Portscan ulovlig?? En fejl
Fra : Svenning

Dato : 18-11-02 21:31

Hej

Jeg er "systemadministrator" i mit eget firma. Derfor kørte jeg en portscan
på (troede jeg) det lokale netværk. I realiteten scannede den ca. 50 IP'er.

Hvis en af disse brugere anmelder mig, hvordan står jeg så?

<SIDESPOR>
Noget helt andet er, at det jo er nemt at lave en logfil hvor der står at X
har brudt ind hos Y.
</SIDESPOR>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-11-02 21:58

In article <3dd94f1a$0$69664$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Svenning wrote:
> [...]
> på (troede jeg) det lokale netværk. I realiteten scannede den ca. 50 IP'er.
>
> Hvis en af disse brugere anmelder mig, hvordan står jeg så?

Du bliver henrettet ved dagry ;-D

Mere seriøst. Din hensigt har ikke (efter din beskrivelse) været at
hacke dem, derfor er det ikke strafbart. Se
http://usenet.dk/oss/dk.videnskab.jura/#4.1

Måske brokker din ISP sig, så det er måske en ide at sende en
email til abuse@DIN_ISP, hvor du lige forklarer uheldet, så undgår
du at de henvender sig til dig.

Det er ulovligt at forfalske beviser.

JonB

Fra : Andreas Jeppesen

Dato : 19-11-02 02:59

> Det er ulovligt at forfalske beviser.

Det var ikke helt det der var pointen..
Jeg har længe tænkt over, hvor gyldigt er logfiler som beviser ? F.eks. en
firewall log, eller en log af en samtale fra IRC ( chat ).. Dette er tit
simple txt filer og det kræver ikke den helt store indsats at forfalske
dem.. Kan de overhovedet bruges til noget i et restligt sammenhæng ?

--
Andreas Jeppesen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 19-11-02 22:58

In <3ddaab5e$1$8148$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> "Andreas Jeppesen" <bundyBLAH@tabersvin.dk> writes:

> [...]

>simple txt filer og det kræver ikke den helt store indsats at forfalske
>dem.. Kan de overhovedet bruges til noget i et restligt sammenhæng ?

Der er intet krav til beviser i Danmark (paanaer at dommeren eller modaprten
kan forlange det oversat til dansk.)

/Martin