Rykkergebyr fra kommunen.
Fra : Rasmus

Dato : 15-11-02 19:30

Jeg ved ikke om dette er den rigtige NG men prøver..!

Jeg har lige fået et rykkergebyr på 250,- fra kommunen.
Jeg glemte en indbetaling. jeg skal nok betale, det er ikke problemet!
men er det ikke fuldstændig grotesk at smide 250,- oven i kassen?
indbetallingen var på 300,- !!!

Jeg fik ikke en advarelse!! Jeg fik bare besked på at betale
de 300 + gebyr på 250 eller truer de med RKI og hele molevitten!!

Er det virkelig seriøst normalt????
Sidst jeg fik et rykkergebyr var på 2 kr fra en tømmerhandel!!!

Mvh.
Rasmus

Fra : Jonathan

Dato : 15-11-02 20:46

"Rasmus" <mailto:rasmus@noizelezz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Er det virkelig seriøst normalt????
> Sidst jeg fik et rykkergebyr var på 2 kr fra en tømmerhandel!!!

[klip]

Nu 250kr. Sidste gang: 2kr. Og hvad så med forrige gang? Det nemmeste er faktisk
at betale til tiden Jeg har selv prøvet det, og det kan helt sikkert
anbefales. Selvfølgelig kan man glemme, det gør jeg også, men hvis det kun sker en
enkelt gang eller to betyder det ikke meget. Håber at du kan bruge mit råd .-)

Jonathan

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:217.60.195.2)
-- Sælg dit autotilbehør på http://www.autoatlas.dk/marked

Fra : felix

Dato : 15-11-02 21:44

"Jonathan" <fuldtidsspekulanten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Rasmus" <mailto:rasmus@noizelezz.dk> skrev i en meddelelse
> "Rykkergebyr fra kommunen."

JA !!! du kan bare tilmelde dig BS (BetalingsService) så går alt automatisk og du er fri
for at stå i kø på posthuset

Fra : Henning Lund

Dato : 15-11-02 22:28

felix skrev:

> JA !!! du kan bare tilmelde dig BS (BetalingsService) så går alt
> automatisk

Også ved en enkelt betaling

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Nette

Dato : 16-11-02 02:27

"felix" wrote
> "Jonathan" <fuldtidsspekulanten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> JA !!! du kan bare tilmelde dig BS (BetalingsService) så går alt
automatisk og du er fri
> for at stå i kø på posthuset

Hvor ER det flot af jer, at i kan sidde og råde ham. Men jeg tror faktisk
godt, at han og alle vi andre var klar over disse muligheder.

Nette

Fra : Jonathan

Dato : 16-11-02 19:58

> Hvor ER det flot af jer, at i kan sidde og råde ham. Men jeg tror faktisk
> godt, at han og alle vi andre var klar over disse muligheder.
>
> Nette

Ville du sige noget?
/Jonathan

Fra : Nette

Dato : 18-11-02 15:41

"Jonathan" wrote

> Ville du sige noget?
> /Jonathan

*PLONK*

Var det ikke sådan man skulle skrive?

Nette

Fra : Henning Lund

Dato : 15-11-02 22:58

Jonathan skrev:

> Nu 250kr. Sidste gang: 2kr. Og hvad så med forrige gang? Det nemmeste
> er faktisk at betale til tiden Håber at du kan bruge mit råd .-)

tror jeg næppe han kan, det er så let at skrive han skal betale til
tiden, men hvis det virkelig var en smutter, er det sq surt med de
ekstra 250 spir oveni, de 2 kroner fra forrige gang kunne egentlig også
være for flere år siden.

Sorry den røg i mailen, knappen havde rykket sig

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-02 07:30

On Fri, 15 Nov 2002 19:29:59 +0100, "Rasmus" <rasmus@noizelezz.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg fik ikke en advarelse!! Jeg fik bare besked på at betale
>de 300 + gebyr på 250 eller truer de med RKI og hele molevitten!!
Der er noget galt, du skylder 300 kr. og de truer med RKI. Det hænger
vist ikke sammen, sakset fra RKIs hjemmeside:
De offentlige myndigheder eksempelvis kommunerne og Told- og
Skatteregionerne kan også bruge RKI i forbindelse med inddrivelse af
gæld. Her skal den skyldige forfaldne gæld dog mindst udgøre 7.500
kroner, og der skal gå 4 uger fra advarslen om indberetning til RKI,
til indberetningen rent faktisk kan ske.
Enten er der tale om tomme trusler, eller også skylder du over 7500
kr.

>Er det virkelig seriøst normalt????
Hvis kommunens inkassoafdeling er bemandet med folk der tror at man
kan true folk til at betale så er svaret "JA". Der kan jo også være
tale om at du har fået et standard brev hvor de bare (uden at tænke)
har fyldt beløb på.

/Hans

Fra : Morten

Dato : 16-11-02 11:54

> Jeg ved ikke om dette er den rigtige NG men prøver..!

Den passer vist meget godt.

> [...]
> Jeg glemte en indbetaling. jeg skal nok betale, det er ikke problemet!
> men er det ikke fuldstændig grotesk at smide 250,- oven i kassen?

Jf. lov nr. 939 af 27. december 1991 om "gebyrer og morarenter vedrørende
visse ydelser, der opkræves eller inddrives af amtskommuner og kommuner"
(med senere ændringer) kan kommunen opkræve gebyrer efter disse regler:

"§ 1. Loven finder anvendelse, hvis andet ikke er bestemt ved eller i henhold
til lov.
§ 2. Amtsrådet kan bestemme, at der skal betales gebyr til amtskommunen for
erindringsskrivelser vedrørende ikke rettidigt betalte ydelser, der opkræves af
amtskommunen, og som i lovgivningen er tillagt udpantningsret.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der skal betales gebyr til kommunen
for erindringsskrivelser vedrørende ikke rettidigt betalte ydelser, der opkræves eller
inddrives af kommunen, og som i lovgivningen er tillagt udpantningsret.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at der skal betales gebyr til kommunen
for tilsigelser til udlægsforretninger og begæringer om indeholdelse eller tilbageholdelse
i løn m.v.
Stk. 4. De i stk. 1-3 nævnte gebyrer kan højst udgøre 200 kr."

I 1998 blev max-beløbet hævet til 250 kr.

Det afgørende er, om der ikke er fastsat andre gebyrregler for det område, sagen
omhandler, jf. § 1, at der er tillagt kommunen udpantningsret for sådanne beløb,
jf. § 2, stk. 2, 2. led, og at kommunalbestyrelsen på et tidligere byrådsmøde har
besluttet at fastsætte sådanne gebyrer, jf. § 2, stk. 2. Er de tre betingelser opfyldt,
kan kommunen pålægge gebyret allerede ved første rykkerskrivelse, jf. § 2, stk. 2,
1. led ("erindringsskrivelser").

Mvh.
Morten

Fra : Jan-Erik

Dato : 16-11-02 12:09

klip

> [...]
> fastsætte sådanne gebyrer, jf. § 2, stk. 2. Er de tre betingelser
> opfyldt, kan kommunen pålægge gebyret allerede ved første

Endelig et indlæg man kan bruge til noget - tak!!

/Jan-Erik

Fra : Morten

Dato : 16-11-02 12:13

> Endelig et indlæg man kan bruge til noget - tak!!

Velbekomme

Mvh.
Morten