www.adgangforalle.dk
Fra : Henrik Münster

Dato : 21-11-02 00:06

Jeg så denne side om talt i Mediamacs forum. Den tilbyder et program til
oplæsning af hjemmesider for folk med dårligt syn eller læseproblemer.
Desværre kan programmet kun bruges med Windows. Da bl.a. Erik Richard
Sørensen går meget op i den slags, ville jeg lige høre, om nogen kender
noget til formålet med siden. Det virker ikke som om, det er specielt
til synshandicappede, men mere til folk med indlæringsproblemer. Under
alle omstændigheder er vi vel ikke begejstrede for, at en gruppe
mennesker på den måde tvinges til at bruge Windows.

<http://www.adgangforalle.dk/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-11-02 01:25

> http://www.adgangforalle.dk
(...)
> ville jeg lige høre, om nogen kender noget til formålet med siden
Formålet med den slags sider er at give folk med læsefunktionshæmninger
lige adgang til nettets tekstindhold.

Det er til den million mennesker der har svært ved at læse.

Mange af dem er så svært ordblinde, at det ikke er praktisk muligt for
dem at læse fx et brev fra kommunen.

En del af dem bruger Mac, pga. en hård markedsføring for Yak-Yak, men
det er der ingen grund til.

De blinde er som regel dækket ind med den slags muligheder, idet de
oftest har computer med talesyntese og skærmlæseprogrammer der kan det
samme.

vh Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-02 06:39

Hej Henrik

Tak for det tip! - Det skal jeg lige have kigget nærmere på.... Nu kender
jeg en smule til ham, der står bag det projekt. Han arbejder bl.a. sammen
med en anden i Hjørring, der sælger produkter til handicappede. Men
Hjulmand her er lidt kontroverciel, - han foretrækker at køre helt sit eget
løb.

Men bortset fra det, så kan en Mac allerede det samme, men desværre ikke
med gratissoftware. Det kræver fx. den dansktalende InfoVox 210W eller den
nye 300b for at man kan opnå det samme på Mac som på Wintels, - og InfoVox
softwaren er ikke billig :(-

mhv. Erik Richard