lov, hvor der står at man ikke må,
men forsøge at fionde en, hvor der står at personalet gerne må låse døren
(og under hvilke omstændigheder).

Men loven findes ikke, jvf. feks. den ofte kørende diskussion om beskyttelse
af demente.

/Per

Fra : Thunderbird

Dato : 22-11-02 14:55

On Thu, 21 Nov 2002 18:28:49 +0100, "Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>låst op?
>
>Jeg er klar over at en lukket psykiatrisk afdeling naturligvis kan, men hvad

Da min morfar boede i en art for pleje hjem kunne personalet godt låse yderdøren og de gjorde det
ofte. Grunden til at de gjorde var at nogle af de ældre havde for vane at stikke af fra plejehjemmet
på grund af at de enten var senil demente eller noget i den stil. Men de beboerer og gæster der
ville udenfor og måtte komme udenfor(gælder så beboerne) fik så bare åbnet døren når at de skulle
ud.
Flemming Jacobsen

Fra : Nette

Dato : 22-11-02 15:29

"Thunderbird" wrote
> [...]
beboerer og gæster der
> ville udenfor og måtte komme udenfor(gælder så beboerne) fik så bare åbnet

Det tror jeg faktisk ikke at man må. Så holder de jo folk indespærret.
Der har været så megen snak om problemerne med demente der smutter udenfor
og farer vild. Hvis det var tilladt at låse folk inde, så havde der jo intet
problem været.

Nette