Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nye billeder på atomb.dk
Fra : Ole

Dato : 18-11-02 08:48

Hej fotovenner

Jeg har opdateret mit site med nye billeder.

Billederne er dels nye billeder fra en ferie til Rom, men ikke mindst, nogle
nye indscanninger fra mit arkiv.

Sidstnævnte har jeg fået scannet hos Ludvigsen Foto, Godthersgade, Kbh.
(advarsel, der kommer en reklame) for 100 kr / 40 stk. dias. Scanningerne er
i 1950/dpi og billederne er 16MB i tiff og hamrende flotte. Prøv det....

De nye billeder finder du alle under Galleri 400-500.

Nyd iøvrigt også min udstillingsgenerator på forsiden, klik på F5 for en ny
udstilling.

Adressen er http://www.atomb.dk/foto og kommentarer er velkomne.

Mvh
Ole

Fra : Lars

Dato : 18-11-02 13:46

"Ole" <obj@atomb.dk> wrote in message
> [...]
>
> De nye billeder finder du alle under Galleri 400-500.
>
> Nyd iøvrigt også min udstillingsgenerator på forsiden, klik på F5 for en

Hej Ole

Som sædvanlig - de mest eminente billeder der bliver vist her i NG'en.

Mvh

Lars

Fra : max

Dato : 18-11-02 13:54

> [...]
>
> De nye billeder finder du alle under Galleri 400-500.
>
> Nyd iøvrigt også min udstillingsgenerator på forsiden, klik på F5 for en ny

Yep - dejligt.. Men jeg er ved at blive forgammel til at lede efter
return knappen.. Njaeah jeg fandt jo ud af det.. Godt Ole..
mvh max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-11-02 14:53

On Mon, 18 Nov 2002 08:48:19 +0100, "Ole" <obj@atomb.dk> wrote:
klip

> [...]
>i 1950/dpi og billederne er 16MB i tiff og hamrende flotte. Prøv det....

Er det farvedias til den pris ??
mvh Ebbe

Fra : Ole

Dato : 18-11-02 14:54

40 stk. monteret, glas eller glasløst, eller i rulle.

Levering inden for 1-2 dage.

Mvh

Ole

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-11-02 17:05

On Mon, 18 Nov 2002 14:54:00 +0100, "Ole" <obj@atomb.dk> wrote:

>40 stk. monteret, glas eller glasløst, eller i rulle.
>
>Levering inden for 1-2 dage.
>
>Mvh
>
>Ole
klip

Tak for hurtigt svar, det er en fantastisk pris,
jeg har spurgt andetsteds, og fået opgivet en
pris på 110,00 kr ........pr. stk !!!!!, måske
lidt billigere hvis de ikke var monteret
mvh Ebbe

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-11-02 17:42

Mon, 18 Nov 2002 17:05:01 +0100, skrev Ebbe Hansen:

>Tak for hurtigt svar, det er en fantastisk pris,
>jeg har spurgt andetsteds, og fået opgivet en
>pris på 110,00 kr ........pr. stk !!!!!, måske
>lidt billigere hvis de ikke var monteret

Nu begynder vi også at spidse øren herovre i Jylland. Det her lugter
jo langt væk af, at der kan spares mange penge og oven i købet få en
god ydelse.

Ham der Ludvig.... æææhh.... er han på nettet?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-11-02 18:41

>Ham der Ludvig.... æææhh.... er han på nettet?
>
>Venlig hilsen
>Kurt Hansen

Ja,
Firma : Ludvigsen Foto A/S
Adresse: Gothersgade 115, st.
1123 København K

Telefon: (+45) 3313 3619
Mobil:
Fax: (+45) 3313 4247
Web-site:
E-mail: ludvigsenfoto@vip.cypercity.
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-11-02 18:48

On Mon, 18 Nov 2002 18:40:38 +0100, Ebbe Hansen

>Ja,
>Firma : Ludvigsen Foto A/S
> Adresse: Gothersgade 115, st.
>1123 København K
>
> Telefon: (+45) 3313 3619
> Mobil:
> Fax: (+45) 3313 4247
> Web-site:
> E-mail: ludvigsenfoto@vip.cypercity.
>mvh Ebbe

der er vist en fejl i krak, det skal nok være
cybercity.dk med b
mvh Ebbe

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 18-11-02 18:49

En nydelse som altid. Flotte Rom billeder. Jeg er vild med dine
kompositioner.

/Ib

Fra : John

Dato : 18-11-02 19:25

"Ole" <obj@atomb.dk> skrev i en meddelelse
> Hej fotovenner
>
> Jeg har opdateret mit site med nye billeder.

Irriterende gode billeder

Umiddelbart lyder den brugte opløsning til scanningen ikke særlig høj, men
resultaterne modbeviser at højere burde være nødvendigt. Den tårnhøje
kvalitet på dine objektiver har sikkert stor indflydelse her. Jeg bruger
også (næsten) altid fujichrome, Provia eller Sensia II, men opnår slet ikke
samme flotte skarphed og farver. Suk....måske jeg sku' sælge huset?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 18-11-02 19:57

John wrote:

> [...]
> fujichrome, Provia eller Sensia II, men opnår slet ikke samme
> flotte skarphed og farver. Suk....måske jeg sku' sælge huset?

Måske du blot skulle overveje, at begrænse din brug af
polfilter, for polfilteret eliminerer netop alle de små
reflektioner i oveflader, som er med til at skabe den
tegning og det spil, som i sidste ende opleves som skarphed.

Det slog mig netop, da du sidst annoncerede efterårsbilleder
fra Tørning Mølle, at de var over exstremt farvemættede,
men at der ikke var kontrast og sprøjt i motiverne.

Og det er egenlig lidt synd og skam, for motiverne og kom-
positionerne er jo helt ok.

Efter min sølle mening, så er polfilter kun godt til motiver,
hvor himlen udgør over 90% af billedet, og så er det praktisk,
hvis man skal fotografere igennem udstillingsvinduer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 19-11-02 19:57

> [...]
> fra Tørning Mølle, at de var over exstremt farvemættede,
> men at der ikke var kontrast og sprøjt i motiverne.

Hvorvidt der mangler kontrast eller "sprøjt" i motiverne, overlader jeg
selvfølgelig til din egen bedømmelse. Men der er ikke brugt polfilter. Med
en 100 asa film, og linser indenfor mit budget, er der ikke lys nok til det,
på en dansk efterårsdag.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-11-02 20:26

John wrote:

> .....cut..... Men der er ikke brugt polfilter. ...

Det må du undskylde, jeg er nok præget af, at jeg flere gange
har læst, at du har anbefalet polfilter.

Og så kan jeg tilslutte mig Ole's anbefaling af objektiver med
fast brændvidde, man får som regel bedre optisk kvalitet til
færre penge, end når man vælger en zoom.

Der er også andre faktorer, som skal tages i ed, du kan jo ha'
mistet noget i fremkaldelsen, anvender du et quicklab eller et
proff. laboratorium...?

Og hvilken scanner anvender du, er dens dynamiske omfang godt
nok, og hvordan griber du din digitale billedbehandling an...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 19-11-02 21:22

> Det må du undskylde, jeg er nok præget af, at jeg flere gange
> har læst, at du har anbefalet polfilter.

Njae...det tror jeg nu ikke. Jeg kan huske en diskussion om cirkulære kontra
normale, men ellers...?

> Der er også andre faktorer, som skal tages i ed, du kan jo ha'
> mistet noget i fremkaldelsen, anvender du et quicklab eller et
> proff. laboratorium...?

Jeg får mine dias fremkaldt hos Fujifilm. Hvorvidt det er proff skal jeg
lade være usagt, men quikt er det ihvertfald ikke

> Og hvilken scanner anvender du, er dens dynamiske omfang godt
> nok, og hvordan griber du din digitale billedbehandling an...?

Godt nok....tjae. Jeg er jo blot en stakkels amatør og en Minolta Dimage
Scan Dual var, hvad der var råd til dengang (knap 7.000 for tre år siden).
Har vist et Dmax på 3.4. Ganske tilforladeligt. Og stadig ikke langt fra
dagens standard, prisen taget i betragtning. De fleste i den prisklasse, har
dog i dag A/D-konvertere der arbejder med helt op til 48bit. men jeg tror
mest på, at det mere er en følge af ønsket om højere Dmax, end ønsket om
flere farver. Disse scannere kører da også typisk med 24bit output og
arbejder altså kun internt med 48 bit.
Hvis jeg har eksponeret korrekt, er der "full range" i histogrammet, altså
med Adobes "workspace" (RGB). Hvilket er mere end den Frontier/Noritsu
printer arbejder med, som jeg får printet ud på. Hvis jeg skal bedømme ud
fra resultatet når jeg "soft proofer" med omtalte printers profil. Så hvad
angår kontrast/lys/dynamikområde justeres der sjældent. Hvis jeg altså som
sagt har ramt i plet

Selv er jeg nu heller ikke så utilfreds med mit dynamiske område. Erkendte
blot at Ole's resultater er (meget) flottere. Og mener stadig at de lækre
objektiver har en stor del af æren for de flotte farver. Linser som mine,
lider slemt af apokromatisk forvrængning. Hvilket sikkert skyldes de mange
linse-elementer (ikke asfæriske), samt middelmådig coating. Hvorvidt Ole har
ret i, at det til dels også skyldes hans måde at beregne eksponeringen på,
ja det vil jeg lade komme an på en prøve. Jeg skal bare have skaffet mig et
gråkort.
Men i øvrigt skal man jo selvklart også bruge sin sunde fornuft, og prøve
sig frem. Jeg overeksponerer f.eks. altid med en halv EV når jeg bruger
dias. Erfaringen har vist mig, at det passer min scanner bedst således.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-11-02 22:58

John wrote:

> [...]
> og prøve sig frem. Jeg overeksponerer f.eks. altid med en halv
> EV når jeg bruger dias. Erfaringen har vist mig, at det passer

Det skulle jo ikke være nødvendigt at prøve sig frem, hvis
man har lavet lysmålingen så den den tager højde for motivet,
så burde et enkelt billede være nok.

Der er jo mange led i din process, måske du skulle starte med
se på hvordan dias'ne ser ud projekteret, eller med en kraftig
lup på et lysbord, og se om de står ok i tegningen.

Hvis dias'et er ok, så kan du prøve at få lavet nogle prøve
scanningr ude i byen, for at se om det gi'r et bedre resultat.

For med mindre dit objektiv er, en arv billig flaskebund, så
tror jeg næppe at det har skylden, den påstand vil jeg under-
bygge med, at jeg og nogle kolegaer, for nogle års siden lavede
en sammenlignende test af flere objektiver, det var ganske vist
i S/H, men det blev gjort grundigt med Kodak's Tecknikal Pan
film, og der kunne vi knap nok se forskel på billeder, der var
lavet med et russisk Zenit og et Nikon.

Og for at eliminere, at det hele skulle handle om nogle Contax
objektiver, så kan du ta' et kik på flg. URL, det billede minder
jo en del om Ole's typiske motivvalg, og det viser jo meget
godt, hvad et digicam med zoom kan præstere inden for den genre.

Advarsel billedet er i fuld opløsning 6 megapixel.
http://home.tiscali.dk/valkyrie/test/husgavl-88.jpg
Kamera Fuji Finepix 6900 zoom

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 20-11-02 07:12

> Det skulle jo ikke være nødvendigt at prøve sig frem,

Selvfølgelig skal man da prøve sig frem!!! Eksperimenter og forsøg er da en
grundlæggende del af amtørfotografering. Det er sådan vi bli'r bedre og
opdager grænserne.

Jeg vil gerne igen understrege, at det er en misforståelse fra din side, at
jeg skulle være så ked af mine resultater, som trådens længde her
efterhånden kunne indikere. Og som er afledt af en enkelt bemærkning om min
beundring af Ole's billeder, som er så meget bedre en mine egne. Og til
trods for dine forsøg på at overbevise mig om mine linser fortræffeligheder,
så mener jeg stadig, at der en enorm forskel på en billig Zoom linse fra
Canon, og et hundedyrt Carl Ziess objektiv med fast brændvidde. Hvilket
sikkert er årsagen til Ole's valg.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 10:50

John wrote:

> [...]
> enorm forskel på en billig Zoom linse fra Canon, og et
> hundedyrt Carl Ziess objektiv med fast brændvidde. Hvilket

Du må ikke opfatte lange tråde, som noget negativt, det
forholder sig nemlig sådan, at det som regel kun er de
gode emner, der kan trække en lang tråd.

Og jeg vil skråsikkert afvise, at der optisk skulle være
være "enorm forskel" på de optiske kvalitet i din Canon
Zoom, og så nogle Contax / Carl Ziess objektiver.

Der er en forskel, men den ligger helt ude på marginalerne,
for hovedparten af prisforskellen skyldes en merpris, du
betaler for navnet Carl Ziess.

Du overser at næsten alle Ole's billeder er fotograferet i
en bestemt type lys, som han er god til at spotte, og det
gi'r notorisk gode resultater, men ulempen er til gengæld
at der ikke er så meget afvekling i lyset.

Blandt Ole's billeder, er der jo kun ganske få billeder, der
er optaget i modlys, og jeg kan ikke se et eneste optaget
i blødt lys, som dine billeder fra Tørning Mølle.

Det skal ikke forstås negativt og/eller nedladende, for det
meget hårde højlys Ole går efter, er svært at lysmåle kor-
rekt, så mange overbelyser den type billeder, derfor vil de
fleste blive en tak ekstra imponeret.

Problemet er at de fleste slet ikke bedømmer motivets lys,
de stoler blindt på lysmåleren, og den bliver snydt af alle
motiver der ikke holder sig inden for et gennemsnit.

Det billede af husgavlen som jeg postede et link til, er et
godt eksempel på et motiv, som vil gi' en forkert lysmåling
60 - 70% af billedet er en næsten hvid flade, som vil
resultere i, at lysmåleren tror at der er mere lys, end der
reelt er, og resultatet er et billede, der er underbelyst
med en eller to blænder.

Det har Ole løst ved at lysmåle på et gråkort, som jo er det
ultimative gennemsnit, men et gråkort er ubrugligt til modlys-
billeder, og man lærer ikke vurdere motivet.

Jeg kan runde af med at fortælle dig, at når jeg tager på en
fototur, og i løbet af en dag ta'r måske 60 - 100 billeder,
så laver jeg kun flere billeder af samme motiv, hvis jeg vil
prøve forskellige beskæringer og vinkler, og det er meget
sjældent, at jeg efterfølgende må konstatere, at min lys-
måling var forkert - så vurdering af lyset er noget man godt
kan lære uden et gråkort.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kristian Stange

Dato : 20-11-02 17:02

On 20/11/02 10:49, in article 3DDB5AB5.750BE20B@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det har Ole løst ved at lysmåle på et gråkort, som jo er det
> ultimative gennemsnit, men et gråkort er ubrugligt til modlys-
> billeder, og man lærer ikke vurdere motivet.

Spm. vedr. lysmåling.:

Gi'r lysmåling på gråkort (reflekteret måling) ikke samme resultat som
måling (med dome) af indfaldende lys?

Ved modlys - er det så at foretrække reflekteret måling (så tæt på som
muligt)?

Begge tilfælde forudsat "løs lysmåler".

Vgst
Kristian Stange

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 18:33

Kristian Stange wrote:

> [...]
> resultat som måling (med dome) af indfaldende lys?
>
> Ved modlys - er det så at foretrække reflekteret måling

Det er korrekt, men der skal stadig ta's et behørigt hensyn
til motivet, hvis det er hi- eller low key motiv, så skal der
kompenseres.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 20-11-02 21:58

> [...]
> måling (med dome) af indfaldende lys?
>
> Ved modlys - er det så at foretrække reflekteret måling (så tæt på som

I begge tilfælde skal man lære at bruge hjælpemidlerne rigtigt. Det er ikke
ligegyldigt, hvilken vinkel gråkortet holdes i, når lyset måles. Udsvingene
kan sagtens være over et helt blændetrin.

Jeg bruger aldrig gråkort til måling af eksponering. Kun til indstilling af
hvidbalance på digitalkamera. Det er selvfølgelig meget individuelt det her,
og der er mange forskellige veje til samme mål. Når jeg har tid til at
finindstille eksponeringen, foretrækker jeg at arbejde med en film, jeg
kender kontrastomfanget af. Dias eksponerer jeg som regel efter højlysene.
Eksempelvis måler jeg direkte i solbeskinnet nysne og eksponerer ca. +2. Med
negativer forholder det sig lidt anderledes, men ofte eksponerer jeg efter
skyggerne. Eksempelvis måler jeg lyset i de mørkeste skygger, jeg ønsker
tegning i og eksponerer -3-4 trin, alt efter filmen.

Samme nummer kan man lave med digitalkamera. Undersøg hvor mange trin der
skal overeksponeres, før højlys brænder ud, og tilsvarende hvor meget der
skal undereksponeres, før skygger lukker. Det er under alle omstændigheder
nyttig viden. Og det giver med tiden et sikkert øje for eksponering, og
hvilke motiver, der ikke kan gengives uden for stort tab af detaljer.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-11-02 22:42

Johan Gadegaard wrote:

> I begge tilfælde skal man lære at bruge hjælpemidlerne
> rigtigt. Det er ikke ligegyldigt, hvilken vinkel gråkortet
> holdes i, når lyset måles. Udsvingene kan sagtens være
> over et helt blændetrin.

Ja det er meget vigtigt, men den menneskelige bedømmelse af
motivet, er mindst lige så vigtig, og er det er ofte her
fårene bliver skildt fra bukkene.

En lysmåling er aldrig eksakt, den er vejledende, men nu om
stunder hvor alle bruger AE, så er det kun meget få der når
dertil, at de selv tolker lysmålingen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 20-11-02 18:54

"Kristian Stange" <kristian@stange.dk> skrev i en meddelelse

> Spm. vedr. lysmåling.:
>
> Gi'r lysmåling på gråkort (reflekteret måling) ikke samme resultat som
> måling (med dome) af indfaldende lys?

Joe...det er det på min ihvertfald. Men somme tider er der langt over på den
anden side af søen Noget af min bedste tid, går i øvrigt med at
fotografere med mit mellemformat-kamera og den løse lysmåler. Den rasende
pris på filmen in mente, er man li'som tvunget til at tænke lidt mere over,
hvad man vil http://213.69.181.217/Default.asp?Redirect=True

Fra : John

Dato : 21-11-02 02:04

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotografere med mit mellemformat-kamera og den løse lysmåler. Den rasende
> pris på filmen in mente, er man li'som tvunget til at tænke lidt mere

Og i stedet for sludderet til slut, sku' der selvfølgelig ha' været en
signatur

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 20-11-02 09:35

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in

> Erkendte blot at Ole's resultater er (meget) flottere. Og mener stadig
> at de lækre objektiver har en stor del af æren for de flotte farver.

Nu skriver du at du ikke er utilfreds med dine billeder og det er jo det de
tæller men jeg vil blot nævne at jeg fik flottere og mere realistiske
farver da jeg skiftede fra det medfølgende scannerprogram til Vuescan på min
Acer 2740. Det kan prøves gratis og kan hentes på www.hamrick.com

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : John

Dato : 18-11-02 19:26

"Ole" <obj@atomb.dk> skrev i en meddelelse
> Hej fotovenner
>
> Jeg har opdateret mit site med nye billeder.

Glemte forresten: Må jeg linke til din side fra min egen?

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-11-02 23:00

> "Ole" <obj@atomb.dk> skrev i en meddelelse

> Glemte forresten: Må jeg linke til din side fra min egen?

Vil jeg også gerne hvis jeg må? :)

Flotte billeder !

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ole

Dato : 19-11-02 08:54

Hej John

Tak for dine pæne kommentarer.

Du må til enhver tid linke til mit site.

Dyre objektiver, ja, fra nyt er Carl Zeiss hundedyrt, men f.eks har jeg et
50/1.7 normaloptik + et Contax RTS-hus til salg i supervelholdt stand for
2400 kr. og når man så tænker på at Henri Cartier Bresson, tog (næsten) alle
sine billeder med den brændvidde og et manuelt Leica, ja så kan du både
beholde (murstens)huset og opnå den måske højeste kvalitet noget objektiv i
35mm
klassen kan give.
Spøg til side, men det er nu min erfaring at faste brændvidder giver meget
bedre kontrast end zooms, også selvom zoomen også hedder Carl Zeiss.
Selvfølgelig skal man skifte objektiv oftere, men det er ofte det værd.
Iøvrigt kan du minimere brugen af Pol-filter ved mere korrekt eksponering.
Jeg anvender kun et sky-filter på mine objektiver, men måler så indfaldende
lys på et Kodak gråkort. Eksponeret efter den måling kommer der virkelig
smæld i farverne.

Ole