Professionelle kameraer
Fra : gijones@f2s.com

Dato : 02-03-01 09:20

Er der nogen, der ved hvilken type kameraer der bruges til rigtige
filmproduktioner? Jeg bruger selv en billig camcorder, men kunne godt
tænke mig på et tidspunkt at komme lidt videre. Hvilket kamera blev der
brugt da de lavede ”Skyggen”?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-03-01 13:12

<gijones@f2s.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:20010302.8194089@gi-laptop.edu.ats.dk...
> [...]
>filmproduktioner? Jeg bruger selv en billig camcorder, men kunne godt
>tænke mig på et tidspunkt at komme lidt videre. Hvilket kamera blev der

Dunno, men du kan jo prøve at ringe til Zeitgeist. Arri er en af de største
levenrandører af 35mm kameraer. Aaton en anden, men der findes mange
producenter, og hver laver adskillige kameraer, så det er svært at
generalisere. På en digital produktion vil man som regel anvende DVCAM
(miniDVs professionelle storebror), men Sonys 24P HD-kameraer er godt på vej
til at blive en ny standard.

Det er altid værd at besøge http://www.cinematographer.com/

Her kan du læse onlineudgaven af American Cinematographer, få tips og
tricks, købe nyttige håndbøger m.m.

Håber det hjalp lidt?

MVH
Jens Thomsen

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 02-03-01 16:55

<gijones@f2s.com> wrote in message
[...]

Et godt gæt ville være ArriFlex. Uden sammenligning de mest brugte 35mm
kameraer til proffesionel filmproduktion i Danmark og det meste af Europa.
Amerikanerne bruger meget Panavision (PanaFlex) men også i stigende grad
Arri.
Et proffesionelt kamera koster omkring en mio., men kan lejes (www.bico.dk)
på dagsbasis. Man skal være opmærksom på at 35mm-film er meget mere afhængig
af lysforhold end video- og ENGkameraer (TV-kameraer) er.
Digital kameraer har ikke vundet så stor indpas endnu i prof. film fordi
kvaliteten simpelthen ikke er god nok endnu. Men instruktører som f.eks.
Lars Von Trier er varm fortaler for mediet og har selv brugt video i de
fleste af sine film (Dancer iberegnet). For at få en hæderlig kvalitet i
videokameraer skal du kigge på 3-chips DV-kameraer. Ofte betegnet med 3CCD.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 04-03-01 23:43

"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> wrote:

>Man skal være opmærksom på at 35mm-film er meget mere afhængig
>af lysforhold end video- og ENGkameraer (TV-kameraer) er.
Ja, på den måde at der nok skal mere lys til - specielt hvis man
ønsker stor dybdeskarphed eller meget finkornet film. Men til gengæld
er kontrastspændet for film langt større end video kan klare.

> [...]
>kvaliteten simpelthen ikke er god nok endnu. Men instruktører som f.eks.
>Lars Von Trier er varm fortaler for mediet og har selv brugt video i de
Men så bruges der så vidt jeg ved også mange ressourcer på at "pynte"
på optagelserne i computeren bagefter. Og til sidst skydes resultatet
ud på 35mm film.

>For at få en hæderlig kvalitet i
>videokameraer skal du kigge på 3-chips DV-kameraer. Ofte betegnet med 3CCD.
Og et kamera med en god optik - gerne en som kan skiftes ud.

--
..: Kåre Nejmann :.