Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotostation - backup m.m.
Fra : Peter

Dato : 18-11-02 00:07

Hej !

Jeg har haft mulighed for at sidde og rode lidt med Fotostation, men har
lidt svært ved at gennemskue hvordan man tager backup af alle de data man
hælder i programmet.

Er der nogen som kan løfte sløret for hvor programmet gemmer sine
tekstinformationer og hvor meget der skal tages backup af for at man ikke
skal lægge det hele ind igen.

Jeg har blæst dokumentationen igennem fra A-Z, men synes ikke at det klart
fremgår hvad der skal tages backup af. Der står godt nok at man kan gemme
sin konfiguration fra fil-menuen, men jeg har lidt svært ved at gennemskue
om den lille fil kan indeholde alt hvad man har tastet ind.

Derudover synes jeg ikke at jeg kan få et klart svar på hvad det er der
mangler i ED-versionen frem for den fulde PRO-version. Der er 2000 kr.
forskel, så et eller andet må der da være.

Mvh.

Peter

Fra : Uffe Ougaard

Dato : 18-11-02 18:25

Hej Peter

De tekstinformationer (fotograf, titel m.m.) du opdaterer for hvert enkelt
billede bliver gemt i selve billedfilerne. Du kommer derfor langt ved bare
at tage backup af billedfilerne.

Hvis du laver egne HTML skabeloner skal du selvfølgelig gemme kopier
af dem.

Hvis du laver albums bliver oversigten over hvert album gemt i en folder
under Fotostations programfolder. Disse albumoversigter skal du tage
backup af.

Uffe Ougaard

Fra : Peter

Dato : 18-11-02 19:19

> De tekstinformationer (fotograf, titel m.m.) du opdaterer for hvert enkelt
> billede bliver gemt i selve billedfilerne. Du kommer derfor langt ved bare
> at tage backup af billedfilerne.

Hej Uffe !

Det var også min første tanke, men jeg undrer mig over at billedets
egenskaber ikke ændrer sig. Hvis man går ind i stifinder og kikker på
hvornår filen er oprettet og ændret - så er det stadig den oprindelige dato
(da billedet blev taget) som kommer frem.

Mvh.

Peter

Fra : Uffe Ougaard

Dato : 18-11-02 20:26

Hej Peter

Det er nok betragtet som en facilitet - ikke en fejl (altså at man kan
indlægge tekster i en billedfil uden at ændre billedfilens dato)

Hvis du laver to ens kopier af det samme billede, f.eks. a.jpg og b.jpg
og derefter indsætter tekster i det ene (a.jpg), kan du se, at a.jpg nu
har fået en anden størrelse.

Hvis du derefter kopierer a.jpg til en ny fil c.jpg og åbner den nye fil
med fotostations tekstdialog kan du se de informationer du lagde ind
i a.jpg - altså må de ligge i selve billedfilen og ikke andre steder.

Til gengæld er det begrænset hvor meget fornøjelse man har af de
indlagte tekster hvis man behandler billederne med andre programmer.
Så snart et billede har været modificeret af Photoshop Elements (V2)
kan Fotostation ikke længere se nogle af de tekstfelter Fotostation lagde
ind - selv om nogle af dem ses af Photoshop elements både før og efter.

God fornøjelse
Uffe

Fra : Peter

Dato : 18-11-02 22:28

<snip>

Mange tak for et godt, uddybende og underbygget svar.

Mvh.

Peter