Betaling af vand ?
Fra : Kenneth

Dato : 16-11-02 18:26

Hvis man lejer et hus der er et erhvervslejemål betaler man naturligvis leje
og strømforbrug. Men skal lejer betale for forbrug af vand ?
Eller er det med i ejendommens skat ?

Kenneth

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-11-02 21:18

In article <3dd67fa4$0$1557$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Kenneth wrote:
> Hvis man lejer et hus der er et erhvervslejemål betaler man naturligvis leje
> og strømforbrug. Men skal lejer betale for forbrug af vand ?
> Eller er det med i ejendommens skat ?

Hvad er kotume ?
Det afhænger vel om det er en virksomhed der bruger meget vand
eller ej ??
Uanset hvad, så kan man vel aftale hvad der står i kontrakten?

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Mari

Dato : 17-11-02 01:56

"Kenneth" <kel@first-data.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man lejer et hus der er et erhvervslejemål betaler man naturligvis
leje
> og strømforbrug. Men skal lejer betale for forbrug af vand ?
> Eller er det med i ejendommens skat ?

I de erhvervslejemål jeg har administreret har vandforbruget været
en del af ejendommens driftsudgifter, som opgøres sammen med varmeregnskabet
og opkræves ved siden af lokalelejen og ejendomsskat/dækningsbidrag.
I vores kommune opkræves vandforbrug sammen med ejendomsskatten
- på skattebilletten, men det er ikke en del af ejendomsskatten - blot
opkrævet
på samme opgørelse som ejendomsskatten - ligesom dagrenovationen,
rottebekæmpelsen, dige- og pumpelag og hvad der ellers måtte være af
kommunale udgifter i den pågældende udstykning.

Hvis vandværket er privat opkræves vandforbrug ikke via ejendomsskatten,
man indbetaler da direkte til vandværket.

Mari

Fra : Kenneth

Dato : 17-11-02 13:50

Men det er et erhvervslejemål (et almindeligt hus ) der lejes privat ?
Derfor skal jeg vel ikke holde udgifter til vand ?

Kenneth

Fra : Mari

Dato : 18-11-02 19:47

> Men det er et erhvervslejemål (et almindeligt hus ) der lejes privat ?
> Derfor skal jeg vel ikke holde udgifter til vand ?

Jo, du skal betale alle de omkostninger, der er forbundet med det lejede
og derfor også vand og vandafgift.
Herudover en husleje, der svarer til markedslejen for tilsvarende lejemål
som
skal anvendes til forrentning af den investerede kapital - plus overskud til
udlejer.

Mari

Fra : Knud Thomsen

Dato : 17-11-02 14:00

naturligvis skal du betale for vand - vandafgiften er jo ikke en del af
ejendomsskatten selv om den ofte bliver opkrævet sammen med den.

Det eneste som kan trække i den anden retning, er hvis du har en
lejkontrakt, som omfatter frit forbrug af vand. Kunne være tilfældet,
såfremt der ikke er vandmåler på det konkrete lejemål.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Camilla Scharff

Dato : 18-11-02 23:07

> [...]
leje
> og strømforbrug. Men skal lejer betale for forbrug af vand ?

Hvad står der i kontrakten?

Camilla

Fra : Kenneth

Dato : 20-11-02 20:46

Der er aldrig lavet en kontrakt, vi bad om en i starten med den kom aldrig.
Vi har boet her i 1 år.

Kenneth

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-11-02 22:31

> Der er aldrig lavet en kontrakt, vi bad om en i starten med den kom
aldrig.
> Vi har boet her i 1 år.

Så er det erhvervslejelovens kap. 9 du skal kigge i -
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A1999/0093430.htm#K9 - der står i § 45,
at hvis udlejer leverer varme, varmt vand mv., så kan han kræve forbruget og
andel i øvrige udgifter dækket, samt at forbrug ikke kan indeholdes i lejen
med mindre parterne har aftalt det (og det har I ihvertfald ikke idet der
ingen kontrakt er...).
Det vil sige, at hvis der er forbrugsmålere, så skal du betale forbrug efter
aflæsning.

Mvh. Camilla

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-02 22:57

In article <arguts$nuf$1@sunsite.dk>, Camilla Scharff wrote:
> [...]
> med mindre parterne har aftalt det (og det har I ihvertfald ikke idet der

Bliver enhver aftale opfattet (juridisk) som en kontrakt ??
Der kan jo sagtens være en mundtlig aftale men intet papir.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-11-02 23:06

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev...
> Bliver enhver aftale opfattet (juridisk) som en kontrakt ??

Nej, ikke mig bekendt.

> Der kan jo sagtens være en mundtlig aftale men intet papir.

Ja, selvfølgelig - dårlig formulering af mig. Men intet tyder på, at det er
aftalt, at forbrug er indeholdt i lejen (ellers ville det vel næppe have
været nødvendigt at spørge her?)

Mvh. Camilla

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-11-02 23:21

In article <arh110$9it$1@sunsite.dk>, Camilla Scharff wrote:
> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev...
>
> Nej, ikke mig bekendt.

okay, ville bare være sikker.

> Ja, selvfølgelig - dårlig formulering af mig. Men intet tyder på, at det er
> aftalt, at forbrug er indeholdt i lejen (ellers ville det vel næppe have
> været nødvendigt at spørge her?)

fint.