Laserbehandling af nærsynethed!
Fra : HS

Dato : 15-11-02 00:08

Hejsa!

Jeg er nærsynet, hvilket generer mig meget. Jeg har hørt om muligheden
for at få laserbehandling mod nærsynethed, og det er jeg meget
interesseret i. Har bl.a. læst en rapport om Excimer Laserbehandling på:

The Royal College of Ophthalmologists

http://www.rcophth.ac.uk/

Nu vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med
privathospitaler, som tilbyder denne behandling. Hvordan var forløbet?
Var du/I tilfreds med behandlingen, resultatet osv..? Evt. bivirkninger?

På forhånd tak!

Mvh. HS

Fra : leif hvitved

Dato : 16-11-02 15:24

"HS" <hs304FJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message

> Nu vil jeg gerne høre om der er nogen der har erfaringer med
> privathospitaler, som tilbyder denne behandling. Hvordan var forløbet?
> Var du/I tilfreds med behandlingen, resultatet osv..? Evt. bivirkninger?

Jeg gennemgik behandling for nærsynethed hos Copenhagen Eye Clinic i
Rødovre.
Den primære grund til at valget faldt på dem var en kombination af en
rimelig pris
og at jeg ikke havde kunnet opstøve andet end positive beretninger om deres
behandlinger.

Jeg kontaktede receptionen, mødte til en forundersøgelse der tog ca. 15
minutter
undervejs fik jeg bl.a. lokalbedøvet hornhinden så tykkelsen af samme kunne
fastslåes
smertefrit (omend let ubehageligt da øjets hinde blev sat i bevægelse).
Under forundersøgelsen fortalte lægen om de forskellige muligheder for
operation
(LASIK og PRK), hvor lægen, grundet min relativt svage synsfejl klart ville
anbefale
PRK da den gav en større præcision (og færre gener under operationen).

Selve operationen (som blev fastsat til tre uger efter) forløb ligeledes
fuldstændig smertefrit
det eneste ubehagelige var at øjet på et tidspunkt under behandlingen
begyndte at "sejle"
dvs. man kunne ikke fokusere ordentligt. men det var dog hurtigt overstået.

Efter operationen fik jeg et bind for øjet, med besked på at fjerne det så
snart jeg kunne
mærke øjet igen, derudover lokalbedøvende øjendråber og betændelseshæmmende
ditto.

Den eneste bivirkning jeg har haft var en periode på 2 til 3 uger hvor jeg
havde et meget
usikkert nattesyn (lys blev meget udflydende, nærmest som blev det set
igennem en rude
i regnvejr), men det har fortaget sig igen så jeg nu har et normalt nattesyn
som før.
Der har ikke på noget tidspunkt i forløbet været tilløb til smerter.

Dvs. resumeret op, stor tilfredshed med lægens rådgivning, behandling med
videre.
(Det virkede ret tydeligt at han havde gjort det mange gange før),
resultatet som forventet
(dvs. -0,12 på det behandlede øje) og bivirkningerne nede på et absolut
minimum

Med venlig hilsen
Leif

Fra : HS

Dato : 16-11-02 17:09

leif hvitved wrote:

snip en god forklaring..
> [...]
> resultatet som forventet
> (dvs. -0,12 på det behandlede øje) og bivirkningerne nede på et absolut

Hej Leif,

Først: Tak for dine erfaringer!
Jeg har lige et par spørgsmål mere.. håber det er i orden?
Hvor lang tid siden fik du behandlingen? Hvad kostede det?
Du skriver "-0,12 på det behandlede øje"- var det dit syn før
operationen? Og nu er det helt perfekt (6/6)? Eller er det resultatet
efter behandlingen? Det er nemlig af allerhøjeste nødvendighed, at jeg
opnår 6/6 på begge øjne (Uddannelseskrav)! Jeg har nu -1,5 på begge
øjne. Var det kun det ene øje du fik behandlet?

Endnu en gang tak!

Mvh. HS

Fra : leif hvitved

Dato : 17-11-02 08:57

> [...]
> opnår 6/6 på begge øjne (Uddannelseskrav)! Jeg har nu -1,5 på begge
> øjne. Var det kun det ene øje du fik behandlet?

Jeg fik behandlingen i starten af juni måned, prisen i Rødovre var (som
den vist er de fleste steder?) 9500 pr. øje + øjendråber på recept.
Mit syn før operationen var -1,75 på det behandlede øje, og efter
operationen havde jeg -0,12... Desværre må jeg tilstå at jeg ikke helt
er klar over om det måles som værende (6/6), mit mål var at kunne føre
bil uden synskorrektion.
Jeg er dog bange for at der ikke er nogen professionelle læger der tør
garantere et perfekt syn på begge øjne... det er nok relevant at tænke over
at der er visse risikoer for bivirkninger.
Se evt. http://www.surgicaleyes.org dog vil jeg vove den påstand at en del
af disse tilfælde at man har valgt en mindre heldig klinik til udførelsen...
men
stadig ubehagelig læsning.

Derudover, et perfekt sted til at finde materiale om hvad andre danskere
har valgt, og hvorfor er http://hjem.get2net.dk/LASIK/ særligt gæstebogen
byder på et væld af spændende læsning omkring øjenkorrektioner.

Iøvrigt, du skriver at det er et uddannelseskrav at du har perfekt syn, tør
jeg spørge hvad det er for en uddannelse du stræber efter?, den eneste jeg
lige kan komme i tanke om der kræver perfekt syn uden hjælpemidler er
pilotuddannelsen... og der er jeg noget i tvivl om hvorvidt efterfølgende
korrektion godtages herhjemme.

Håber at det hjalp dig lidt videre, ellers er du naturligvis velkommen til
at
vende tilbage.

Med venlig hilsen
Leif

Fra : HS

Dato : 17-11-02 13:03

leif hvitved wrote:

> [...]
> af disse tilfælde at man har valgt en mindre heldig klinik til udførelsen...

-0,12 lyder da noget nær perfekt! (I mit sidste svar læste jeg det som
"1,2"- jaja, jeg er jo også nærsynet! Hvor langt ned på tavlen kan
du læse? 6/6 er enten den anden eller tredie nederste linje, alt efter
tavletype. Nederste linier er bedre end 6/6. F.eks. 6/5 og 6/4.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så stiger risici proportionelt med
graden af synsfejl. Jeg har jo "kun" -1,5 på begge øjne, ingen
bygningsfejl og dette har været stabilt i flere år. Pga. at jeg brænder
for denne uddannelse, er jeg faktisk mere end villig til at løbe den
risiko! Nu må du ikke forstå det sådan, at min verden går under såfremt
jeg ikke opnår 0,0 (6/6)! Så var det vel bare ikke sådan det skulle
være.

> Derudover, et perfekt sted til at finde materiale om hvad andre danskere
> har valgt, og hvorfor er http://hjem.get2net.dk/LASIK/ særligt gæstebogen
> byder på et væld af spændende læsning omkring øjenkorrektioner.

Hm.. Det lyder fristende med sådan en tur til Istanbul, hvis manden er
en af de dygtigste i verden, på sit felt! Men det lyder også som om de
er ved at komme godt efter det herhjemme. Bl.a. ved at hente kirurger
fra udlandet til privathospitalerne. Altså kirurger som har flere
tusinde operationer bag sig! Fordelen herhjemme er jo, at såfremt der
skulle opstå komplikationer senere hen, så kan den opererende kirurg
kontrollere een.

> [...]
> lige kan komme i tanke om der kræver perfekt syn uden hjælpemidler er
> pilotuddannelsen... og der er jeg noget i tvivl om hvorvidt efterfølgende

Jeg har altid haft en drøm om at søge ind i Jægerkorpset, men om de vil
godtage denne korrektion, har jeg endnu ikke undersøgt. Jeg ved dog at
frømandskorpset dispenserer for laserbehandling, så hvorfor ikke. Men
jeg vil helt bestemt tage en grundig snak med den bedømmende læge,
inden. Der er jo måske også forskel mht. LASIK og PRK (Det var
sidstnævnte du fik, ikke?). At der dispenseres for den ene, men ikke den
anden.

> Håber at det hjalp dig lidt videre, ellers er du naturligvis velkommen til
> at
> vende tilbage.

Det har i høj grad hjulpet mig! En patientberetning er guld værd for
mig. Privathospitalerne vejleder jo, men de skal jo også sælge deres
produkt! :-/

> Med venlig hilsen
> Leif

Mvh. HS

Fra : leif hvitved

Dato : 18-11-02 04:08

> [...]
> du læse? 6/6 er enten den anden eller tredie nederste linje, alt efter
> tavletype. Nederste linier er bedre end 6/6. F.eks. 6/5 og 6/4.

Det er også ret tæt på perfekt, mener faktisk det passer meget godt med
anden nederste linie.

> [...]
> tusinde operationer bag sig! Fordelen herhjemme er jo, at såfremt der
> skulle opstå komplikationer senere hen, så kan den opererende kirurg

Jeg overvejede det selv, det ville jo være en gratis ferie hvis begge øjne
skulle
behandles.
Problemer: det er begge øjne så skulle de gå galt, går det rigtig galt.
Som du selv skriver så er det lidt langt at køre hvis man gerne vil have at
den
udførende læge lige kaster et blik på øjet.

> [...]
> inden. Der er jo måske også forskel mht. LASIK og PRK (Det var
> sidstnævnte du fik, ikke?). At der dispenseres for den ene, men ikke den

Jeg fik en PRK, som du kan se på surgicaleyes.com har de fleste der har fået
komplikationer vist også fået udført LASIK (?)
Men det er da positivt hvis forsvaret har ændret indstilling til permanent
synskorrektion, jeg har tidligere hørt at de (modsat flere andre lande)
endnu
ikke godtog det.

> Det har i høj grad hjulpet mig! En patientberetning er guld værd for
> mig. Privathospitalerne vejleder jo, men de skal jo også sælge deres
> produkt! :-/

Glæder mig at kunne hjælpe... håber iøvrigt at du vender tilbage med
resultatet
hvis / når du beslutter at gå ind under strålen.
Mmm og ja, man vender sig til ikke at række ud efter brillerne om morgenen

Med venlig hilsen
Leif

Fra : Lasse Madsen

Dato : 22-11-02 20:24

Hej ....

Det lyder lidt som om du gerne vil ind i mili som pilot ... ?

Hvis der tilfældet skal du vide at såfrem man får fortaget en sådan
operation har man lov til at komme ind ...
(jeg har undersøgt det nøje)

Man kan svjv aldrig lave perfekt syn igen ligsom man ikke må have en alt for
stor forskel på styrkerne i ens øjne forstået sådan at hvis man feks får
gråstær på det ene øje og man har -4 på det andet kan man ikke få lavet 0 på
det med stær ...
så går hjernen bananaz

M.v.h.
Lasse Madsen