Så er vist færdig med den......
Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 16-11-02 23:56

Jeg konstaterer med tilfredshed, at al debat og ævl vedr. en computerhandel er
ved at ebbe ud.
Håber dette forum bliver mere afvekslende fremover.

Venlig hilsen
Jens Juul Andersen

Fra : Johnny Louis

Dato : 17-11-02 04:08

Jens Juul Andersen <jens.juul@jja.dk> wrote:

> [...]
> ved at ebbe ud.
> Håber dette forum bliver mere afvekslende fremover.

Som nævnt flere gange er jeg ked af at jeg har belemret gruppen med
indlæggene om G4 computeren men jeg så ikke rigtigt nogen anden udvej
for at advisere Morten inden jeg satte den til salg.

At debatten så kørte noget af sporet har på ingen måde været tilsigtet
fra min side og det kan jeg kun beklage.

At jeg så ikke syntes du er den rette til at belære os, skyldes at du
ved flere lejligheder har sat både hard og software til salg i denne
gruppe, samt at du citerer som du har lyst og ikke som du kan læse i
denne vejledning http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html.
Men det er måske det du mener med afvekslende.

Johnny Louis

Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 17-11-02 16:25

Johnny Louis wrote:

> [...]
> ved flere lejligheder har sat både hard og software til salg i denne
> gruppe, samt at du citerer som du har lyst

IKKE MIG BEKENDT.....VIS MIG ET EKSEMPEL.
JEG HAR VIST IKKE HAFT INDLÆG I DENNE NG FØR......Har i øjeblikket 4111
indlæg åbne
og jeg er ikke iblandt dem.
Du må tage fejl.......
Jens Juul Andersen

Fra : Johnny Louis

Dato : 18-11-02 00:10

Jens Juul Andersen <jens.juul@jja.dk> wrote:

> IKKE MIG BEKENDT.....VIS MIG ET EKSEMPEL.

Ja eksemblet er her og der er flere fra denne gruppe:

Eicon Diva T/A ISDN Modem. Kr. 400,-

Sælges pga overgang til Cable.

Venlig hilsen
Jens Juul Andersen
Http://www.JJA.dk

> JEG HAR VIST IKKE HAFT INDLÆG I DENNE NG FØR......Har i øjeblikket 4111
> indlæg åbne
> og jeg er ikke iblandt dem.

Jo du har haft ialt 33 indlæg i denne gruppe, du kan se dem i Google.

> Du må tage fejl.......

Deværre nej.

Johnny Louis

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 18-11-02 01:20

Jens Juul Andersen skrev:
> JEG HAR VIST IKKE HAFT INDLÆG I DENNE NG FØR......Har i øjeblikket
> 4111 indlæg åbne
> og jeg er ikke iblandt dem.
> Du må tage fejl.......

http://makeashorterlink.com/?C15D51A72

Mon ikke det er indlæg fra dig ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-02 06:06

Hej Jens

Jeg kommenterer begge dine mails i ét her...

Jens Juul Andersen wrote:

> [...]

Jeg tror nok, vi er temmelig mange, der har fuld forståelse for Johnnys måde at
håndtere den situation på!

Og i bund og grund handler det ikke om en 'computerhandel', som du kalder det, - men
om, at en køber forsøger at snyde og bedrage sig til en computer, han har købt, men
som han åbenbart ikke _vil_ betale for.

Prøv lige at kigge dig lidt rundt i nogle af de andre edb grupper og se, hvordan en
snyder bliver hudflettet, hvis/når han forsøger noget tilsvarende. - Kender du fx. en
vis 'Carsten fra Thisted'? - eller ham fra Sønderborg, der vil sælge harddiske i
massevis, og når det kommer til stykket, så har han ingen, og når han så vil købe,
betaler han ikke for det leverede. - Eller ham fra Viborg, der forsøger at sælge de
samme ting til flere personer på én gang - og som får folk til at betale på forhånd,
- men de ser bare aldrig nogen ting overhovedet.... Jeg kunne blive ved. Prøv at tage
et kig ind i dk.privat.edb, dér korte der på ca. 2-3 måndeder siden en tråd om
blacklisting af "dårlige sælgere"..

> [...]
>
> IKKE MIG BEKENDT.....VIS MIG ET EKSEMPEL.
> JEG HAR VIST IKKE HAFT INDLÆG I DENNE NG FØR......Har i øjeblikket 4111

Enten er du glemsom, eller også fortrænger du fakta.... Du har over en periode sendt
adskillige salgsannoncer til denne gruppe omkring Mac udstyr, som du har forsøgt at
sælge til nogle vanvittig høje priser, - nogle gange endda til højere pris end
nyprisen ved direkte køb hos producenterne, - eller også har det været downloaded
software, som du åbenbart selv har brændt up på CD eller lagt på disketter. Den slags
salg er i øvrigt ulovligt. - Man må kun sælge _original_ software..

Tag blot et kig på disse. Google fandt på 0,29sek. _64_ indlæg til denne gruppe fra
din side, så det kalder du for 'ingen indlæg'...(

<http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=jens+juul+andersen&btnG=Google+Search&meta=group%3Ddk.edb.mac>.

- Tja, hvad er så 'nogle' indlæg, når 64 'ingen' indlæg er....

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 18-11-02 11:58

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]

> salg er i øvrigt ulovligt. - Man må kun sælge _original_ software..

Er downloadet software, som er betalt til den man downloader fra, ikke original software ??
Hvorfor må dette ikke sælges, når man ikke selv har brug for det mere ?
Er det noget du antager, eller er det noget du ved ?

Hvilken lov kan du henvise til desangående ?

Venlig hilsen
Jens Juul Andersen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 18-11-02 16:10

jens.juul@jja.dk writes:

> [...]
>Er det noget du antager, eller er det noget du ved ?
>
>Hvilken lov kan du henvise til desangående ?

Det er vel lovligt, hvis serienr. medfølger og man ikke bare sælger den gl
version, når men har opgraderet. Downloaded software, man har serienr. til
er vel lovligt software?

hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Peter Hansen

Dato : 18-11-02 23:49

Et serienummer er personligt og må ikke overdrages i form af
softwaresalg til anden part. Sværere er det ikke.

/* iMz

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-11-02 00:31

in article 97d37f04.0211181448.2ece76a9@posting.google.com, Peter Hansen at
ph@brandehs.dk wrote on 18/11/02 23:48:

> Et serienummer er personligt og må ikke overdrages i form af
> softwaresalg til anden part. Sværere er det ikke.

Der er vist noget du har fået galt i halsen. Uddrag fra licensbetingelser
til 2 ting jeg lige havde ved hånden:

Adobe PhotoShop 7.0:
4. Transfer. You may not, rent, lease, sell, sublicense, un-bundle and/or
repackage for distribution or resale,
or authorize all or any portion of the Software to be copied onto another
users computer except as may be
expressly permitted herein. You may, however, transfer all your rights to
Use the Software to another
person or legal entity provided that: (a) you also transfer (i) this
Agreement, (ii) the serial number(s),
Software and all other software or hardware bundled, packaged or
pre-installed with the Software,
including all copies, Updates and prior versions, and (iii) all copies of
font software converted into other
formats, to such person or entity; (b) you retain no copies, including
backups and copies stored on a
computer; and (c) the receiving party accepts the terms and conditions of
this Agreement and any other
terms and conditions upon which you legally purchased a license to the
Software. Notwithstanding the
foregoing, you may not transfer education, pre-release, or not for resale
copies of the Software.

Microsoft Windows 2000 Pro:
Overdragelse af software. Den første licenseret bruger af SOFTWAREPRODUKTET
har ret til at overdrage nærværende Slutbrugerlicensaftale og
SOFTWAREPRODUTKET én gang i form af en permanent overdragelse og kun direkte
til en slutbruger. Denne overdragelse skal omfatte hele SOFTWAREPRODUKTET
(herunder alle komponenter, medierne og det trykte materiale, eventuelle
opgraderinger, nærværende Slutbrugerlicensaftale og et eventuelt
Ægthedsbevis). En sådan overdragelse må ikke være i konsignation eller i
form af nogen anden indirekte overdragelse. Erhververen af en sådan
engangsoverdragelse skal være indforstået med at opfylde vilkårene i
nærværende Slutbrugerlicensaftale, herunder forpligtelsen til ikke
yderligere at overdrage nærværende Slutbrugerlicensaftale og
SOFTWAREPRODUKTET.

Mon ikke ovenstående gør sig gældenede for mange andre stykker software?
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-11-02 00:35

In article <B9FF36E0.2BA86%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Mon ikke ovenstående gør sig gældenede for mange andre stykker software?

Softwarelicenserne er sjældent i overensstemmelse med dansk lov.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 19-11-02 00:42

in article newsspam4-86DE1F.00350619112002@sunsite.dk, Martin Edlich at
newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 19/11/02 0:35:

> Softwarelicenserne er sjældent i overensstemmelse med dansk lov.

Men det burde vel ikke gøre overdragelse sværere? Skulle dansk lov forbyde
overdragelse på trods af at producenten tillader det, eller misforstår jeg
dig?

--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-11-02 00:50

In article <B9FF3960.2BA8D%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Men det burde vel ikke gøre overdragelse sværere?

Bestemt ikke.

> Skulle dansk lov forbyde overdragelse på trods af at producenten
> tillader det, eller misforstår jeg dig?

Det jeg mente, var såmænd bare at du ikke kunne bruge softwarelicenserne
til at afgøre hvad man må og ikke må.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 21-11-02 17:59

> Bestemt ikke.

> Det jeg mente, var såmænd bare at du ikke kunne bruge softwarelicenserne
> til at afgøre hvad man må og ikke må.

Hvad er dansk lov på dette område?

Stig

_________________________
Stig Leerbeck
http://www.simplesoft.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-11-02 21:22

In article <1flxohu.12l8rq61683e68N@[192.168.0.3]>,
wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) wrote:

> Hvad er dansk lov på dette område?

Uha, der tror jeg du vil få et meget mere brugbart spørgsmål i
jura-gruppen. Faktisk mener jeg at kunne huske at spørgsmålet har været
oppe og vende før, så en gang Groupgle skulle kunne besvare dit
spørgsmål.

--
MVH Martin Edlich, nu "snart" far til fem http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-02 04:36

Hej Peter & Martin

- For engangs skyld har Martin næsten ret... - Derfor står der ligeledes i
de fleste license agreements, at dette er gældende sålænge det ikke er i
modstrid med et lands gældende love. Dog påberåber MS sig at være over denne
lov, og de gør som det passer dem.

Fra : Peter Hansen

Dato : 19-11-02 21:12

Tak Peter Kiil :)

Det tager jeg til mig - jeg skal prøve at lave min research bedre næste gang :)

mvh
/* iMz

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-02 04:53

Hej Peter

Helt så enkelt er det nu heller ikke...

Hvis du køber fx. et Adobe produkt, må du gerne sælge _hele_ pakken med
alt tilhørende, men du skal så samtidig skrive en erklæring til køber,
hvori du overdrager licensretten til licensnummer og produkt til
vedkommende. I denne erklæring skal du samtidig have en tilladelse til
at gøre dette fra Adobes side (her Adobe Danmark). Det betyder, at du -
når du kontakter Adobes kundesupport skal vide navn på den køber, du har
solgt til, og overgive den til Adobe, der så sletter dit navn og adresse
og istedet for indfører købers navn og adresse med det opr.
licensnummer.

I det tilfælde, kan man ikke sige, at licensnummeret er personligt, da
det følger produktet.

Et andet tilfælde er fx. et produkt, hvor du ved registreringen (normalt
online) afgiver dit navn ved reg., så et reg.nr. genereres sammen med
dit navn. Dette gælder for fx. Graphic Converter, musikprogrammet
Amadeus II + andre musikprogrammer, og en hel del andet software.

I det tilfælde er licensnummer helt personligt og kan _ikke_ overdrages
til tredie mand.

Et helt tredie eks. er OEM software. Det må overhovedet _ikke- hverken
overdrages eller sælges til 3.-part, da det som regel følger en bestemt
computer/computermodel.

Der kan dog efter ansøgning til producenten fås en tilladelse til at
videresælge et OEM produkt. En sådan tilladelse kan være en
engangstilladelse til en enkelt person, eller en flergangstilladelse til
et firma, der så kan sælge OEM produkter.

Men generelt _skal_ der ved salg medfølge samtlige originale medier og
papirer samt manualer. Og da man ikke får hverken det ene eller andet
ved en download, så er det ikke tilladt at sælge downloaded og
udkopieret software til 3.-part. - Et eks. er hvis du køber MLP til
'download only' pris, så får du ikke en bod med manual og licenskort,
men kun et reg.nr. pr email, - altså kan en downloaded MLP ikke
videresælges under nogen omstændigheder.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-11-02 12:37

Peter Hansen <ph@brandehs.dk> wrote:

> Et serienummer er personligt og må ikke overdrages i form af
> softwaresalg til anden part. Sværere er det ikke.

Det er da noget ævl. Vi har solgt en Quark Express til en pige i
Jylland. Hun fik programmet samt en Licens Transfer Agreement fra Quark
i Schweiz underskrevet af os.

Der var ingen problemer overhovedet.

Hun står nu registreret hos Quark som ejer af et program, som vi har
stået som ejere af.

Quark byttede endda en ADB dongle til en USB.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jens Juul Andersen

Dato : 19-11-02 01:58

Ja Hanne, det er netop også min opfattelse.

Men jeg skulle åbenbart lige have en på trynen af Erik Richard Sørensen og
beskyldes for at at sælge "piratkopier".
Han beskylder mig altså udokumenteret for at downloade software og brænde det på
CD eller på disketter til videre salg.
Jeg forlanger han dokumenterer eller afkræfter denne grove beskyldning mod mig
her i gruppen.

Hvad angår hans påstand om mit høje prisniveau er dette ligeledes forkert.
Iøvrigt er det vel køber der må vurdere om prisen er rimelig og ikke Erik
Richard Sørensen i et offentligt forum.

Enslydende mail er samtidigt sendt til Erik Richard Sørensen
kml.ers@mail1.stofanet.dk
JEG FORVENTER SVAR FRA HAM.........Enten her i gruppen eller til mig personligt.

Han skrev:
[...]

hr. Erik Richard Sørensen, - dit svar imødeses omgående.

Venlig hilsen
Jens Juul Andersen

e mail: jens.juul@jja.dk
Http://www.JJA.dk
__________________

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-11-02 10:23

Jens Juul Andersen <jens.juul@jja.dk> writes:

> JEG FORVENTER SVAR FRA HAM.........Enten her i gruppen eller til mig
> personligt.

Der har andre været før dig - det er fuldstændig urealistisk at
forvente en undskyldning fra ERS[1], og du vil spare dig selv en masse
galde ved bare at putte ham i killfilen med det samme. Han vil
sikkert gerne gengælde dig tjenesten - nu ved han hvordan de virker.

[1] Med en undtagelse - han undskylder hvis han har sendt en en email
istedet for at svare i gruppen. Det er åbenbart slemt nok.
http://bigfoot.com/~thunderbear
Det skete i de dage i november engang
at de første dataloger satte julen igang...

Fra : Johnny Louis

Dato : 19-11-02 22:33

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote:

> [...]
>
> [1] Med en undtagelse - han undskylder hvis han har sendt en en email
> istedet for at svare i gruppen. Det er åbenbart slemt nok.

Det kan meget vel være at ERS er en kontroversiel person, men det er da
for ingen ting at regne mod sådan en skovl som Jens Juul Andersen der
uafbrudt tramper rundt som en elefant i en glasbutik.
Jens Juul Andersen du er en mavesur gammel stodder der råber usandheder
efter folk, læs Villys indlæg og lær af hans attitude, den er
prisværdig.

Johnny Louis

Fra : Michael Holm

Dato : 19-11-02 22:40

Johnny Louis <bendatafjerndette@postman.dk> wrote:

> [...]
> Jens Juul Andersen du er en mavesur gammel stodder der råber usandheder
> efter folk, læs Villys indlæg og lær af hans attitude, den er
ro på - ro på... alle tager en dyb indånding og forsætter i en dertil
passende nyhedsgruppe.

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-02 06:44

Hej Jens

Jens Juul Andersen wrote:

> [...]
> CD eller på disketter til videre salg.
> Jeg forlanger han dokumenterer eller afkræfter denne grove beskyldning mod mig

Nu stopper festen, Jens! - Du har selv i flere af dine annoncer både her og i
køb&salg gruppen skrevet, at det er downloaded software, som du sælger, - så pas
lige lidt på, med hvad du beskylder folk for!

Og læs så lige dine egne indlæg igennem, før du påstår, at nogen beskylder dig for
pirateri - TAK! - Og hvad angår dit 'krav' om en dokumentation, så vil det også
være en meget god idé fra din side, om du læste, hvad du selv har skrevet.

> Hvad angår hans påstand om mit høje prisniveau er dette ligeledes forkert.
> Iøvrigt er det vel køber der må vurdere om prisen er rimelig og ikke Erik
> Richard Sørensen i et offentligt forum.

Et par eksempler....
From: Jens Juul Andersen (Juul@post1.tele.dk)
Subject: S: MacLinkPlus Deluxe 11.002
Newsgroups: dk.edb.mac
Date: 2002-04-13 12:26:11 PST

MacLinkPlus Deluxe 11.002 image downloadet fra DataVitz. Kr. 250,-
-------
From: Jens Juul Andersen (Juul@post1.tele.dk)
Subject: Eicon Diva T/A ISDN Modem
Newsgroups: dk.edb.mac
Date: 2002-04-14 07:49:41 PST

Eicon Diva T/A ISDN Modem. Kr. 400,-
-----------
Og hvad med den her fra dkmarked.privat.edb.mac? - kommentarer i parantes...

From: Jens Juul Andersen (jens.juul@jja.dk)
Subject: S: Diverse software
Newsgroups: dk.marked.privat.edb.mac
Date: 2002-10-28 07:18:06 PST

Verdens bedste Backupprogram Retrospect Express 4.3 - Image
Købt og downloaded fra Dantz-linken nedenunder.
Mere info om programmet fra linken: www.dantz.com/prod...
Pris: 475,- excl. forsendelse.

[følger gratis med Norton Systemworks 1 (NU 6.x), nypris pt $9.00]

Konvertering af PC filer til Mac filer og omvendt.
MacLinkPlus Deluxe 11.002 image.
250,- excl. forsendelse.

[opg. pris $49,95]

Interarchy 5.0.1 with FTP Disk.
Interarchy is award-winning Internet file transfer software for the Macintosh.
It enables a Macintosh user to access files on other computers over the
Internet. Interarchy uses the standard Internet protocols FTP and HT.
275,- excl. forsendelse.

[nypris $45 og det endda for ver. 6!]

(Eng. stave-og grammatik) Grammarian 1.1.1 CD & Spell Catcher 1.6 -CD Kr. 300,-
excl. forsendelse.

[bundle price $49, single prices $39 for Grammarian og $29 for Spell Catcher]

SpringCleaning? 3.5 Image Kr. 250,- excl. forsendelse.

[nypris $39,95]

StuffItDeluxe? 5.5.1 Image Kr. 225,- excl. forsendelse.

[nypris $49,95, for tidl. reg. $29,95 for ver. 7.01]

Virtual PC 2.1.3 CD Kr. 950,- excl. forsendelse.

[fulgte gratis med de Beige G3. Man kunne vælge mellem VPC 2.1 + 32mb ekstra RAM
eller 64mb RAM! - Jeg valgte selv VPC + RAM]

Excel 5.0 Dansk version.
Den bedste version af Excel der er lavet.
Excel 3.0 m. upgrade 5.0 - På disketter og med bogmanualer.
3.0 blev oprindeligt lavet til system 7.xx Mac og PowerMac.
Kr. 250,- excl. forsendelse.

[studiepris for hele MSO 4.2 var 450kr. på disketter + 250 kr. for manualer]

(Backup) DataSaver 1.0.7 diskette Kr. 75,- excl. forsendelse.

[eksisterer ikke mere, svjh. kostede den $9 i shareware fee]

(Skærmbilledprg.) Snapz Pro 1.1.1 Image Kr. 75,- excl. forsendelse.

[$40 for ver. 2.01. Ver. 1.x er ikke 100% kompatibelt med OS 9.x]

Spring Cleaning? 3.0.1 kr. 200,- excl. forsendelse.

[nypris for nyeste ver. er $49,95]

TechTool® Pro 2.5.5
CD m. bogmanual. kr. 600,- excl. forsendelse.

[$84,95 for full retail & $49,95 for upgrade, - og det er ver. 3.08 og den koster i
danske kroner 630,87!]

Dagskursen for US dollars er 7,4263. - Og det kalder du for billige priser? - Jeg
kalder det for groft optrækkeri!

> Enslydende mail er samtidigt sendt til Erik Richard Sørensen
> kml.ers@mail1.stofanet.dk
> JEG FORVENTER SVAR FRA HAM.........Enten her i gruppen eller til mig personligt.

Hvis du sender mig uopfordret mail, skal jeg sørge for, at du bliver meldt for
spam. Jeg gider ikke høre på dit forbaskede gang sure opstød over ting, som enhver
selv kan dokumentere, hvis de blot gider søge på dit navn under google.groups.

> [...]
> slags salg er i øvrigt ulovligt. - Man må kun sælge _original_ software.
>
> hr. Erik Richard Sørensen, - dit svar imødeses omgående.

Ta' så lige og knyt! - Du skal ikke kommendere med hverken mig eller nogen andre
herinde. Jeg svarer når og hvis, det passer mig! - Og sålænge du ikke engang kan
bruge et ordentlig sprog, så må du regne med, at du får tilbage med samme mønt.

Og for en god ordens skyld, skal jeg så gentage, hvis du ikke allerede har forstået
det, at salg af downloaded software, som man selv lægger ud på div. medier er og
bliver ulovligt.

mvh. Erik Richard