iPod
Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 14-11-02 22:12

Jeg kan se der findes to forskellige slags iPods, en til Mac og en til PC,

hvad er forskellen på disse to?

kan jeg bruge dem på begge platforme (skal kun bruges til flytning af filer)

og så et lidt off topic, kan man få en usb(2) til firewire adapter ?

// Rasmus
Snart en iBook ejer, sidst i november siger forhandleren...

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-11-02 00:12

Rasmus Lauritsen <affer@zikes.dk(remove)> wrote:

> Jeg kan se der findes to forskellige slags iPods, en til Mac og en til PC,
>
> hvad er forskellen på disse to?

Softwaren og en 4-6 pins fireWire omformer.

> kan jeg bruge dem på begge platforme (skal kun bruges til flytning af filer)

Ja!

> og så et lidt off topic, kan man få en usb(2) til firewire adapter ?

Aner det ikke, men mon ikke et FireWire kort er billigere!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-11-02 00:47

On Fri, 15 Nov 2002 00:12:09 +0100, Michael Tysk-Andersen wrote:

> Softwaren og en 4-6 pins fireWire omformer.

Og hvilket filsystem der er på disken (HFS+ hhv. FAT32).

Mvh.

--
"Limonès, c'est nous" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-11-02 00:53

Adam Sjøgren <spamtrap@koldfront.dk> wrote:

> Og hvilket filsystem der er på disken (HFS+ hhv. FAT32).

Selvklart!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 15-11-02 13:39

> Selvklart!

okay, kan man så bruge dem på begge platforme på samme tid, altså kan win
læse hfs, og kam macos læse fat32 ???

// Rasmus

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-11-02 14:33

> okay, kan man så bruge dem på begge platforme på samme tid, altså kan win
> læse hfs, og kam macos læse fat32 ???

iPod virker enten til PC eller Mac, desværre. Ihvertfald når det gælder
sync til henholdsvis iTunes og MUSICMATCH Jukebox. Dog vil jeg mene at
det er muligt at læse indholdet af en PC iPod på en Mac da Mac OS læser
FAT32. Det omvendte er ikke muligt.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 15-11-02 15:02

> [...]
> sync til henholdsvis iTunes og MUSICMATCH Jukebox. Dog vil jeg mene at
> det er muligt at læse indholdet af en PC iPod på en Mac da Mac OS læser
det lyder jo godt, men er der så nogle der har pc versionen der har prøvet
at slutte den til en mac... og set at det virker, en af mine kammerater har
pc versionen, men han siger han har fået at vide at mac ikke kan detecte
filer på ipoden, men er der noget hold i dette?

// Rasmus

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-11-02 15:12

> [...]
> pc versionen, men han siger han har fået at vide at mac ikke kan detecte
> filer på ipoden, men er der noget hold i dette?

Det tror jeg ikke. Han er formentlig stødt ind den lille finte Apple
bruger til at forhindre piratkopiering - Nemlig ved at skjule
lydfilerne. Det skulle være relativt enkelt at finde dem. På en Mac iPod
ligger lydfilerne i en skjult mappe der hedder iPod_Control.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 15-11-02 15:24

> [...]
> lydfilerne. Det skulle være relativt enkelt at finde dem. På en Mac iPod
> ligger lydfilerne i en skjult mappe der hedder iPod_Control.
Lydfilerne er sådan set ligemeget, det er bare almindelige filer jeg ønsker
at flytte,,,

// Rasmus

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 15-11-02 15:42

Rasmus Lauritsen <affer@zikes.dk(remove)> wrote:

> Lydfilerne er sådan set ligemeget, det er bare almindelige filer jeg ønsker
> at flytte,,,

Jeg vil ikke love dig at det virker, så hvorfor ikke bede kammeraten
over på kaffe og check selv.

Formaterede for sjov skyld min iPod i MS-DOS format og den virker som en
hel almindelig harddisk. iTunes syncede enda til den uden at kny. MP3
afspilningen virker selvfølgelig ikke nu da softwaren blev slettet ved
formateringen. Den kan installeres igen ved at bruge iPod
opdateringsprogrammet som samtidig formaterer disken i HFS+ format igen.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-11-02 14:27

On Fri, 15 Nov 2002 13:39:26 +0100, Rasmus Lauritsen wrote:

> okay, kan man så bruge dem på begge platforme på samme tid, altså
> kan win læse hfs, og kam macos læse fat32 ???

Windows kan vist ikke læse HFS+, MacOS kan vist godt læse FAT32.

Mvh.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-02 19:12

In article <874rajm0a8.fsf@virgil.koldfront.dk>, Adam Sjøgren wrote:

> Windows kan vist ikke læse HFS+, MacOS kan vist godt læse FAT32.

Min Windows æske læser HFS+ uden problemer. Men jeg har også købt
MacDrive 5 for at kunne gøre dette. Koster $49.95 og inkluderer
Stuffit til Windows, mapning af extensions -> filtyper etc,
håndtering af filnavne PC'en ikke kan se.

Jeg valgte ovenstående løsning på en ekstern firewire disk
(ikke iPod) da HFS+ har mulighed for filnavne man ikke kan have
på en FAT32 partition, da lovlige tegn i filnavne på Windows
er MEGET begrænset.

Jeg bruger disken til at arbejde på på begge platforme.

For mere info om hvordan en Mac version bruges under Windows
se http://www.ephpod.com/

--
---

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-11-02 11:00

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

Hej Poul

Kan du ikke sende mig en mail ? Jeg vil høre om du kan gøre mig en
tjeneste ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-11-02 18:26

In article <1flqmih.waks4v18dinviN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:
>
> Hej Poul
>
> Kan du ikke sende mig en mail ? Jeg vil høre om du kan gøre mig en
> tjeneste ?

Jeg har nu sendt en mail til dig.

--
---