Andet multimedie
eksisterende gif til transparent - photosh~
Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-03-01 01:25

Er der nogen måder at gøre en eksisterende gif til transparant? I
Photoshop 6
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Hans Pedersen

Dato : 03-03-01 10:22

On Sat, 03 Mar 2001 01:24:33 +0100, Karsten Jensen <k-j@post6.tele.dk>
wrote:

>Er der nogen måder at gøre en eksisterende gif til transparant? I
>Photoshop 6

Jeps. Fjern baggrunden, så er den potte ude. Hos at save med Matte.

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Karsten Jensen

Dato : 03-03-01 11:40

On Sat, 03 Mar 2001 09:21:43 GMT, Hans Pedersen
<nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote:

>Jeps. Fjern baggrunden, så er den potte ude. Hos at save med Matte.

Hmmm, du mener at markere det jeg har også evt. flytte det over i en
ny fil, eller hvad? Jeg er ikke så stærk i PS, så din forklaring er
ikke helt tilstrækkelig for mig.
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Hans Pedersen

Dato : 03-03-01 13:32

On Sat, 03 Mar 2001 11:39:31 +0100, Karsten Jensen <k-j@post6.tele.dk>
wrote:

>Hmmm, du mener at markere det jeg har også evt. flytte det over i en
>ny fil, eller hvad?

Marker det område du vil have frit. Klip eller kopier over i et nyt
"dokument" der er transparant.

--
Hans Pedersen
ICQ: 9178476

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-03-01 15:31

On Sat, 03 Mar 2001 12:32:10 GMT, Hans Pedersen
<nyhedsgrupper@esenet.dk> wrote:

>Marker det område du vil have frit. Klip eller kopier over i et nyt
>"dokument" der er transparant.

Ok - jeg regnede egentlig også med det var den eneste mulighed, men
man ved jo aldrig..... Takker....
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Madsen

Dato : 03-03-01 14:18

"Karsten Jensen" <k-j@post6.tele.dk> skrev:

> Hmmm, du mener at markere det jeg har også evt. flytte det over i en
> ny fil, eller hvad? Jeg er ikke så stærk i PS, så din forklaring er
> ikke helt tilstrækkelig for mig.

Ja jeg vil også mene at det nemmeste er at markere det du vil have
synligt og så copy/paste over i et nyt dokument. Husk at vælge
transparent baggrund når du vælger File => New eller Ctrl. + N.
Husk også at stille den til Transparency når du gemmer den som
Gif igen.

Der er også et alternativ.
Åben den gif du gerne vil have transparent i PS. Hvis du så kigger
i din Layers menu, så ser du sikkert at den består at et lag der hedder
Index. Det er fordi et gifbillede bliver gemt i såkaldt Indexed Color.

Gå op i Image => Mode og vælg istedet RGB Color. Nu skulle det
lag der før hed Index, gerne skifte til at hedde Background.
Dobbeltklik på laget Background og sig Ok til at kalde laget layer 0
istedet. Derved laver du laget til et almindeligt lag, som så kan være
transparent, eller hvad du nu ønsker at gøre ved det.

Nå, men markér så det område du vil have gemmesigtigt og tryk
på delete. Klik på File => Save for Web og husk igen krydset ved
Transparency.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 03-03-01 15:50

> Nå, men markér så det område du vil have gemmesigtigt og tryk
> på delete. Klik på File => Save for Web og husk igen krydset ved
> Transparency.

Hvad er der blevet af den eksporter gif funktion, som var med i PS 5.5? Den
synes jeg var god, da man kunne vælge de farver, man ville have var
transperante og dermed ville det være meget nemt at lave en eksisterende gif
transperant.

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.

Fra : Madsen

Dato : 03-03-01 16:05

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> [...]
> synes jeg var god, da man kunne vælge de farver, man ville have var
> transperante og dermed ville det være meget nemt at lave en eksisterende gif

Det er muligt. I PS 5.5 brugte jeg også altid Save for Web, men dengang
havde man jo også den her Export => Gif89a, men det ser ud som om den
er fjernet i 6.0. Det havde jeg ikke bemærket før nu. Jeg kan heller ikke
finde Lens Flare, men det er jo en hel anden snak. :)

Tilgengæld har jeg fundet noget jeg aldrig har set før i Help menuen.
Det hedder Export Transparent Image. Den er total ny for mig og lige
opdaget! (Er den mon kommet med PS6 eller var den der også i 5.5?)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-03-01 19:28

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev:

> Det er muligt. I PS 5.5 brugte jeg også altid Save for Web, men dengang
> havde man jo også den her Export => Gif89a, men det ser ud som om den
> er fjernet i 6.0. Det havde jeg ikke bemærket før nu.

Den ligger på CD'en og kan installeres som extramodul.

> Jeg kan heller ikke
> finde Lens Flare, men det er jo en hel anden snak. :)

Den er der i min.

--
Kurt Lund

Fra : Madsen

Dato : 03-03-01 19:30

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev:

> Den ligger på CD'en og kan installeres som extramodul.

Aha, det var jeg ikke klar over.

> Den er der i min.

Det var underligt. Godt nok har jeg den i et plugin hvor den er noget
mere gennemført, men den findes ikke i Filter = Render i min PS6.
Hvorfor aner jeg ikke.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Thomas

Dato : 04-03-01 11:33

> Det var underligt. Godt nok har jeg den i et plugin hvor den er noget
> mere gennemført, men den findes ikke i Filter = Render i min PS6.
> Hvorfor aner jeg ikke.

Mystiskt... den ligger fint på sin plads hos mig. Kan være den dukker op,
hvis du geninstallerer? Men så skal man jo nok til at sætte colorsettings op
igen.

Fra : Madsen

Dato : 05-03-01 04:08

"Thomas" <flash4@it.dk> skrev:

> Mystiskt... den ligger fint på sin plads hos mig. Kan være den dukker op,
> hvis du geninstallerer? Men så skal man jo nok til at sætte colorsettings op
> igen.

Jo det hjalp med en geninstallering. Jeg installere bare oveni
og så var den der. Colorsettings og andre prefs. blev dog ikke
ændret. Mystisk, men det er fedt at få et filter tilbage som man
bare regnede med var fjernet, af en eller anden grund. :)

Tak for hjælpen.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-03-01 15:33

On Sat, 3 Mar 2001 14:17:48 +0100, "Madsen" <madsens@whomail.dk>
wrote:

>Der er også et alternativ.

Tak Madsen, jeg vil lige prøve at lege med din alternative
løsning.....
---

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen