ATI: ALL-IN-WONDER® 9700 PRO
Fra : Jens Mikkelsen

Dato : 16-11-02 01:23

Så vidt jeg kan se, er der tale om det ypperste indenfor grafikkort med TV
out/in - og simpel hen noget jeg må eje. Er der nogen der ved hvornår kortet
kommer til Danmark?

Må man kunne forvente at kunne optage fjernsynsudsendelser med kvalitet som
på en almindelig videomaskine (VHS) og vise det igen på fjernsyn via TV-out?

Jeg spørger da jeg intet kendskab har til kvaliteten af TV out/in.

http://mirror.ati.com/products/pc/aiw9700pro/index.html

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 01:46

> [...]
> Må man kunne forvente at kunne optage fjernsynsudsendelser med
> kvalitet som på en almindelig videomaskine (VHS) og vise det igen på

Du skal nok ikke forvente for meget mht. optagekvaliteten, men sammenligning
med VHS kan det vist godt klare. Jeg har selv haft AIW 128Pro og AIW Radeon,
og deres TV-optage hardware er den samme. Jeg mener at den også er uændret
på 9700Pro, dog er der nogle få optimeringer på 9700'eren, men det bidrager
nok ikke til meget bedre kvalitet.

Deres drivere er heller ikke for sjove at lege med. Kommer du en smule galt
af sted, kan du risikere at skulle installere Windows om, før det kommer til
at virke igen.

I øjeblikket skal man købe et 3D-grafikkort, hvis man har brug for det, og
så et dedikeret video-kort til at optage fra TV, hvis man vil have god
kvalitet. Det koster bare kassen.

Det eneste grafikkort med hæderlig TV-kvalitet jeg har set, er Matrox Marvel
(Rainbow Runner).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-11-02 23:38

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> wrote in

> [...]
> samme. Jeg mener at den også er uændret på 9700Pro, dog er der
> nogle få optimeringer på 9700'eren, men det bidrager nok ikke til

Hvis man bruger AIW kortets egen TV-tuner er billedet da ok på et
Radeon AIW - det er ikke DVD, men bedre end VHS efter min mening.

Bruger du Tv-in eller TV-tuner de gange du har prøvet?

Flemming

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-11-02 04:02

> Hvis man bruger AIW kortets egen TV-tuner er billedet da ok på et
> Radeon AIW - det er ikke DVD, men bedre end VHS efter min mening.
> Bruger du Tv-in eller TV-tuner de gange du har prøvet?

Jeg har prøvet begge dele. TV-Tuneren er meget kræsen mht. et godt
antennesignal, og Stofa er åbenbart ikke godt nok til den. Jeg monterede en
antenneforstærker og det hjalp en hel del til at fjerne støjen, men
kvaliteten var stadig ikke for overbevisende. Den kan sammenlignes med god
VHS kvalitet, men det er jo også langt fra perfekt.

Den kan heller ikke optage i et redigeringsvenligt format i fuld opløsning,
uden at det fylder helt vildt. Der kan jeg godt lide Matrox' m-jpeg.

Den kan godt bruges til at se lidt tv eller optage småting til eget brug,
men man skal ikke forvente noget professionelt, hvilket ikke kan lade sig
gøre i den prisklasse.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-02 01:49

> Jeg spørger da jeg intet kendskab har til kvaliteten af TV out/in.

Jeg glemte lige at nævne, at TV-Out kvaliteten er glimrende på både Radeon
8500 og 9000Pro (dem har jeg selv set). Det er kun på indgangs-siden, det
halter.

--
signing off.. Martin Sørensen