Affaldskatte !
Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 14-11-02 15:37

Hej Alle sammen.

Min mor fik i går 4 extra katte, forstået på den måde at de var stille i en
papkasse uden for hendes dør i løbet af dagen, hvor hun så fandt dem i går
aftes.

Hun var oplevet noget lign sidste år, hvor der var sat en kasse med 2
killinger i hendes stald, samt 2 killinger pludselig løb rundt der, det skal
siges hun bor 3 ca. km inde af en grusvej, og min 5 km. fra nærmeste nabo,
så de to tilløbere var heller ikke kommet af sig selv.

Killingerne ser ud til at være 7-8 uger, men meget tynde, samt en tortie
pige på ca.12-15 uger.
De mindste killinger er en sort/hvid dreng, stribet dreng, og rød/hvid
dreng.

Min mors veninde vil gerne have tortie pigen, og sørge for
vaccination/steralision.
Min mor ved nu ikke hvad hun skal gøre, da hun allerede igennem årene har
sørget for at neutralisere de andre katte der har fundet vej til hende (7
stk), og hun nu ikke har mulighed for at beholde nogen selv.

Håber nogen har et godt råd.

Killingerne har idag været til dyrlæge og fået ormekur, samtidig er de
tjekket, men de trænger nu bare til noget at spise de små stakler.

Årh, hvordan kan folk få sig til sådan noget svineri !

VH
Gitte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-02 15:44

"DK Sacala´s Norske Skovkatte" <dk.sacala@mail.dk> writes:

[snip]

> Årh, hvordan kan folk få sig til sådan noget svineri !

Ja, jeg forstår det heller ikke, men i det mindste har de da trods alt
forsøgt at gøre noget for kattene. Jeg mener, det er trods alt bedre
at de bliver sat i en kasse foran nogens dør, end at de bare bliver
smidt i en skraldespand på en eller anden rasteplads.

Problemet er bare hvad man skal gøre for at løse problemerne. Hvis
folk var lige så ansvarlige med deres katte som folk er med deres
hunde, tror jeg at noget af problemet ville forsvinde. Her
generaliserer jeg naturligvis groft, men faktum er at mange folks
katte får lov til at komme og gå som det passer dem, også selvom de
ikke er neutraliseret. Der er jo heldigvis ikke ret mange der bare
lukker hunden ud inde midt i villakvarteret, men det er tilsyneladende
ret normalt med katte. Jeg forstår simpelthen ikke at folk tør.

Hvorfor er der denne forskel på hunde og katte?

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 14-11-02 16:01

Her
> [...]
> lukker hunden ud inde midt i villakvarteret, men det er tilsyneladende
> ret normalt med katte. Jeg forstår simpelthen ikke at folk tør.

Nok fordi at i 99,999% af tilfældende sker der ikke noget ved at gøre det.

/Vibeke

Fra : Eva Schmidt

Dato : 14-11-02 16:21

Vibeke Jørgensen <vibeke1@hotmail.com> skrev i en
> Her
>
> Nok fordi at i 99,999% af tilfældende sker der ikke noget ved at gøre det.
>
> /Vibeke

Man kunne da ønske det var rigtigt, men så gode chancer for at klare sig,
har katte altså ikke. Mange tusinde bliver påkørt hvert eneste år, mange
forsvinder, andre får alvorlige sygdomme, og så er der dem, der er så
uheldige at falde i hænderne på kattehadene psykopater.
Jeg ved udmærket godt, at diskussionen har været oppe at vende før og at man
aldrig bliver enige, men det er et faktum at fritlevende katte lever et
risikofyldt liv.
Jeg tilhører dem, der i lighed med Trine absolut ikke forstår, at man tør
lukke sine katte ud og så bare håbe på, at det går godt.

Med hensyn til de efterladte killinger, så er det hensynsløst og groft, men
man undrer sig snart ikke over,hvor nederdrægtigt mennesker dog kan opføre
sig. Håber det bedste for killingerne!

mvh Eva

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 14-11-02 16:25

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
men
> man undrer sig snart ikke over,hvor nederdrægtigt mennesker dog kan

Jeg tror Vibeke mente, at der "ikke sker noget" i den forstand; at det ikke
har konsekvenser for de nederdrægtige uansvarlige og 100% hensynsløse,
koldhjertede etc. etc. "personer", der på den måde tørrer deres problemer af
på mennesker, der ikke har en badesvamp på det sted, hvor der burde være et
hjerte
-Gitte

PS: Men vi er såre enige ellers

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 14-11-02 16:42

> [...]
af
> på mennesker, der ikke har en badesvamp på det sted, hvor der burde være

Hej Gitte,
hvis du læste hvad jeg citerede og svarede på ville du se at det faktisk var
det med at lukke katte ud jeg mente der ikke skete noget ved.
Men det du skriver er jo også rigtigt. Desværre.
/Vibeke

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 14-11-02 16:55

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> det med at lukke katte ud jeg mente der ikke skete noget ved.
> Men det du skriver er jo også rigtigt. Desværre.

Fnis, lidt læsespas fra mig. Jeg tænkte helt automatisk "lukke ud i
villakvarter" som at lukke ud og dermed kassere ... det er der jo katteejere
der gør, hvor de så bare lader være med at lukke ind igen og fodre
bagefter... Nå, jamen så er jeg jo nok betydeligt mere enig med Eva, hvad
kattehold osv. angår, men stadig ret enig med dig hvad angår de hersens
uansvarlige "personer"
Sorry, man bliver småtosset af bihulebetændelse.
-Gitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 14-11-02 16:38

> [...]
> Jeg tilhører dem, der i lighed med Trine absolut ikke forstår, at man tør
> lukke sine katte ud og så bare håbe på, at det går godt.

Det er jo en risikovurdering, samt en samvittighedsvurdering. Nogen mener
det bedste for kattene er at leve sikkert indenfor, mens andre mener at
kattene lever bedst ved at have adgang til at være ude.
Vores naboer har haft kat (ude) hhv 9 og 11 år uden at der er sket noget,
endvidere har jeg endnu ikke set en eneste over- eller påkørt kat i området,
så derfor vurderede jeg at det måtte være sikkert nok. Der er jo heller ikke
sket noget endnu. Men andres vurderinger afhænger jo af forholdene.

Så det er jo en vurdering alle laver. Nogen mere velovervejede end andre.

Endvidere så har jeg pøvet at søge lidt på at få nogen faktiske tal på hvor
mange katte der reelt bliver kørt ned, i hvilke områder (det er jo sikkert
flest i nærheden af landeveje og motorveje), hvor mange der forsvinder osv.
Men umiddelbart har jeg ikke kunnet finde andre tal en for hvor mange dyr
der i alt bliver slået dræbt i trafikken.

Mvh
Vibeke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-02 16:49

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> writes:

> [...]
> så derfor vurderede jeg at det måtte være sikkert nok. Der er jo heller ikke
> sket noget endnu. Men andres vurderinger afhænger jo af forholdene.

Jeg har desværre selv prøvet at køre en kat over. En mørk aften kom
den løbende direkte ud foran bilen og jeg havde ikke en chance for at
undgå det. Vi stoppede naturligvis med det samme og vi kunne da også
se at vi havde ramt, for der lå en tot pels på vejen, men ud over det
kunne vi intet se. Vi gik så op på den nærliggende gård for at høre om
det var deres kat, men de var mere optagede af at vi havde tilladt os
at holde i kanten af deres græsplæne, end om det var deres kat jeg
havde kørt ned.

Og så var der den lille grå hankat der fandt os og som helt sikkert
var blevet kørt på.

Her på Frederiksberg i Århus kan man ikke gå en tur uden at se skilte
om at folks katte er blevet væk.

> [...]
> Men umiddelbart har jeg ikke kunnet finde andre tal en for hvor mange dyr
> der i alt bliver slået dræbt i trafikken.

Jeg har også ledt og ledt, men jeg har heller ikke fundet noget som
helst.

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 14-11-02 16:59

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message > Jeg har
også ledt og ledt, men jeg har heller ikke fundet noget som
> helst.
>
> Mvh Trine

Her er lidt: søg på siden efter dyr, og scroll lidt nedefter, så er der en
oversigt hvor katte figurerer... tallet 70000 dukker op i en af
undersøgelserne.
http://www.vd.dk/wimpprintdoccol.asp?page=document&objno=8198
-Gitte

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 14-11-02 17:33

> Her er lidt: søg på siden efter dyr, og scroll lidt nedefter, så er der en
> oversigt hvor katte figurerer... tallet 70000 dukker op i en af
> [...]

Hej Gitte :)
Godt fundet, meeen i samme åndedræt som de 70.000 katte skal også nævnes de
13.000 (som er et andet bud på hvor mange det er). Endvidere skal den store
usikkerhed der er forbundet med undersøgelserne nævnes. Og da der ikke
rigtig er opgjort nogen kilder til artiklen kan man ikke rigtig tage de tal
for gode vare. Desværre.
Men er der nogen som har et cirka tal for hvor mange katte der er - og hvor
mange af dem der er indekatte?
/Vibeke

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 14-11-02 18:12

"Vibeke Jørgensen" <vibeke1@hotmail.com> wrote in message news:ar0j5n$i37>
> [...]
tal
> for gode vare. Desværre.
> Men er der nogen som har et cirka tal for hvor mange katte der er - og

Ja, den var ikke helt nem at snuse sig frem til.
Undersøgelserne er usikre, og udsving kan ske til begge sider af tallene. Nu
ved jeg jo ikke hvilken fremgangsmåde man har brugt ved henholdsvis
undersøgelse 2 og 3., men tallene er nok ikke helt ubrugelige endda - de kan
give et fingerpeg om, hvor mange dyr det egentlig kan dreje sig om alt efter
hvilken metode/hvilke kriterier man anvender.
Jeg synes 13000 lyder lavt sat - når jeg tager i betragtning hvor _ofte_
jeg ser trafikdræbte katte, samt at der må være en del dyr, der løber væk og
gemmer sig, for senere at dø af kvæstelserne.
Mon ikke man kan sammenligne med ræve, eller finde undersøgelser fra
udlandet, som man kan vægte undersøgelserne imod...
De eneste tal, der umiddelbart ligger mig på tungen ellers, er at der er
mindst en halv million herreløse katte i DK jf... KV?
-Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 14-11-02 23:38

Jeg har ingen tal på trafikdræbte katte, men jeg har tal på
katte smittede med FIV og FeLV, hvis det har interesse ?

Jeg regnede med, at jeg ville få brug for dem på et
tidspunkt.... Efter min mening, er de nemlig lige så
skræmmende om ikke mere, som trafikken er, for en
enkelt smittet kat kan jo i princippet smitte resten af katte
i husstanden, så man kan ende med at miste den alle
nærmest på en gang.

Først er angivet hvilken gruppe af katte vi taler om,
derefter hvor mange procent, der var smittede og til sidst,
hvor mange katte, der blev undersøgt for smitte.

FIV (katteaids) Dansk undersøgelse fra 1993:

Vildkatte - 9,4 - 159
Udekatte - 17,2 - 576
Indekatte - 0,5 - 221
Katterikatte - 6,7 - 15

FeLV (leukæmi) Dansk undersøgelse fra 1993:

Vildkatte - 4,4 - 160
Udekatte - 15,4 - 578
Indekatte - 5,7 - 229
Katterikatte - 6,7 - 15

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 15-11-02 08:00

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Indekatte - 0,5 - 221
> Katterikatte - 6,7 - 15
>
> FeLV (leukæmi) Dansk undersøgelse fra 1993:

Det er jo ikke ligefrem behagelige tal
Nu er jeg generelt et fjols til tal, medmindre der foreligger en længere
redegørelse for, hvordan de kan/skal læses ...
Har jeg læst rigtigt, at der er et højt antal smittede katte blandt udekatte
også sammenlignet med tallet for herreløse katte ("vildkatte")? Skyldes det
så at udekattene ikke dør så hurtigt af sygdommene, fordi de lever et
tryggere liv end de herreløse katte - eller skyldes det noget rent
talmæssigt? ... Det er ret problematisk, synes jeg, at udekatte kan være
medvirkende til at sprede sygdommene til flere herreløse katte, andre
udekatte og (?) til mine to indekatte, når løbegården engang er på plads...
Jeg er dog dybt forundret over, at katteaids ligger på 6,7 for
katterikatte!??
Tak for tallene.
-Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-11-02 10:14

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> wrote in message news:3dd49b6a$0$774
> [...]
> så at udekattene ikke dør så hurtigt af sygdommene, fordi de lever et
> tryggere liv end de herreløse katte - eller skyldes det noget rent

Jeg ved ikke, hvad det skyldes, men datagrundlaget er
rimeligt stort for begge grupper af katte, så
sandsynligheden taler for, at tallene er pålidelige. Men det
kan måske godt skyldes, at udekattene har et længere og
mere beskyttet liv (og bedre imunforsvar) og derfor kan
gå længere med smitten i sig, før end de dør.

> [...]
> medvirkende til at sprede sygdommene til flere herreløse katte, andre
> udekatte og (?) til mine to indekatte, når løbegården engang er på

Det sidste skal du ikke være bekymret over. FIV smitter
ved bid og dine katte skulle jo ikke gerne blive bidt i en
løbegård. FeLV smitter ved spyt (f.eks. ved at katte
vaster hinanden), men kan ikke smitte ved at en smittet
kat hvæser ad dine katte gemmen gitteret. Sådanne små
spytpartikler kan nemlig ikke indeholde virus nok til at
kattene kan blive inficerede.

> Jeg er dog dybt forundret over, at katteaids ligger på 6,7 for
> katterikatte!??

Os' mig. Men nu er datagrundlaget extremt lille (15 katte),
så det er ikke et pålideligt tal. Måske kan det skyldes, at
ikke alle er lige så paranoide som jeg og nægter mine
katte adgang til andre katte, som har været sammen med
en anden kat, hvis mor en gang har været sammen med en
forhenværende udekat i 5 minutter

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 15-11-02 11:07

> [...]
> mere beskyttet liv (og bedre imunforsvar) og derfor kan
> gå længere med smitten i sig, før end de dør.

Ja, det forekommer jo sandsynligt ... hvis en syg kat ceteris paribus oven i
købet skal kæmpe for at overleve fodermæssigt etc. så vil sygdom jo
hurtigere slå den ud...

> [...]
> kat hvæser ad dine katte gemmen gitteret. Sådanne små
> spytpartikler kan nemlig ikke indeholde virus nok til at

OK... jeg ved bare, fra en bekendt, som har arbejdet frivilligt på Best
Friends dyrehjemmet i USA, at man derovre virkelig går op i, at vaske hænder
og alt muligt, før man går fra leukæmi/katteaidsramte katte til de katte,
der ikke er smittede. Sådan noget som en vandskål anses vist for at være
risiko for smittespredning...

> [...]
> katte adgang til andre katte, som har været sammen med
> en anden kat, hvis mor en gang har været sammen med en

hm... nej 15 katte er nok lige et for lille grundlag... umiddelbart Kan
dog godt forstå at du er "paranoid" (= påpasselig i dette tilfælde)!
-Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-11-02 11:27

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> wrote in message news:3dd4c74a$0$786
> [...]
> der ikke er smittede. Sådan noget som en vandskål anses vist for at være

Mon ikke det er efter Better-Safe-Than-Sorry-
princippet ? Og det synes jeg da er fornuftigt nok. I
teorien kan en kat godt smittes via en vandskål, men
risikoen er meget, meget lille. Det ville kræve, at den
smittede kat havde spyttet godt i vandet, så virus er til
stede i tilstrækkelige mængder, samtididg med at FeLV-
virus kun kan overleve uden for kroppen i meget kort tid,
så hvis en anden kat skal smittes, skal den både præstere
at indtage nok virus og samtidig skal det også foregår
hurtigt efter.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-11-02 17:23

Hej Helle

Iflg. min dyrlæge er den største smittekilde fælles vandskål. Men det er
rigtigt at virus ikke lever ret længe uden for katten

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-11-02 17:38

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Iflg. min dyrlæge er den største smittekilde fælles vandskål. Men det er
> rigtigt at virus ikke lever ret længe uden for katten

Jeg tror nok, at den største smittekilde skulle være katte,
som vasker hinanden, men ellers tror jeg du har ret, at det
andet sikkert også kan smitte, men Gitte tænkte på
risikoen for at katte i løbegård kunne smittes af
forbipasserende katte og det tror jeg ikke er en mulighed.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 15-11-02 19:29

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
<snip>
> [...]
> risikoen for at katte i løbegård kunne smittes af
> forbipasserende katte og det tror jeg ikke er en mulighed.

Ja, det er det jeg er en anelse bekymret for... men katte udenfor løbegården
vil jo ikke kunne komme til deres vandskål, så risikoen er nok noget nær
nul. Hvæsen og spytten kan jo vel næsten ikke være farligt - med mindre
kattene får kløerne i hinanden gennem volierenettet.
Men jo - vandskålen er også den smittekilde jeg bl.a. har hørt om.
Åhh... ser sådan frem til at bygge den "voliere"
-Gitte

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-11-02 20:44

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hvæsen og spytten kan jo vel næsten ikke være farligt - med mindre
> kattene får kløerne i hinanden gennem volierenettet.

Ingen af delene er farligt. Som sagt kan der ikke være nok
virus i det spyt som fremkommer, når de hvæser og
selvom de skulle blive revet lidt gennem hegnet, så smitter
FIV kun, når skrammerne når ned i et dybere hudlag, så
en overfladisk rift er ikke nok.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 15-11-02 10:50

De tal der undrer mig mest er dem som viser at vildkattene ser ud til at
være mindre udsatte end udekattene. Men tallene er jo heller ikke helt
sammenlignelige idet der er rimelig stor forskel i antallet af undersøgte
katte.

> [...]
> så at udekattene ikke dør så hurtigt af sygdommene, fordi de lever et
> tryggere liv end de herreløse katte - eller skyldes det noget rent

Det undrer også mig at udekattene er mere udsatte end vildkattene. Men der
er jo også rimelig stor forskel på datagrundlaget, så det kan jo være en
usikkerhed. Men du har nok ret i at udekattene nok har bedre chancer for at
overleve en "smitning" end en vildkat og tallene derfor nok også er højere.
Endvidere, hvis en vildkat er syg er der jo ikke særlig stor chance for at
den ender hos dyrlægen, hvor en udekat trods alt har nogen der holder øje
med den og sender den til dyrlægen hvis den er syg.

Men når jeg ser sådanne tal savner jeg lidt af få at vide hvor mange af
kattene der faktisk dør af sygdommen. For jeg kunne jo også undgå at blive
forkølet, eller få influenza, ved at undlade at gå ud, men chancen for at
jeg dør af det gør alligevel at jeg godt tør gå ud alligevel :)

Det kunne også være spændende at vide hvordan tallene er indsamlet. Er det
katte de tilfældigt at undersøgt, eller er det ejere som har haft kattene
til dyrlægen fordi katten virkede sløv - og derfor blev undersøgt. Eller
noget helt andet? For det har jo nok den største indflydelse på hvilke tal
man får ud.

> [...]
> medvirkende til at sprede sygdommene til flere herreløse katte, andre
> udekatte og (?) til mine to indekatte, når løbegården engang er på

Det er jo også derfor man vaccinerer sine katte, så netop dette ikke sker.
Jeg troede egentlig at det med vaccination var helt almindeligt, men siden
tallene er så høje, så er det nok ikke så udbredt igen???

> Jeg er dog dybt forundret over, at katteaids ligger på 6,7 for
> katterikatte!??

Tja, det viser nok lidt om usikkerheden på tallene? Eller måske som Helle
nævner, smittevejene.

Mvh
Vibeke :)

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-11-02 11:04

> Det undrer også mig at udekattene er mere udsatte end vildkattene. Men der
> er jo også rimelig stor forskel på datagrundlaget, så det kan jo være en
> usikkerhed.

Forskellen i datagrundlaget bør ikke give usikkerhed, når
datagrundlaget er så højt, som det er i denne
undersøgelse. Derimod kan geografien have en betydning
i forbindelse med FeLV, som er mest udbredt på Fyn og i
Sønderjylland.

> [...]
> forkølet, eller få influenza, ved at undlade at gå ud, men chancen for at
> jeg dør af det gør alligevel at jeg godt tør gå ud alligevel :)

Alle katte dør, hvis de er smittede med FIV. Nogle katte
vil være i stand til at bekæmpe FeLV-smitte, men det vil
typisk ikke være de katte, som i denne undersøgelse er
testet positive. FeLV er også dødeligt og er uden
behandlingsmuligheder.

> [...]
> noget helt andet? For det har jo nok den største indflydelse på hvilke tal

Så vidt jeg husker, er der tale om en målrettet
undersøgelse om udbredelsen af FeLV, hvor man så
valgte samtidigt at teste kattene for FIV, når man alligevel
havde blodprøverne.

> Det er jo også derfor man vaccinerer sine katte, så netop dette ikke sker.
> Jeg troede egentlig at det med vaccination var helt almindeligt, men siden
> tallene er så høje, så er det nok ikke så udbredt igen???

Der findes ingen vaccine mod FIV og vaccinen mod
FeLV beskytter kun delvist og jeg har indtryk af, at
mange med udekatte ikke vaccinerer seperat mod FeLV.

> Tja, det viser nok lidt om usikkerheden på tallene? Eller måske som Helle
> nævner, smittevejene.

Datagrundlaget for katterikatte er ekstremt lille i forhold til
de andre grupper af katte, så jeg mener ikke rigtig, at
tallet er brugbart.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-11-02 11:11

> Datagrundlaget for katterikatte er ekstremt lille i forhold til
> de andre grupper af katte, så jeg mener ikke rigtig, at
> tallet er brugbart.

P.S. Det var 6,7 % af katterikattene, som var smittede,
men eftersom der kun var 15 katte, som blev undersøgt,
svarer det til 1 kat, som var smittet, hvilket meget nemt
kan være en tilfældighed. Hvis man ikke tilfældigvis havde
undersøgt denne kat, ville der være tale om 0 %, hvilket
nok heller ikke er pålideligt. Så man må drage den
slutning, at præcis dette tal ikke kan bruges til noget.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Pil

Dato : 15-11-02 11:31

Vibeke Jørgensen wrote:

> [...]
> forkølet, eller få influenza, ved at undlade at gå ud, men chancen for at
> jeg dør af det gør alligevel at jeg godt tør gå ud alligevel :)

Både FeLV og FIV er såvidt jeg ved næsten altid dødeligt (+90%), og der
findes ingen behandling, andet end at man kan prøve at dæmme op for div.
følgesygdomme og derved måske forlænge kattens liv. Men da den smittede
kat vil kunne smitte andre katte, bør den isoleres. FIV kan dog have en
usandsynligt lang inkubationstid, ligesom AIDS hos mennesker - Stig
Feldballe citerede et eksempel med en kat der havde levet isoleret i 9
år (!) som pludselig blev syg. Den pågældende kat måtte nødvendigvis
være smittet læææænge før den selv udviste symptomer - men havde jo
kunnet smitte andre katte i alle disse år, hvis den havde haft kontakt.

> Det er jo også derfor man vaccinerer sine katte, så netop dette ikke sker.
> Jeg troede egentlig at det med vaccination var helt almindeligt, men siden
> tallene er så høje, så er det nok ikke så udbredt igen???

Jeg tror der er 2 problemer her: for det første er undersøgelsen tilbage
fra 1993, og vaccinationsanbefalingerne har ændret sig meget siden da.
For det andet er FeLV-vaccinen stadig en usikker sag, og var det i endnu
højere grad dengang. Dens dækningsgrad er ikke på niveau med de øvrige,
obligatoriske vacciner, og de fleste dyrlæger anbefaler kun
FeLV-vaccinen hvis man bor i et udsat område og/eller har fritløbende
katte. Mine københavnske 4. sals-katte er fx ikke vaccineret mod FeLV...

Pil

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-11-02 17:25

Den begrundelse jeg har hørt er at udekatte med et hjem lever længere end
forvildede katte.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pil

Dato : 15-11-02 11:14

Gitte J. Lock wrote:

> Det er jo ikke ligefrem behagelige tal
> Nu er jeg generelt et fjols til tal, medmindre der foreligger en længere
> redegørelse for, hvordan de kan/skal læses ...

Jeg var for nylig til en opdrætteraften i Valby hvor dyrlæge Stig
Feldballe talte om FIV, FeLV og FIP, og jeg mener at han citerede de
samme tal. Han sagde at undersøgelsen var lavet på en samling nedfrosne
blodprøver som var udtaget på "tilfældige" katte der var kommet forbi
den pågældende klinik i Storkøbenhavn. Prøverne fra herreløse katte
havde man fordi den pågældende klinik også lavede et stort arbejde for
Kattens Værn, og derfor lå man inde med dem.

> [...]
> så at udekattene ikke dør så hurtigt af sygdommene, fordi de lever et
> tryggere liv end de herreløse katte - eller skyldes det noget rent

I følge Stig Feldballe skyldtes tallene også at der er stor geografisk
forskel på frekvensen af FeLV forskellige steder i DK. Det er fx meget
mere udbredt på Fyn og i Sønderjylland end det er i Storkøbenhavn.
Derfor vil man også opleve forskellige vaccinationsanbefalinger alt
efter hvor man bor. Og som du siger, kan det også have betydning at
vildkattene måske hurtigere bliver svækket og dør, mens ude/indekattene
jo har bedre forhold og bedre chance for at blive bragt til dyrlægen ved
problemer.

> Jeg er dog dybt forundret over, at katteaids ligger på 6,7 for
> katterikatte!??

Såvidt jeg kan regne ud, betyder 6,7 % i dette tilfælde at én ud af 15
katte var ramt. Men da der kun blev undersøgt prøver fra 15 katterikatte
i alt, er det jo alt for lille et grundlag til at man kan sige om det
blot er en statistisk tilfældighed. Jeg tvivler stærkt på at 6,7 % af
bestanden er ramt hvis man undersøgte en større gruppe katterikatte.

Pil

Fra : Helle Andersen

Dato : 15-11-02 11:30

"Pil" <bissekat@jubiimail.dk> wrote in message
> Jeg var for nylig til en opdrætteraften i Valby hvor
> dyrlæge Stig
> Feldballe talte om FIV, FeLV og FIP, og jeg mener at > han citerede de
> samme tal.

Det var heldigt, for det er dér, jeg har dem fra

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Pil

Dato : 15-11-02 11:34

Helle Andersen wrote:

> Det var heldigt, for det er dér, jeg har dem fra

Det tænkte jeg nok

Pil

Fra : marianne hellemose

Dato : 14-11-02 18:04

I følge DB dræbes der mindst 5 millioner dyr i trafikken
hvert år, det er ikke udspecifiseret i arter udover at det er 25.000 hjorte.
Artiklen kan læses her,
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/27628865E06D4B61C1256B80007
9E5CC/0ECBD90BC83C37C8C1256C5C003D7554?opendocument
--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 14-11-02 17:36

Hej Gitte
GROTESK
Vil det sige at der sidder 3 killinger hos din mor, der har brug for et hjem
indtil de er 12 uger, og derfra formidling til nye hjem? ... eller er det
"bare" nye hjem de skal have?

Hilsen Nina

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 14-11-02 19:29

Hej

Lidt nyt, har lige været ude ved min mor på vej hjem fra sygehuset.

Veninden som skulle have tortie pigen har valgt at få den rød/hvide han
killing også, og sørge for at de begge bliver neutraliseret.

Min mor, har så aftalt med en familie som hun tidligere har arbejdet , hvis
kat var blevet aflivet for 3 mdr. siden pga. livmoderkræft at de gerne ville
overtage de sidste 2 drenge, men ikke før efter jul, da de skal en masse
ting, og min mor gerne selv vil være sikker på at de kommer til at tage
ordentlig på osv. samt at de ikke kommer til en familie midt i juleræset.

Hun har lavet en aftale med dyrlægen idag, som kunne se problemet med
killingerne, så han vil "sponserere" d. 1 vacine gratis, inden de rejser
hjemmefra hvilket jo er utroligt dejligt.

I begge tilfælder er da lavet en kontrakt a`la tortiebørnene, hvor de nye
familie skal sørge for at få killingerne neutraliseret.

Så håber det bedste fordi små.

VH
Gitte

Fra : Nina, Tender Tribes