DLL Som kan oprette en "Frame"
Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 18-11-02 18:42

Hej Gruppe

Jeg sidder her og skal lave et Windows program (Dialog baseret) i
Borland C++ Builder. Det skal være muligt at loade en DLL, som så kan
oprette en Frame i hoved aplikationen, og binde den som et child til
denne.

Her er en smule demo kode, som virker uden DLL.

TMyFrame *frm = new TMyFrame(Applicattion);
frm->Parent = this;
frm->Visible = true;

Dette virker fint, hvis jeg gør det i min main form's FormCreaate().
Men hvis jeg nu vil loade en DLL, som så indeholder denne TMyFrame
(DLL indeholdense VCL), og jeg vil have den vist på main formen,
hvordan skal det lykkes?

Det jeg dybest set vil have er en DLL som tilbyder funktionen:

void __stdcall ShowMyForm(TApplication *pApp,TForm *pMainForm)
{
TMyFrame *frm = new TMyFrame(pApp);
frm->Parent = pMainForm;
frm->Visible = true;
}

den skal så kaldes fra min main form, på følgende måde:

ShowMyForm(Application,this);

Men det virker ikke Det går fuldstændig galt i DLL'en ved:

frm->Parent = pMainForm;

Der bliver skam oprettet plads til "frm", så det er ikke det der er
problemet.

Er der nogen som kan hjælpe her?

/Thomas

Fra : Ivan Johansen

Dato : 18-11-02 20:23

Thomas Lykkeberg wrote:
> [...]
> Borland C++ Builder. Det skal være muligt at loade en DLL, som så kan
> oprette en Frame i hoved aplikationen, og binde den som et child til

Jeg vil anbefale dig at bruge en package i stedet for en DLL. Fordelen
ved en DLL er at den kan blive kaldt fra et program lavet med en anden
compiler. Det kan du alligevel ikke her da du tager VCL komponenter som
parameter. Med en package undgår du derimod mange problemer i
forbindelse med VCL.

> [...]
> Men hvis jeg nu vil loade en DLL, som så indeholder denne TMyFrame
> (DLL indeholdense VCL), og jeg vil have den vist på main formen,

Du bør aldrig bruge OnCreate. Den er utilregnelig. Brug formens
constructor i stedet. Det samme gælder for OnDestroy.

Ivan Johansen

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 18-11-02 21:05

On Mon, 18 Nov 2002 20:22:31 +0100, Ivan Johansen <NG@Padowan.dk>
wrote:

> [...]
>compiler. Det kan du alligevel ikke her da du tager VCL komponenter som
>parameter. Med en package undgår du derimod mange problemer i
Jeg har brug for at ændre min "FrontEnd" run-time, alt efter hvilken
DLL som vælges af brugeren. Det går jeg ud fra ikke er muligt med en
"Package" i Borland Builder?

>Du bør aldrig bruge OnCreate. Den er utilregnelig. Brug formens
>constructor i stedet. Det samme gælder for OnDestroy.
Det var også min fejl at skrive det, jeg bruger faktisk formens
constructor..

/Thomas

Fra : Ivan Johansen

Dato : 18-11-02 21:45

Thomas Lykkeberg wrote:
> Jeg har brug for at ændre min "FrontEnd" run-time, alt efter hvilken
> DLL som vælges af brugeren. Det går jeg ud fra ikke er muligt med en
> "Package" i Borland Builder?

Det kan du sagtens. En package er en DLL med nogle specielle funktioner
der gør at den kun kan bruges af programmer skrevet i BCB. Derfor kender
den automatisk Application fra hovedprogrammet og du ungår en masse
andre problemer.

Du tilføjer bare den pågældende package til listen under
Components|Install Packages.

> Det var også min fejl at skrive det, jeg bruger faktisk formens
> constructor..

Godt

Ivan Johansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-11-02 21:34

"Thomas Lykkeberg" <Fornavn.Efternavn@privat.dk> wrote in message

> Her er en smule demo kode, som virker uden DLL.

Er der nogen speciel grund til det skal ligge i et DLL - ofte giver det mere
besvær.

[8<8<8<]
> Men det virker ikke Det går fuldstændig galt i DLL'en ved:
>
> frm->Parent = pMainForm;

Hvordan går det galt ?

Hos mig kører det udemærket med C++Builder V6.0 (selvom det måske er lidt
underligt at have en form som child-vindue i en anden form - men dig om
det).
Du skal nok sikre dig at såvel EXE-filen som DLL'et bruger biblioteker (VCL
og runtime) som også ligger i et DLL.

Venlig hilsen

Mogens Hansen