Ikke adsl og ikke kabel-tv-internet
Fra : Fusty

Dato : 01-03-01 21:52

Dav

Jeg kan ikke få adsl endnu og jeg har ikke kabel tv, findes der ikke noget
der er lige så hurtigt og koster omtrent det samme?

Greetings

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-03-01 21:58

"Fusty" <blgrh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke få adsl endnu og jeg har ikke kabel tv, findes der ikke noget
> der er lige så hurtigt og koster omtrent det samme?

Kort sagt: Nej

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-03-01 22:22

"Fusty" <blgrh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Dav
>
> Jeg kan ikke få adsl endnu og jeg har ikke kabel tv, findes der ikke noget
> der er lige så hurtigt og koster omtrent det samme?

det kommer an på hvor du bor henne..

Men som det er nu,, hvis du ikke kan få adsl.. så er der ikke lige noget,,

Fra : Morten Kirsbo

Dato : 01-03-01 22:52

Så vidt jeg har forstået, kommer Internet over el stikket til sommer.
Hastigheder på ca 10 mb/s er vist målet.

Men hæng mig ikke op på det

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-03-01 22:58

"Morten Kirsbo" <kirsbo@postkasse.com> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg har forstået, kommer Internet over el stikket til sommer.
> Hastigheder på ca 10 mb/s er vist målet.
>
> Men hæng mig ikke op på det

Jeg tror nu ikke på det..

Sidt jeg hørte om det,, var det gået i vasken

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 02-03-01 17:07

Hej...

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*spamcop*spamfilter.dk> wrote:

>"Morten Kirsbo" <kirsbo@postkasse.com> skrev i en meddelelse

>Jeg tror nu ikke på det..

>Sidt jeg hørte om det,, var det gået i vasken

Nja, eet eller andet er der nu nok om det, jeg spurgte hos NESA den 15
Feb. og svaret var således:

--------------
Tak for Deres henvendelse

Vi håber at påbegynde en kommerciel udbygning af systemet først på
sommeren.
Hvor det bliver vides endnu ikke ligesom priserne heller ikke kendes,
men de tskal jo kunne konkurrere med de andre tilbud på markedet.

De kan også læse om PLC på vores hjemmeside på www.NESA.dk under privat
- viden om...

Med venlig hilsen

NESA Kunder
Rikke Bolbroe

M.v.h. Ole ®

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-03-01 01:42

"Morten Kirsbo" <kirsbo@postkasse.com> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg har forstået, kommer Internet over el stikket til sommer.
> Hastigheder på ca 10 mb/s er vist målet.

Jeg tvivler...

Fra : Gerner

Dato : 02-03-01 13:11

On Fri, 2 Mar 2001 01:41:48 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>"Morten Kirsbo" <kirsbo@postkasse.com> skrev i en meddelelse
>
>Jeg tvivler...

Det var noget med NESA ik' ? og så kun for deres kunder eller hvis
anden udbyder så kun for deres kundenet.

DSB havde også snuden fremme om at benytte deres lyslederkabler til
bredbånd. Meeeen.

Ellers må folk vente på FWA til private (nogle år ude i fremtiden).

--
Do not send me any email if you see this in a newsgroup
I do not reply to email sent to me from a newsgroup.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-03-01 18:03

On Fri, 02 Mar 2001 13:11:24 +0100, Gerner wrote:

>DSB havde også snuden fremme om at benytte deres lyslederkabler til
>bredbånd. Meeeen.

Dem solgte staten til mobilix ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-03-01 18:12

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Dem solgte staten til mobilix ...

*Det* må der da kunne startes en *vild* debat omkring (alá TDK´s salg til
USArianierne)?

mvh
Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 02-03-01 22:30

On Fri, 2 Mar 2001 18:12:02 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

Er der beviser for det ? DSB skal da bruge sine lyslederkabler selv og
hvad med sikkerheden, hvis DSB ikke har 100% kontrol over hvad der
sendes i nettet ?

>*Det* må der da kunne startes en *vild* debat omkring (alá TDK´s salg til
>USArianierne)?

Hm, hvorfor det ?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-03-01 23:01

On Fri, 02 Mar 2001 22:29:38 +0100, Gerner wrote:

>Er der beviser for det ?

Øh ? Beviser, Banestyrelsen (som det handler om) ejer noget i retning af 14%
af Mobilix, disse aktier fik de som bytte for fibrene.

>DSB skal da bruge sine lyslederkabler selv og
>hvad med sikkerheden, hvis DSB ikke har 100% kontrol over hvad der
>sendes i nettet ?

DSB har ingen fibre, det har banestyrelsen - og som jeg forstår det, så beholdt
banestyrelsen de fibre de selv brugte, og det var kun overskuds fibrene som
mobilix købte.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-03-01 10:34

> [...]
beholdt
> banestyrelsen de fibre de selv brugte, og det var kun overskuds fibrene

Sådan har jeg også forstået det.

Altså: Staten = Banestyrelsen - Staten = Os alle

Vi har altså alle "betalt" fibrene som så senere er investeret i et fransk
selskab.

Det må da betyde at vi stort set intet skal betale for eks. ADSL - Vi har jo
betalt det een gang tidligere (her har jeg anvendt "standard frasen") ik´ ?

mvh
Bjørn

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-03-01 02:58

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@post3.tele.dk> writes:

> Vi har altså alle "betalt" fibrene som så senere er investeret i et
> fransk selskab.

Vi har via de drifts- og anlægstilskud, DSB har modtaget af staten,
været med til at betale en del af banestyrelsens driftaktiver.
Banestyrelsens har så valgt at sælge en del af disse aktiveter til et
andet firma.

> Det må da betyde at vi stort set intet skal betale for eks. ADSL -

Snik-snak. Mobilix har købt og betalt for deres fibre, så dem har
"vi" ingen andel i mere. "Vi" havde en andel i dem *før* de blev
solgt til Mobilix. Derimod har "vi" (gennem Banestyrelsen) en andel i
Mobilix. Vi kan jo så håbe, at Banestyrelsen har gjort en god
forretning - f.eks. at de om et år eller to kan sælge deres Mobilix
aktier for en masse penge og derved gøre det muligt at udbygge
jernbanenettet uden at "vi" skal lægge penge til.

/Lars
--
I don't give a fuck
God sent me to piss the world off -- Marshal Mathers

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 04-03-01 12:36

"Lars P. Fischer" <fischer@suk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> været med til at betale en del af banestyrelsens driftaktiver.
> Banestyrelsens har så valgt at sælge en del af disse aktiveter til et

Ikke uenig - Det samme var også tilfældet med det hendengangne TDK.

> [...]
> aktier for en masse penge og derved gøre det muligt at udbygge
> jernbanenettet uden at "vi" skal lægge penge til.

Glimrende argument - Husk så blot på at såfremt det mod forventning ender op
i et drønende underskud, så har vi (staten) tabt penge og vi (staten) må så
alligevel lægge penge til, for at udbygge jernbanenettet.

Du må bestemt ikke opfatte mit indlæg som brok. Jeg finder alm. handel
ganske udemærket.

Der er blot en større del af den danske befolkning, der ikke fatter "en
huende fis af alm. handel". De mener at først skal vi sælge og tjene en (på
det tidspunkt) "bunke" penge og senere skal vi herefter ikke betale
investorerne tilbage via en "anvendelse af deres investering" (Læs:
anvendelse af deres netværk) .

PS: Jeg kan drage meget store paralleler til det hedengangne Kabel-TV
marked. Her blev også foretaget store investeringer. Foreningerne betalte
stort set kun renter i en lang årrække og ingen afdrag på lånets hovedstol.
De endte op i stort set samme argumentation som TDC står i i dag.

mvh
Bjørn

Fra : Gerner

Dato : 03-03-01 14:31

On 2 Mar 2001 22:01:01 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Øh ? Beviser, Banestyrelsen (som det handler om) ejer noget i retning af 14%
>af Mobilix, disse aktier fik de som bytte for fibrene.

Banestyrelse, lyder som et rådgivningsorgan for staten, og de kan jo
ikke eje noget, det gør staten.

>DSB har ingen fibre, det har banestyrelsen - og som jeg forstår det, så beholdt
>banestyrelsen de fibre de selv brugte, og det var kun overskuds fibrene som
>mobilix købte.

Det er DSB der bruger lyslederkablerne. Hvis noget er solgt er det
staten der har slogt det.
Jeg tror snarere staten har udlejet fibrerne fordi de ikke selv kunne
eller ville udbyde internet.

Og hvis mobilix har nogle lyslederkabler, hvorfor har de så ikke
tilbudt bredbånd til folket ?
Hvis de ikke udnytter bredbåndsmuligheden er det jo som at skubbe en
elefant ind i et musehul. Det går meget meget langsomt.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-03-01 14:51

"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> Det er DSB der bruger lyslederkablerne.

Er det det? Jeg troede det var banestyrelsen der var ansvarlig for

> Og hvis mobilix har nogle lyslederkabler, hvorfor har de så ikke
> tilbudt bredbånd til folket ?

Er de ikke i gang med det?
www.blivklogere.dk

Fra : Gerner Mo

Dato : 03-03-01 16:33

On Sat, 3 Mar 2001 14:51:14 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
> [...]

>"Gerner" <gm@telefona.dk> skrev i en meddelelse
>
>Er det det? Jeg troede det var banestyrelsen der var ansvarlig for

Mener du adsl+ ? Hvor er bredbåndet henne i den sammenhæng ?
Jeg gider ikke læser www sider, så fortæl. Dette er en debatgruppe, ikke en
internet opslag gruppe.
Adsl skal vel stadig foregå med en adslkasse/kort eller sådan via kobberet.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-03-01 16:40

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Mener du adsl+ ? Hvor er bredbåndet henne i den sammenhæng ?

ADSL-hastighed er det nærmeste man kommer på bredbånd lige nu.
Mener du at bredbånd skal være over 2 mbit?

> Jeg gider ikke læser www sider, så fortæl. Dette er en debatgruppe, ikke
en
> internet opslag gruppe.

Hvis du ikke gider læse links så synd for dig. Jeg gider da ikke spilde tid
og båndbredde på at kopiere det hele herind.
Korrekt at dette er en debatgruppe (flot husket, forøvrigt) men det er ikke
ulovligt at poste links der har relevans til debatten.

> Adsl skal vel stadig foregå med en adslkasse/kort eller sådan via
kobberet.

Ja
Hvis du afventer at der kommer fiber ud til hustandene kan du komme til at
vente længe.

Fra : Gerner

Dato : 03-03-01 17:27

On Sat, 3 Mar 2001 16:40:04 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote:

>"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>ADSL-hastighed er det nærmeste man kommer på bredbånd lige nu.
>Mener du at bredbånd skal være over 2 mbit?

Faktisk skal adsl være på 2 Mb eller mere xDSL
Bredbånd skal være på 10 Mb eller mere.
(i den ideelle verden)

>en
>
>Hvis du ikke gider læse links så synd for dig. Jeg gider da ikke spilde tid
>og båndbredde på at kopiere det hele herind.
Det ville da være uhøfligt at gøre det sådan, men mere høfligt at
skrive kort om hvad der drejer sig om, med en evt. link så folk der
vil vide mere kan se det.
Da det drejer sig om adsl og ikke lyslederkabler til bredbånd, så
ville min interesse være slut, hvis du blot havde beskrevet det.

>Korrekt at dette er en debatgruppe (flot husket, forøvrigt) men det er ikke
>ulovligt at poste links der har relevans til debatten.

Men uhøfligt når det blot gives som en link og ikke en link til at
understrege en skriftlig fremlæggelse af hvad der stod.

>kobberet.
>
>Ja
>Hvis du afventer at der kommer fiber ud til hustandene kan du komme til at
>vente længe.

Faktisk var jeg til et møde i en walkie forening hvor KTAS fremlagde
sine ideer om bredbåndet og kun bredbåndet. Der var ingen snak om
hybridnet, som de faktisk indførte.
Hovedkablerne skulle være lysledere (ideen taget fra BT i england som
i de år nedlagde kilometervis med lysledere) i et hovednet, og
stikledninger til slutbrugerne som coaxkabler, ganske som det bliver i
dag. (bortset fra at jeg ikke ved om der er lysledere i hovednettet)
Desværre vil det påståede bredbånd kun blive en 10'del af den
hastighed de pralede med i 69'

Hvis jeg ikke får tilbudt mindst 2 Mb garanteret, så venter jeg til
det kommer.
Der er også den risiko, at internettet bliver meget, meget sløvt på
grund af at der er for mange på nettet ad gangen 24 t. i døgnet og
nettet ikke er udbygget til at klare ydeligere trafik. Og det er vel
derfor nogle udbydere vil have betaling for MB i stedet for flatrate
m.m. (brugerne skal tvinges til at lukke for internetforbindelsen
efter hver session)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-03-01 17:53

> Faktisk skal adsl være på 2 Mb eller mere xDSL
> Bredbånd skal være på 10 Mb eller mere.
> (i den ideelle verden)

Det er ordkløveri, men der er altså ikke nogen fast defineret størrelse for
hvad bredbånd er...
(ivhertfald ikke hvad jeg har set hos DSN mm)

> Faktisk var jeg til et møde i en walkie forening hvor KTAS fremlagde
> sine ideer om bredbåndet og kun bredbåndet.

Du er meget fokuseret på det ord...
Der er ingen grund til på forhånd at udelukke teknologier eller ord hvis de
kan opfylde målene.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-03-01 18:32

On Sat, 03 Mar 2001 14:30:56 +0100, Gerner wrote:

>Banestyrelse, lyder som et rådgivningsorgan for staten, og de kan jo
>ikke eje noget, det gør staten.

Banestyrelsen ejer hele jernbane nettet, og de fibre som er langt langs
dette, nogen af fibrene har de så solgt til Mobilix.

DSB er blot bruger af jernbane nettet.

>Det er DSB der bruger lyslederkablerne. Hvis noget er solgt er det
>staten der har slogt det.

Læs og forstå hvad jeg skriver.

>Jeg tror snarere staten har udlejet fibrerne fordi de ikke selv kunne
>eller ville udbyde internet.

Igen ...

>Og hvis mobilix har nogle lyslederkabler, hvorfor har de så ikke
>tilbudt bredbånd til folket ?

Sprøg dem.

>Hvis de ikke udnytter bredbåndsmuligheden er det jo som at skubbe en
>elefant ind i et musehul. Det går meget meget langsomt.

Der er mange andre anvendelser af lysleder kabler end det du definerer
som bredbånd.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Gerner

Dato : 03-03-01 23:51

On 3 Mar 2001 17:32:01 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Banestyrelsen ejer hele jernbane nettet, og de fibre som er langt langs
>dette, nogen af fibrene har de så solgt til Mobilix.
>
>DSB er blot bruger af jernbane nettet.

>Læs og forstå hvad jeg skriver.

Nåh jesper højrøv, du glemte at banestyrelsen er et statsvirksomhed
under trafikministeriet og først blev dannet i 1997.

Det jeg skriver om daterer sig til engang først i 90'erne, hvor DSB
havde planer om at udbyde internet.

Da de ikke gjorde det tabte jeg naturligvis interessen for den
skandaleramte virksomhed

>Igen ...

Igen

>Sprøg dem.

Nu spurgte jeg her, men du ved jo ikke en skid om noget.

>Der er mange andre anvendelser af lysleder kabler end det du definerer
>som bredbånd.

Ja telefoni, tv, radio, internet eller det hele på een gang.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-03-01 00:52

On Sat, 03 Mar 2001 23:50:30 +0100, Gerner wrote:

>Nåh jesper højrøv, du glemte at banestyrelsen er et statsvirksomhed
>under trafikministeriet og først blev dannet i 1997.

Ja - fortæl mig noget jeg ikke ved.

>Det jeg skriver om daterer sig til engang først i 90'erne, hvor DSB
>havde planer om at udbyde internet.

Det er vist noget du lige har fundet på, du har tidligere "brokket" dig
over hvorfor mobilix så ikke fluks udbyder hvad du definerer som bredbånd
til folket.

>Nu spurgte jeg her, men du ved jo ikke en skid om noget.

Nå - gør du ?

>Ja telefoni, tv, radio, internet eller det hele på een gang.

Og nogen af dem kan man endda tjene penge på ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Gerner

Dato : 06-03-01 00:59

On 3 Mar 2001 23:51:59 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Ja - fortæl mig noget jeg ikke ved.

Tror du ikke det var dig der skulle oplyse om den slags, da DSB indtil
97' har haft kontrol med lyslederne langs skinnerne.

>Det er vist noget du lige har fundet på, du har tidligere "brokket" dig
>over hvorfor mobilix så ikke fluks udbyder hvad du definerer som bredbånd
>til folket.

>Nå - gør du ?

Ja, jeg ser f.eks. en difination af hvilken hastighed man så mulig i
lyslederbredbånd, i en artikkel i "POST&TELE" nr. 2. 90 side 9.

Desuden har et datablad beskrevet hvilke hastigheder der kunne komme i
f.eks. adsl, isdn, og kabelmodem. Hastigheder der ikke bliver til
noget fordi nogen skal fedte med mulighederne.

Hvad ved jeg om bredbånd, andet end de artikler der dukker op i ny og
næ. Jeg videregiver blot hvad jeg har læst.

Ikke som visse andre der bare kan skrive "æv bæv bussemand, det er
forkert", men de bliver vel klogere med alderen.

>Og nogen af dem kan man endda tjene penge på ...

Gør du det ?

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-03-01 02:50

Gerner <gm@telefona.dk> writes:

> Nåh jesper højrøv, du glemte at banestyrelsen er et statsvirksomhed
> under trafikministeriet og først blev dannet i 1997.

Og det var dem der solgte de lysledere der er gravet ned langs
banestrækningerne til Mobilix. Det var det du betvivlede rigtigheden
af, og det er den fejltagelse du nu prøver at vride dig ud af ved at
gå over til fornærmelser. Hvem tror du du narer?

/Lars
--
Gerner, du er en idiot

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-03-01 02:45

Gerner <gm@telefona.dk> writes:

> Banestyrelse, lyder som et rådgivningsorgan for staten, og de kan jo
> ikke eje noget, det gør staten.

Sludder. Banestyrelsen ejer, driver og udlejer det danske netværk af
togskinner, med dertil hørende signalering mm.

> Jeg tror snarere staten har udlejet fibrerne fordi de ikke selv kunne
> eller ville udbyde internet.

Det er rimeligt irrelevant hvad du tror. Det er et faktum, at
Banestyrelsen solgte de lysledere, der var en del af deres
anlægsaktiver, til Mobilix, og at de blev betalt med en ejerandel i
Mobilix.

> Og hvis mobilix har nogle lyslederkabler, hvorfor har de så ikke
> tilbudt bredbånd til folket ?

Der findes andre former for kommunikation en bredbånd. Mobilix har
f.eks. behov for at transportere fastnet telefonsamtaler rundt i
landet, og for at transportere samtaler rundt til deres mobilmaster.

Et fibernet langs togskinnerne er ikke særlig interresant når det
drejer sig om at udbyde bredbånd. Det er ret begrænset, hvor mange
mennesker der bor op til en jernbane.

/Lars

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 04-03-01 03:01

Gerner <gm@telefona.dk> writes:

> DSB skal da bruge sine lyslederkabler selv og hvad med sikkerheden,
> hvis DSB ikke har 100% kontrol over hvad der sendes i nettet ?

Hvad får dig til at tro, at man kun kan have kontrol med, hvad der
sendes i et net, hvis man selv ejer fiberkablerne? Masser af
selskaber benytter transmissionsnet (herunder fiberkabler), som de
ikke selv ejer, selv om de er helt afhængige af disse
transmissionsnet. Mange teleselskaber ejer ikke selv de kabler de
benytter til at sende tale og data.

/Lars

Fra : Jens Friholm

Dato : 02-03-01 12:54

"Fusty" <blgrh@post10.tele.dk> wrote in <97mcrv$5fd$1@news.inet.tele.dk>:

>Dav
>
>Jeg kan ikke få adsl endnu og jeg har ikke kabel tv, findes der ikke noget
>der er lige så hurtigt og koster omtrent det samme?
>
>Greetings

FWA, PLC (power line carrier, data over elnettet) er begge muligheder som
ikke er på markedet endnu, men tilsyneladende ligger og lurer. Hvis man er
heldig er der jo boligforeninger/kollegier m.m. der har fiber adgang.

--
Jens Friholm
POW

Fra : Peter Alfredsen

Dato : 03-03-01 11:56

On Sat, 3 Mar 2001 10:33:58 +0100, "Bjørn Jørvad"
<ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:

[SNIP]
>Sådan har jeg også forstået det.
>
>Altså: Staten = Banestyrelsen - Staten = Os alle
>
>Vi har altså alle "betalt" fibrene som så senere er investeret i et fransk
>selskab.

Ikke investeret. Mobilix har købt dem for rigtige menneskepenge.

>Det må da betyde at vi stort set intet skal betale for eks. ADSL - Vi har jo
>betalt det een gang tidligere (her har jeg anvendt "standard frasen") ik´ ?

Hvordan kommer du frem til det?
--
Peter Alfredsen (peteralf@fabel.dk) |"Legum servi sumus ut liberi ))
"We reject kings, presidents and voting.| esse possimus" -- Cicero ((

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 03-03-01 16:46

"Peter Alfredsen" <peteralf@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 3 Mar 2001 10:33:58 +0100, "Bjørn Jørvad"
> <ursusmajor@post3.tele.dk> wrote:
>
> [SNIP]

> Ikke investeret. Mobilix har købt dem for rigtige menneskepenge.

Ok.

> Hvordan kommer du frem til det?

Jeg har såmænd blot kopieret essensen i mange indlæg ang. TDC´s prispolitik
(tidligere ejerforhold).

mvh
Bjørn