Grillpande
Fra : Ole Jensen

Dato : 19-11-02 11:34

Hej gruppe

Jeg står over for at skulle købe en grillpande, men kan ikke rigtig
finde ud af hvilken en det skal være. Den skal bruges på et almindeligt
keramisk komfur.
Hvad skal det være, en støbejernspande eller en med teflon-belægning.
Umiddelbart hælder jeg til den første, men hvad siger I?
Har I evt. et mærke som kan anbefales?

Hilsen
Ole-J

Fra : 5750 giller

Dato : 19-11-02 17:24

scanpan laver de fedeste pander, der må benyttes metalredskaber på og så er
der ka sqt huske om det er 10 eller 25 års garanti på men det er nok et af
de fedeste produkter jeg har prøvet. håber det kan bruges.
hilsen Gilbert
--
( . ) ( . )
^

Fra : Mikkel T Jensen

Dato : 19-11-02 17:37

At scanpan laver 'de fedeste pander' kan jeg godt være uenig i. Jeg
har haft to af slagsen. De fungerer fremragende de første par år, men
derefter er det altså så som så med slip-let effekten. Titanium eller
ej, belægningen tager skade og maden får nemmere og nemmere ved at
brænde fast. Mine erfaringer er med 'almindelige' pander, jeg har ikke
prøvet scanpan's grillpande.

/Mikkel

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-11-02 18:58

"Mikkel T Jensen" <mjensenXX@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ej, belægningen tager skade og maden får nemmere og nemmere ved at
> brænde fast. Mine erfaringer er med 'almindelige' pander, jeg har ikke

Jeg har tre grillpander. En Scanpan (Pyrolux), en støbejernsting og en
Cook&Baker. Scanpanpanden (dejligt ord) er fin - men som Mikkel nævner, er
slip-let-effekten ikke så overbevisende. Støbejernstingen er som
støbejernsting er - hamrende tung og besværlig at gøre ren. Cook&Baker har
fremragende slip-let-effekter, men steger ikke helt så godt som de andre
pander. Maden har en tendens til at blive lettere forkullet. Der er altså
ingen af de tre pander der er ideelle, efter min mening.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-11-02 10:29

[Mikkel T Jensen | Tue, 19 Nov 2002 16:37:12 +0000 (UTC)]

>At scanpan laver 'de fedeste pander' kan jeg godt være uenig i. Jeg
>har haft to af slagsen. De fungerer fremragende de første par år, men
>derefter er det altså så som så med slip-let effekten.

Har du prøvet en indfedtning?

Jeg er også selv en tro fan af ScanPan, men engang imellem når jeg synes
de begynder at slippe-mindre-let, tager jeg en tur hvor jeg vasker dem
grundigt uden sæbe, hælder olie i dem og varmer langsomt op til
rygepunktet.

Derefter vasker jeg dem af i varmt vand, og de "virker" igen - indtil
den dag hvor jeg i frustration over mængden af opvask i køkkenet, igen
laver den fejl at smide en stegepande i opvaskemaskinen... :(

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 20-11-02 09:47

> [...]

> Hvad skal det være, en støbejernspande eller en med teflon-belægning.
> Umiddelbart hælder jeg til den første, men hvad siger I?

Min ønskede sig - og fik - en Le Creuset-pande i fødselsdagsgave, og han er
VILDT begejstret.
Den er åbenbart glattere og nemmere i brug end andre støbejernspander.
Personligt kunne jeg ikke drømme om at bruge teflon.

Hilsen Inger

Fra : Lone Koefoed

Dato : 21-11-02 16:58

In article <3DDA137C.5090008@inet.uni2.dk>,
Ole Jensen <o-jensen@inet.uni2.dk> wrote:

> [...]
> Hvad skal det være, en støbejernspande eller en med teflon-belægning.
> Umiddelbart hælder jeg til den første, men hvad siger I?

jeg er rigtig glad for min, som er fra Raadvad.
Den bliver forfærdeligt varm, den er ikke så tung, at jeg ikke kan
håndtere den (den er vist delvist lavet af aluminium) og rillerne er
dybe, så maden bliver rent faktisk ikke stegt på hele fladen, som jeg
eller synes at have oplevet andre grillpander gøre.

Lone

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-02 17:51

"Ole Jensen" <o-jensen@inet.uni2.dk> wrote in message

> Hvad skal det være, en støbejernspande eller en med teflon-belægning.
> Umiddelbart hælder jeg til den første, men hvad siger I?
> Har I evt. et mærke som kan anbefales?

Jeg er meget glad for min Hackman af støbejern, men den _er_ temmeligt tung.
Jeg tror ikke på slipletpander ef nogen som helst slags til en grill-pande.
Den bliver jo udsat for en regulær mishandling hver gang man bruger den. Den
skal jo netop være rygende varm. I øvrigt ved jeg egentligt heller ikke hvad
fordelen ved 'slip-let' er på en grillpande (jo måske rengøring - men det
kan man jo bare droppe til fordel for en afskylning).

vh
Jan