briard
Fra : cav

Dato : 16-11-02 14:03

Hej
Efter passivt at have fulgt debatten om Briarder, føler jeg lyst til at
udtrykke min mening.
Jeg har haft briarder i ca. 12 år og kender en del seriøse opdrættere af
racen. De kenneler som Lenz omtaler så negativt, kender jeg så udmærket
jeg har ofte været der og kan slet ikke forstå denne kritik. Samtlige
deres hunde har et rigtigt godt temperament og jeg har også haft den
glæde at hilse på flere hvalpekøbere derfra, som som uden tvivl har
verdens bedste hund, både af sind og udseende. Desuden har jeg også læst
deres kennelrapport og den er på ingen måde dårlig, tværtimod Rigtig
god.
Så måske lurer der en del misundelse fra Lenz

Og til Kim. Hvem du har fået dine informationer fra ved jeg ikke, men
jeg føler den største afsky for folk som løber med en halv vind. Og jeg
er 100 % sikker på at dine såkaldte undersøgelser, ikke er særlig
seriøse. Jeg menr heller ikke at hundebrevkasser på nettet er et sted
hvor man rakker folk og hunderacer ned, men et sted hvor man deler sin
glæde over at have (forhåbentlig) verdens bedste hund.
Med hilsen Cav

http://www.kandu.dk/

Fra : nemoris

Dato : 16-11-02 19:05

> [...]
> hvor man rakker folk og hunderacer ned, men et sted hvor man deler sin
> glæde over at have (forhåbentlig) verdens bedste hund.

Løber med en halv vind? jeg har haft kontakt til 5 ex-briard ejere
(snort kommer den 6.) som alle har fået deres hunde aflivet på grund af
svære adfærdsproblemer. Der er tale om seriøse hundeejere der kan mestre
deres hunde, så er det sagt. jeg spurgte de pågældende om hvor deres
hunde kom fra, og hvornår de fik den. I visse tilfælde fik jeg endda
stambogen at se, men alle briarder kom fra det samme sted. Jeg har
tillige foretaget andre efterforskninger som jeg ikke vil gøre rede for
her i nyhedsgruppen, da der er tale om Menneske - Hund relationer for de
omtalte personer. Der er ikke så mange briarder her i landet at mine 5
(fra et relativt geografisk begrænset område) kan bortforklares som
"ingenting".

Måske er din agressive reaktion mere vrede over at jeg omtaler noget som
man ikke bør omtale, idet "så længe vi ikke snakker om det, er der nok
ikke nogen der lægger mærke til noget". Med den holdning er man ikke i
stand til at forbedre noget som helst. det er msåke heller ikke det man
vil? Jeg kender ikke de enkelte opdrætteres mål, heller ikke
briardklubbens som sådant, men jeg prøver at vænne mig til ikke at
undres over noget, selv om det hele tiden mislykkes.

Jeg har det fint med at advare når noget er galt. Og det vil jeg blive
ved med. Og jeg vil også fortsætte med at grave efter "briardlig".
Blandt de tidligere briardejere kender man andre der også...., etc. dem
vil jeg også tale med.

Kim Christensen

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Hoffskov Albrec~

Dato : 20-11-02 01:49

> Løber med en halv vind? jeg har haft kontakt til 5 ex-briard ejere
> (snort kommer den 6.) som alle har fået deres hunde aflivet på grund af
> svære adfærdsproblemer. Der er tale om seriøse hundeejere der kan mestre

Nu kunne det jo være sjovt at høre, hvor mange Briard-ejere, du så har haft
kontakt til, der ikke har haft de problemer med Briarder.
Så kunne du vel også lave en statistik over gode Briarder.

Her får du lige mit bidrag, har været Briardejer i over 12 år, har 3
Briarder og kan overhovedet ikke genkende noget af det du skriver, men jeg
synes i hvert fald, at inden man hænger nogen ud på nettet, skal man have
besøgt kennelen for ved selvsyn at konstatere, at det står dårligt til, som
man giver udtryk for, alt andet er direkte usmageligt.

Jeg har på udstillinger og træf i Danmark og Tyskland nok mødt langt over
100 Briarder, og burde vel hverken have ben eller arme tilbage, hvis det
står så ringe til, for mange af de Briarder kommer netop fra den omtalte
kennel.

Måske har jeg bare været uheldig at hundene ikke var "sultne" nok på dagen.

Jeg er ikke længere medlem af Briardklubben, så det er ikke for "hædre"
klubben eller opdrætterne, men jeg kender de fleste opdrættere af Briard i
Danmark, og alle de hunde jeg kender, har klappet osv. og som der opdrættes
på, har været Briarder, som for mig altid har været skønne hunde, og som man
har kunnet komme til uden problemer.

Jeg har også tit besøgt den omtalte kennel, det eneste problem, jeg kan
komme i tanker om, har måske været at en to tre stykker af gangen gerne
ville op og sidde på skødet samtidig, og det er Briarder altså for store
til!
Derimod har jeg flere gange oplevet at blive inviteret op til kennelen, mens
de har haft et kuld for at se hvalpene, og lige så meget for at hvalpene
også kunne lære at møde fremmede mennesker i den korte tid, de var hos
opdrætteren.

Der kan gå meget galt i en hunds liv, jeg tror ikke det kun skyldes dårlig
arvemasse, og prægning i de 8 uger, de er hos opdrætteren, men mest i de ÅR
de er hos ejeren, men det er min helt personlige mening, og I skal ikke
kommentere det, for det bliver vi aldrig enige om.

Kurt Albrechtsen

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-11-02 11:01

> Nu kunne det jo være sjovt at høre, hvor mange Briard-ejere, du så har haft
> kontakt til, der ikke har haft de problemer med Briarder.
> Så kunne du vel også lave en statistik over gode Briarder.

Mine undersøgelser fandt på foruroligende kort tid frem til 6 dårlige
briarder, i bare ét amt. Jeg har nu haft en snak med de involverde
familier, og analyseret problemerne. Hvor mange gode der er ved jeg
ikke, men så mange briarder er der nu heller ikke her i landet.
Desuden har jeg fået en række tilkendegivelser fra briardfolk der er
uenige, men også nogen der er enige med mig. Jeg har faktisk det
indtryk at jeres specialkub er splittet i netop det spørgsmål.

Retfærdigvis skal det siges at jeg ikke er stødt på dårlige briarder
fra pågældende opdræt efter 1998, så måske er der sket en forbedring.
Det gider jeg ikke undersøge, hvis jeg skal have en briard skal det
være efter brugslinier, og det opdræt diskussionen går på er
tydeligvis en udstillingslinie, måske mere end godt er. Så derfor
kommer jeg aldrig til at købe hund lige på det sted.

Mht dine øvrige argumenter henviser jeg til det svar jeg lige har
givet på Finn Christensens indlæg

Kim Christensen